Gjuta med epoxibetong?

Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Gjuta med epoxibetong?

Inlägg av Meduza »

Är det någon här som har erfaranhet av expoybetong
(blandningar av ~80-90% kvartssand och tunnflytande epoxy)
och vet om det är ett bra alternativ mot betong (både hållfasthetsmässigt,
gjut-tekniskt, vibrationsdämpande och prismässigt) i ett bygge i stil med mitt cnc-bygge?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Kan inte ge några tips men:

(blandningar av ~80-90% kvartssand och tunnflytande epoxy)
och vet om det är ett bra alternativ mot betong (både hållfasthetsmässigt,
gjut-tekniskt, vibrationsdämpande och prismässigt)


Tvivlar på att det skulle bli billigare än vanlig betong. Epoxy är dyrt polyester är dock billigare men jag tvivlar på att man kan få samma volym som det man kan få av betong för samma pris. Visst det skall drygas ut med kvartssand men jag undrar ändå för då tillkommer ju även den summan men vet dock ej vad sådan sand kostar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej billigare tror inte jag heller att det blir, dock vet jag inte hur mycket dyrare det blir, men frågan är också om man
slipper många av betongens problem i gjutning och med den påföljande krympningen då riktigt epoxy krymper mer eller mindre 0% och resultatet är som en stenskiva......

Sedan ser siffrorna jag har sett på diverse sajter att det är 10ggr mer vibrationsdämpande än gjutjärn inte helt fel ut...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Dämpningen verkar logisk då gjutjärn ju inte är direkt så flexibelt av sig i större massor mot vad jag nog kan tänka mig epoxi eller polyester är.

Gjutningen i sig med epoxi eller dylikt ser jag som en del fördelar mot betong då man inte behöver packa det tex eller få ut luftbubblor och dylikt.

Att räkna på det sedan borde inte vara så svårt. Kolla upp hur mycket det du behöver i volym av betong kostar och räkna sedan på hur mycket en tiondel av detta skulle kosta i epoxy och lägg sedan till summan för den mängd kvartssand som behövs för att fylla ut de kvarvarande 90%.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Rent teoretiskt så känns det som att epoxi är bättre för att dämpa stomljud och liknande vibrationer eftersom det är en liten aning segt/flexibelt. Nackdelen är som sagt priset. Vågar inte tänka på vad det skulle kosta att fylla 10% av ett badkar. :D

edit: oj! jag läste det som badkar! :oops:
Senast redigerad av JimmyAndersson 3 november 2007, 02:13:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nu är det inte aktuellt att fylla ett badkar med epoxygranit :)

Det som jag tänker på är att använda det i stället för betong i mitt cncbygge:
Bild
Alltså allt som är mörkgrått runt själva konstruktionen.

Jag räknar på att det kommer gå åt runt 60-70 liter totalt för att fylla ut runt stommen.

Det blir alltså kanske 10 liter epoxy.

Känns som att bara det är rätt dyrt... är det någon som vet vad epoxy kostar per liter?

I USA går det att få tag på 10 liter epoxy för runt 110$ + frakt, i sverige lär det kosta skjortan...

Det ska vara så tunnflytande och långsamhärdande epoxy som möjligt.

Dock blir det svårt att fylla balkarna med epoxygranit, det var därför jag funderade på polyuretanskums för att minska resonanser...

Jimmy: dags att splitta den här tråden så att epoxygranit får en egen tråd?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Fixat. :)

Tråden om polyuretanskum finns nu här.
Båda trådarna finns nu alltså i Material/Bearbetning-delen. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tack Jimmy!

Jag har börjat läsa igenom tråden om epoxygranit på CNCZone, är på sida 69 av 196 nu...

Verkar som ett mycket intressant material att gjuta i...

Är det någon här som vet något svenskt företag som säljer tunnflytande epoxy i 10-liters mängder?
Gärna ett i stockholmsområdet som säljer till privatpersoner och inte är rånardyrt...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Använder du Epoxi som namn även för polyester och alla andra typer av härdbara 2-komponents blandningar?

För just epoxiplast är dyrt som du märkt, polyester däremot skulle bli bra billigare och kan kanske tom ha mer eller mindre samma egenskaper, men det har dom kanske koll på hos tex CNCZoon. Bilterma har ju annars polyester i 5 liters dunkar/burkar och 2 sådana skulle kosta 698:-. Alltså under hälften av vad det från Ebay skulle kosta inkl frakt som nog skulle gå på över ett halv tusen. Dock exkl det det skulle kosta att ta sig till Biltema men man hade garanterat tjänat på det ändå.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo dom har diskuterat både epoxy och polyester på CNCZone och kommit fram till att epoxy är ett mycket bättre val än polyester av en hel rad anledningar.

Tydligen så uppnår man inte alls samma styrka och så är det också vissa problem med att polyestern krymper 5% under härdning...

Annars hade det varit en billigare lösning.

Har läst till sida 100 nu.

Epoxy/Kvarts verkar vara det som gäller enligt dom som har testat, fin och grov rundkornig kvarts blandat med 12-16 vikt% epoxy.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Skulle ju kunna vara smidigt att fylla ut med en del andra saker så blir det inte så dyrt. Stora stenar, betongplattor, tegel, armeringsjärn eller kanske härdade bitar av plast.

Borde vara vikten som är viktigast och hållfastheten i kanterna.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Ja jag tänkte det med, varför måste det vara just kvarts? Fast tror inte det skall vara för stora bitar då fyllmaterialet mycket väl kan ha andra egenskaper än man velat ha.
gotis
Inlägg: 495
Blev medlem: 5 september 2007, 16:08:42
Ort: Blekinge

Inlägg av gotis »

Kolla med båtbyggare, de brukar ha epoxi.
grubs
Inlägg: 257
Blev medlem: 6 juni 2007, 01:34:39
Ort: Göteborg

Inlägg av grubs »

Marinepoxy brukar vara svindyrt. En del som bygger själva köper från Tyskland eller Holland istället, billigare att köra dit och köpa än att skaffa det här.
Frisk
Inlägg: 92
Blev medlem: 9 maj 2007, 21:31:10
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Frisk »

Kanske lite väl sent svar, men sett denna sidan? http://www.kompositfabriken.com/index.html Inte kollat så mycket själv, men ska tydligen ha nästan halva priserna mot vad epoxy brukar kosta. Tyvärr är det ju inte helt nära Stockholm..
Skriv svar