Fylla balkar med polyuretanskum

Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Fylla balkar med polyuretanskum

Inlägg av mri »

Har inte nån erfarenhet av CNC byggen, men en del byggare verkar vara väldigt upptagna av vad de skall fylla profiler och dyligt med, sand, betong, osv för att motverka vibrationer. Kanske är dessa saker lite lika som Audiophile XT200 tänkande inom audio sektorn men men...

Jag kom att tänka på polyuretanskum, dvs sånt som man sprutar in i håligheter, massan sväller sedan upp och bildar ett relativt hårt skum. Stål och aluprofiler, rör och dylikt i CNC byggen kunde enkelt fyllas med detta, utan att egentligen öka massan på rörliga delar i konstruktionen. Bara att tejpa för alla hål, och sedan skära bort det som kommer ut.

Frågan är väl om skumet har nån verkan på vibrationerna. Kommer åtminstone att dämpa högre frekvenser, oljud, osv.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

På Meduza's önskan så flyttade jag hans epoxi-frågor till den här tråden.

Men han skrev (och det tycker jag ändå passar här) :



Meduza's inlägg:
Oj, hade själv exakt samma fundering i går natt när jag satt och läste trådar på cnczone...

Jag funderade på om jag skulle kunna fylla aluprofilerna i mitt bygge med tvåkomponents polyuretanskum
och därigenom minska eventualla effekter av profilerna som resonanslåda, då i huvudsak ur ett (o)ljudperspektiv...

Är det någon här som har mer kunskaper om detta ämne?
Skriv svar