Avlödning från dubbelsidigt kort med "nitar" ?

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Avlödning från dubbelsidigt kort med "nitar" ?

Inlägg av JimmyAndersson »

Spenderade säkert en timma igår med att försöka få bort en liten brytare från ett dubbelsidigt kort. De vanliga pinnarna gick ganska lätt med massa flussmedel och lödfläta, men sedan var det dags för metallkapseln. Inte nog med att det var lödtenn på båda sidorna om kortet, (där det var omöjligt att komma åt lödtennet under brytare). De hade även använt sånadär nitar för att få kontakt med de båda lagren.

Testade med lödtenn och sedan flussmedel och lödfläta. Om och om igen. Till slut lyckades jag få bort brytaren ...i småbitar, vilket iofs inte gjorde något eftersom den var trasig.


Är det någon som har bra knep på hur man får bort komponenter från dubbelsidiga kretskort med "nitar" (minns inte vad de heter) ?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

måste man och det är djävligt sågar jag til en bit koppar som passar på ett ungefär, och borrar ett lagom hål för varje lödning, fäster kopparbiten i en gängstång, värmer upp och fyller hålen med tenn, sedan värmer man upp i lite övertemp och håller mot kortet, och drar snabbt ut det som satt lött, funkar bra men omständigt
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Min lösning är en 75W lödkolv, inget än så länge som satt sig emot denna. :)
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

75W är väl ändå inte så mycket? Det är ju rätt standard med 50W, jag har då inte sett många som har mindre än det iaf, eller jo, typ någon bilig kina-variant på eBay för 5$ kanske. 8) Själv har jag 60W i min, och det är inget specillt med den precis :o
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Nja alltså nu menar jag en enskild lödkolv inte en station eller liknande för stationen jag har är på 50W som dock ändå räcker till en hel del. 75W lödkolvens spets är dock tjock som en bläckpenna och dubbelt så lång som stationens så den har mer lagrad värme i sig och dessutom är den massiv, lödstationens är ihålig för värmelementet. Kan löda tjockare större kopparrör med lödkolven, det kan jag inte direkt med stationen bara mindre tunnare varianter.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

ÄR inte weller 150watts (WSP 150) pennan trevligare då än en lödkolv.
Skriv svar