Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 19.47 2017-10-17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: PolyPropen omsmältning?
InläggPostat: 22.14 2007-10-01 

Blev medlem: 18.26 2006-07-04
Inlägg: 23239
Säkert några som lagt märke till att PolyPropen (PP) är en rätt vanlig termoplast ute i handeln. Är det någon som smält om den till något?, metod & resultat vore intressant.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23.08 2007-10-01 

Blev medlem: 16.15 2007-07-18
Inlägg: 1372
Ort: Svedala
Även om smälttempen är låg så är inte den lätt att gjuta p.g.a. dess höga viskositet vid smältområdet. Industriellt använder man mycket höga tryck för att få in plasten i formen. Alltså inte något som lämpar sig direkt för "kökspul"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 07.39 2007-10-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.06 2004-06-23
Inlägg: 808
Ort: Kungsängen
-och man behöver också torka plastgranulatet mycket nogrant (minst ett dygn) innan gjutning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 09.42 2007-10-02 

Blev medlem: 02.55 2007-07-26
Inlägg: 725
Ort: Skene
Oooh... ajaj... våldsamt flashback...
Har tillverkat kabel med den plasten... trots torkning, gick 50% av plasten till skrot...
Det sista desperata försöket var att en byggfläkt höll värmen på plasten i "tratten" där den låg på väg ner i maskinen... jag vill inte tänka på hur stor brandrisken var där :cry:
Kletig j-vla plast... hade man fått den på huden hade det bara varit att bita ihop... hade man försökt stryka bort den med handen hade den fastnat där med...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14.55 2007-10-02 

Blev medlem: 18.26 2006-07-04
Inlägg: 23239
Rossen skrev:
-och man behöver också torka plastgranulatet mycket nogrant (minst ett dygn) innan gjutning.


Torka?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15.59 2007-10-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.06 2004-06-23
Inlägg: 808
Ort: Kungsängen
Fukt = Illa för gjutningen, antar att den förångas och skapar bubblor i det gjutna stycket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18.18 2007-10-02 

Blev medlem: 02.55 2007-07-26
Inlägg: 725
Ort: Skene
Hamänn! Helt korrekt... i kabelvärlden blir det ju "hål" i höljet kan man säga... eller iaf gropar... vilket gör att den inte isolerar så bra...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20.14 2007-10-02 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.18 2005-04-04
Inlägg: 4818
Ort: Söder om söder
Går det inte att torka med svavelsyra då? Eller den kanske skadar plasten ?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010