Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

Gängor i tunn plåt.
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=20893
Sida 2 av 2

Författare:  peter555 [ 19.51 2007-09-28 ]
Inläggsrubrik: 

Det där låter som en ide man kan testa.
Är det någon som vet hur verktyget ser ut när man gör såna här kragningar i produktion ?

Författare:  BEEP [ 20.03 2007-09-28 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har för mig att det finns ett borr som både borrar och gör ansatsen samtidigt.

Författare:  Fräsen [ 20.04 2007-09-28 ]
Inläggsrubrik: 

Efter att man slagit hål i plåten så formas kragen med ett underverktyg (dyna) som är som en vanlig stansdyna, med samma diameter i hålet som ytterdiametern på kragen. Öververktyget (stansen) är spetsig som övergår till den diameter som finns innuti kragen. Detta är det normala förfarandet i stansmaskiner och övriga verktyg för tex exenterstansar.

Författare:  Greven [ 09.58 2007-09-29 ]
Inläggsrubrik: 

Hej

Jag kan fixa popnut
bara hör av er,
har även klen el, hydraulik ,pneumatik,

Mvh Anders N

Författare:  grym [ 10.05 2007-09-29 ]
Inläggsrubrik: 

satt och bläddrade i biltema och där hadde dom nitmuttrar med, och med m3 som minsta, minnet är int som förr

vorde kul att prova att göra en egen stans för manuellt bruk, börjar som en körnare och går upp till 2.5mm för m3 skruv, hittar man dorn med rätt diameter vore det smidigt att slipa till och prova

Författare:  Fräsen [ 11.30 2007-09-29 ]
Inläggsrubrik: 

Rätt smidigt med popnitsmutter. Men jag tror trådskaparen vill ha det plant mot sidan där han skruvar emot. Detta borde "enkelt" åstadkommas med en liten planförsänkning på ena sida. Tyvärr funkar detta inte så bra ifall plåten är tunn.

En enkel "praktisk" lösning vore att borra upp ett hål i ett plattjärn eller dylikt med en beräknad diameter. Sedan är det bara att dunka genom plåten med en axel, eller fler, stegvisa, dorn, för att uppnå önskat resultat.

Författare:  peter555 [ 17.44 2007-09-29 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har förstått hur det fungerar.

Man får väl i sådana fall göra ett verktyg där man har en dyna som är fixerad med en övre del som styr dornet och skjuta in plåten däremellan.

Problemet är som jag ser det att både verktyg och dorn bör vara härdade för att få någon större livslängd.
Jag vet inte om det är något man fixar i garaget.

I många fall går det naturligtvis att använda popnitade muttrar men det är rätt klumpigt om det är små bitar man ska ha det till.

Författare:  Henry [ 18.23 2007-09-29 ]
Inläggsrubrik: 

Kan kanske gå med ett HSS borr i rätt dimension som slipas till så att spetsen får rätt form och sedan har man en bit tjockare plåt eller platta som underlag som har ett hål som är lika brett som hålet + plåtens bredd * 2 då den ju fyller upp båda sidorna så att säga. Sedan är det bara att göra ett litet hål i plåten och trycka igenom det tillverkade dornet med något/några ton så har du ett hål med en krans som kan gängas.

Författare:  grym [ 19.37 2007-09-29 ]
Inläggsrubrik: 

jag har gjort en stans för en annan sak, den är simpelt gjord, en krafting plattjärnsbit där man slitsat upp den från sidan och sedan borrat ett hål ifrån ovankanten igenom, då har man allt centrerat och klart, bara ha i dornet och klippa till, hur djup in beror på slitsen i materialet

klar det ska vara i segt och hårt material, att härda är inga större problem
man kan börja med valig bonnhärdning med uppvärmning och kylning i olja eller vatten

gör man som det sags innan att borra ett litet hål som utgångspunkt så behövs det nog inte så mycket av materialet för att funka

om man börjar med ett vanligt dorn så har man ju bra material där

vilka dimensioner för gängan är mest intressant?

Författare:  peter555 [ 21.31 2007-09-29 ]
Inläggsrubrik: 

Plattjärn går bra om man vill ha hålet nära kanten på plåten. Jag tänkte mig ett lite mer generellt verktyg så man kan göra hål längre från kanten.

Dock är jag lite osäker på hur man ska fixa vettig härdning av själva styrningen och dynan eftersom det är lite större strukturer än sjäva dornet.

För min del är det i första hand 3 mm och möjligen 4 mm hål som är intressant.

Hur som helst tackar jag för ideerna, och får se om jag fixar ihop något framöver.

Författare:  grym [ 07.25 2007-09-30 ]
Inläggsrubrik: 

hur långt in?
med plattjärn brukar jag räkna upp till 80*40mm eller åt det hållet till då kan du komma in minst 200mm utan bekymmer, vill man ha mera styrning svetsar man på en extra stödhylsa uppåt

sedan borrar man styrningen från ena sidan med minsta diametern, dornets, och när man har ett hål rakt igenom så tar man och borrar upp från andra hållet så man får mothållets diameter

Författare:  gotis [ 13.25 2007-10-02 ]
Inläggsrubrik: 

Flowdrill använder vi på jobbet.

http://www.flowdrill.com/english/introduction.htm

Författare:  peter555 [ 16.40 2007-10-05 ]
Inläggsrubrik: 

Nu har jag gjort lite experiment.

Jag köpte några härdade bussningar, en 3 mm och en 5 mm och en härdad stans 3 mm. Borrade ett hål 1.5 mm i plåten, tryckte därefter stansen genom plåten med den stora bussningen som mothåll. Gick sedan bra att gänga med M4.

Nu är det bara att göra ett verktyg så att alltihop sitter ihop så tror jag det blir riktigt bra.

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/