Sida 1 av 1

Frågor om gassvetsning

Postat: 18 september 2007, 21:02:20
av rehnmaak
Jag kan börja med att jag är nästan helt novis på gassvetsning. Jag behöver svetsa fast en bit fyrkantrör på en gammal bromsskiva för att använda som mothåll.

Några frågor:

Hur ska man justera lågan? Ska man köra med fullt öppen ventil på Acetylen och sedan justera oxygen? Om man gör så och sedan drar på syre så får man en blå låga i mitten som minskar samtidigt som det börjar väsa. Är det för mycket syre då?

Vilket tryck ska man ha på Ac resp Ox? Är det beroende på vilket munstycke man kör med?

Med mitt största munstycke (nr5) så lyckas jag inte få någon smälta i själva skivan. Är det för klent munstycke?

Postat: 18 september 2007, 21:05:14
av danei
Jag kan inte det här jag heller. Men du ska ha en väsande blå-ljusblå låga. Hoppas att du kan få bättre svar är så.

Postat: 18 september 2007, 21:21:28
av Mizzarrogh
Reklam för tinmantech, visserligen, men ett par rätt intressanta articklar:

http://tinmantech.com/html/aluminum_welding_article.php

http://tinmantech.com/html/welding_alum ... _sheet.php


Edit: Hoppas jag postade rätt länkar nu bara... :oops:

Postat: 18 september 2007, 21:33:10
av rehnmaak
Man skulle ha haft en pinnsvets. Jag var en fena på det förr. Det gick ju att svetsa hur tjocka material som hellst.

Postat: 18 september 2007, 21:40:48
av Mizzarrogh
OFF
rehnmaak, hav förtröstan, jag behöver svetsa karossplåt, men har endast tillgång till en gigantisk pinnsvets och grova 48or... :)

Nåja, gas är inte fullt så svårt som det verkar, kan inte direkt påstå jag kan det, men är litetgrand som att löda, typ. :)

Postat: 18 september 2007, 22:38:28
av TomasL
Enklast är det att göra så här.

För att få en bra grundinställning:

Sätt på lämpligt munstycke, Öppna handtagets kranar för fullt.

Släpp på AC oc lite OX reglera med regulatorn tills du får en lagom lite för stor stor låga, finjustera sedan med handtaget.

För lite OX sotar lågan och blir inte tillräckligt varm, För mycket OX skapar en "porös" svets, typ (mycket gnistor) lagom är när kärnlågan precis blir vit, dvs minska OX tills du får en lång vit kolande låga, öka sedan så du får en kort vit kärnlåga.

På ett ungefär.

För högt tryck blåser ut lågan och det smäller.

Postat: 19 september 2007, 08:32:53
av Noxin
Om det är en bromsskiva till en bil du använder så bör du tänka på att den är av gjutjärn. Att svetsa ett stålrör mot en gjutjärnsskiva är nog inget för en novis att ge sig på.
Det är nog bättre att skruva fast röret.

Postat: 19 september 2007, 08:53:06
av rehnmaak
Ok, vad är problemet med gjutjärn?

Jag tror inte värmen räcker från min lilla svets för att lyckas. Så det får nog bli ett par skruv istället.

Postat: 19 september 2007, 12:20:15
av Mizzarrogh
Problemet med gjutjärn är att det mycket lätt blir spänningar som orsakar sprickbildning i materialet.

Egentligen skall det värmas till ca 200 grader och sedan köra med särskillda nickelelektroder för gjutjärn.

Kan gå om du använder tråd för rostfritt och tar det försiktigt, dra ett par cm, knacka med tex svetshammaren ordentligt medan det svalnar något, sedan fortsätter du ett par cm till, upprepar proceduren med hammaren, osv...

Har aldrig kört gjutjärn med gas, men kanske det går att värma partiet som skall svetsas med gaslågan, tro... :humm:

(men det går kanske inte att värma i vilket fall om det är ett bromsbelägg)

Edit: Edit utgått.

Postat: 19 september 2007, 12:43:10
av rehnmaak
Som jag skrev i första inlägget så behöver jag denna som ett mothåll för att få loss navet. Det är inget som ska användas under drift utan är ett verktyg.

Postat: 20 september 2007, 03:52:28
av v-g
Svetsade ju fast en bromsskiva på en fälg att ha som stöd till mcn då hjulet var borta och det höll utan någon slags värmning.

Postat: 20 september 2007, 09:00:06
av peter555
Är det verkligen vanligt bondgjutjärn i bromskivor ?
Jag tycker de är sega som tusan.

Postat: 20 september 2007, 09:19:57
av Noxin
Förmodligen segjärn SS0717, SS0727, SS0737 eller liknande.
Vanligt grått gjutjärn heter SS0125.