Reballing

dynaflux
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 september 2007, 10:31:01
Ort: Stockholm

Reballing

Inlägg av dynaflux »

Jag har tre (ev. fyra) datorer där en krets behöver reballing. Vart vänder jag mig? Finns det någon här på forumet som kan göra det?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vad 17 är "reballing" ?? :D
Jag har byggt och servat datorer i 10-12 år men aldrig hört talas om det...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

kontaktkulorna i bga kretsar troligen, borde bara det, men kan ju kanske vara något annat?
Användarvisningsbild
GrodanB
Inlägg: 245
Blev medlem: 11 februari 2006, 16:46:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

I alla fall när vi gjorde det så var det att ågerskapa "bollarna" under en BGA.

Fast det var Freescale som ordnade det...
Användarvisningsbild
ToB
Inlägg: 678
Blev medlem: 22 februari 2004, 10:32:58
Skype: tobias_bjork
Ort: Sollentuna

Inlägg av ToB »

peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Prova med Distatic, de har pastaplåtar för sånt, fråga efter Morgan.

http://www.distatic.se/
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Hmmm... Vänd dig hellre till http://www.leab.se/?Leab_Group

Dom är inte lika snabba som Distatic, men noggrannare
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jag har aldrig haft problem med Distatics kvalitet, men ärligt talat så vet jag inte hur bra de är på reballing förutom att jag sett plåtarna. Däremot var inte LEAB någon höjdare när jag hade med dom att göra för något 10-tal år sedan
dynaflux
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 september 2007, 10:31:01
Ort: Stockholm

Inlägg av dynaflux »

Tack för svaren. Jag förstår att det är en dum fråga men vad kostar det - mellan tummen och pekfingret?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

LEAB är bra - de har växt och renodlat sig och är i mitt tycke riktigt bra att ha att göra med och gör bra jobb. Note är också bra, men tror att det är omöjligt att komma in med jobb som privatperson där.
<åsikt>
Distatic är som sagt serviceminded och snabba, men lite FÖR snabba då och då..... Kort med felvända E-lytar, saknade komponenter, kortslutningar mellan paddar, överhettade komponter, ickelödda ben på komponenter, felvända kontakter, snedmonterade kontakter.....

Visst alla kan göra fel, men så många olika fel under en längre tid tyder på något grundläggande tankemässigt kvallitéetsproblem..</åsikt>
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Hmm, din beskrivning låter precis som en helt annan tillverkare som vi flyttade produktionen från, till Distatic istället. Enda gången det var problem hos Distatic var när de skulle köra igång sin blyfria process då det var krångel med en BGA-krets. Fungerade sedan fint när temperaturprofilerna justerats in. Körde även sluttest där och det var ca 1 % av enheterna som fallerade, men dessa kunde lätt åtgärdas.

Problemen du beskriver kan ju också bero på icke optimal produktionsanpassning av konstruktionen.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Delvis, ett av korten är konstruerat "pre-RoHS" och är svårt att få rätt med tempprofilerna, men det är bara ett av problemen.

Felvända E-lytar är inget konstruktivt problem....

Olödda ben på grund av skeva komponenter är ett pick n place problem eller leveransproblem (om komponneterna är skadade från leverantör)

Att alla 10k 0805 saknas på 5 kort vette f-n vad det är, men inte är det något att lasta konstruktören för...

Kortslutningar mellan paddar KAN delvis vara ett konstruktions/produktionsteknikproblem - felaktiga pastaplåtar eller dåliga mönsterkort kan vara en annan förklaring.

Felvända kontakter ser jag som rent slarv

Snedmonterade kontakter ser jag som ett avsyningsproblem eller processproblem. Visst kan man lösa detta ibland med att undvika hålmonterade kontaktdon, men ibland måste man ha hålmonterade kontaktdon och är det då kontakter som tittar ut genom öppning i kapslingen så är det inte så bra om det är snett... Kortet kan fungera elektriskt, men inte mekaniskt....

Det är lite trist att det är på det viset för Distatic har en del andra fördelar, men det blir för dyrt med 5-20% kassation och skapar också en osäkerhet på hur många (fungerande) kort man har i lager. Jag kommer aldrig mer att lägga något nytt jobb där om de inte tar kvallitéetsproblemen på allvar. Det hjälper inte att de kan fixa korten i efterhand eftersom man behöver korten där och då.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jaha, jag tvivlar inte på dina erfarenheter, men de stämmer inte riktigt med mina.

Jag tycker den stora fördelen är att de är mycket obyråkratiska. Det går lätt att få in ändringar eller förskutningar av tidplanen. Sånt kan vara mer eller mindre omöjligt på andra håll.

Nu tror jag inte att det som den här tråden handlar om bör vara något problem eftersom det är lätt att kolla om det blivit rätt innan man går vidare.

Sedan att de ligger på lagom cykelavstånd gör ju inte det hela sämre. :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

;)

Sant, blev svårt OT..... ;)
Skriv svar