Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 19.27 2017-12-18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 07.30 2007-09-16 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.22 2003-11-16
Inlägg: 12583
Ort: i det mörka småland
det är på kanerna oxiden är efter laserskärningen, och det svåra är att komma åt dom här kanterna, då en del är bara slitsar från laserskärningen, så mekanisk bearbetning är inte att tänka på

det är bara viljan att få det smidigt lödbart och undvika ytrost från lätt fukt jag vill ha bort, så där ska det räcka med ett galvaniskt pålagt koppar eller tenn
, tror jag då jag inte kunnat prova

det är ju bara som ett substitut för dyra skärmburkar, blir det för krångligt så är det billigare att köpa

men ett doppbad kanske skulle funka, ska prova i vinter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.27 2007-09-19 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.34 2007-09-09
Inlägg: 2451
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Utan att gå in på detaljer så används 2 metoder för förkoppring. Sura resp basiska metoden. Sura bad innehåller ex kopparsulfat, kopparklorid, svavelsyra. Basiska baden är nästan alltid grundande på cyanid -då främst kopparcyanid. Varför, jo de basiska baden har fördel av att vara avfettande sammtidigt som förkoppringen sker, dels är strömtätheten bättre i cyanidbad. Varför koppar, nickel o krom?
Förkoppring används i förstahand för att grundmetallen skall få bra elektrisk yta. Därefter sker förnickling ~15-20 my. Nickel är mycket lätt att anbringa och kan med lätthet göras relativt tjock o framför allt tätt.
Med modern blankförnickling sker sedan förkromningen därpå.
Spänningen och "rippel" i strömmen för förkromning är A och O.
Vid minsta avbrott i strömmen (-för att se hur det blev ex) så kommer en slöja att bildas om man försöker förkroma igen. Kan se blå och tunn ut till riktigt grå, grov och ful. Att ta bort detta kan krävas veckor i avfettningsbad. Nickel då, nickel är inte så kännsligt för "bränning" och kan lyftas ur baden hur många gånger som helst. Ett nickelbad skall vara ca 45-50grader varm då sker utbytet mycket bra. Anoden är rå-nickel och skall finnas mycket stor area jämfört med katoden -ditt föremål.
Badets kemiska grundsammansättning är Nickelklorid, Nickelsulfat, glansbildare som bygger på sockerarter bl.a Krombadet innehåller bara kromsyra och bly som anod. Kromsyran skall finnas i sådan mängd att den inte kan lösa mer i badet. Kromsyra är mycket stark syra, giftig, miljöfarlig, starkt frätande. Det var grunderna. All ström skall ske med likström -så ren som möjligt! Innan ovan enkla metoder gäller att beta av materialet i antingen salsyra eller i varm utspädd svavelsyra ~4% 80 grader varm. Avfettning sker med polaritetsväxling av likström i ett bad med koncentrerad natriumhydroxid i höga strömmar -spänningar -upp till 48v. Detta kan gå att ersätta med "tinner" men saknar då den oxidlösande förmågan som även -hydroxidbadet åstakommer.
Vad det gäller svavelsyran kan den köpas på färgaffärer eller ta batterisyra och späd den till 4%. -så ligger det till. Kanske missat något. Engångsförkoppring kan du göra med bara kopparsulfat men du kan bara lösa ut den mängd koppar som finns kemisk viktprocent. Räknas på atomvikten för Koppar, Svavel, Syre. CuSO4
Ett bra recept är följande: 1 del saltsyra 10 delar vatten, häll sedan ner en lösning av kopparsulfat i badet med del väl regjorda järn grejorna.
Viktigt att inte hälla i mer kopparsulfat åt gången än att den blåaktiga färgen försvinner vid omröring. Avbryt genast när lösningen förblir blå. Tag upp spola rent. Denna metod ger koppar som sitter kvar på järnet.

Vet inte om detta hjälpte men så ligger det till :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Stålbad !!!
InläggPostat: 12.23 2007-09-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.34 2007-09-09
Inlägg: 2451
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Ett mycket ovanligt bad är stålbadet. Inte som man kanske tänker -rostar direkt men så är det inte. Tyvärr är spridningen inte så bra men stålet är både blankt och rostar EJ då det inte finns något kol i bindningen.
Resept:

FeSO4 järnsulfat 130g/liter
(NH4)2 SO4 diammoniumsulfat 120g/liter
pH 4
Ström 2amp/dm2.
Rumstemperatur, utbyte i ström ~70%
Anod Järnplåt -hela karet eller cylindern.

Viktig sak även till förgående ytB-bad. Vätmedel. Varma bad ger mindre luftbubblor på detalj ytan men många är kalla och då är ex. natriumborylsulfat ett som passar ofta. Prova med diskmedel med risk för fett som ofta finns i eller kemisk reaktion. Ta dock inte maskindiskmedel !!

Allt måste vara rent, rent o rent. Ett fingeravtryck och du har det förevigat i det på din detalj.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12.39 2007-09-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.22 2003-11-16
Inlägg: 12583
Ort: i det mörka småland
dw, du verkar kunna det ordentligt

skulle du kunna göra en steg för steg beskrivning av hur man borde göra för något av modellerna, koppar , tenn eller silver?

vad man behöver hur man får tag i det och själva utrustningen för att testa på en bit


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Silverbad
InläggPostat: 13.08 2007-09-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.34 2007-09-09
Inlägg: 2451
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Har själv ingen erfarenhet av silverbad men ser att alla tyvärr innehåller kaliumcyanid eller silvercyanid eller kalium-silver cyanid. Dessa kräver förbrukarlicens pga av extremt giftiga. Dock mycket bra som brukligt med cyanider, då dessa är kraftfulla baser (basiska) pH6 -- pH12
Finns sura silverbad men då innehåller dessa kvicksilver !!!

Tenn bad finns ett surt.

Tennklorid 200g
Citronsyra 350g
Vatten 10 liter.

Citronsyran löses i vatten, därefter tillsättes tennkloriden under omrörning så att lösningen löses helt. Därefter sker utspädningen till full volym.
Anoden är Tenn.
Spänningen skall hållas så låg som möjligt -har ingen exakt siffra men silver ligger mellan 0.75 -- 1 volt. Strömutbytet blir ju därefter, tyvärr.
Vid förhög spänning så sker utbytet i form av kristallint tenn.
Badtemperatur 40 - 50 grader.
Alla bad som inte har stål som anod måste vara i gummibeklädd eller oisolernade mtrl.
Sök efter förtenning på nätet så finns säker bättre info.


Senast redigerad av DW 17.37 2007-09-20, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Ytterligare ett kopparbad.
InläggPostat: 13.25 2007-09-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.34 2007-09-09
Inlägg: 2451
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kopparbad med god spridning.
Kan tyvärr inte få fram det rätta kemiska namnet men det är ett s.k komplex metallbindning. + fosfat.
Formeln är:
K6Cu(P2O7)2 ~kalium-koppar-fosfat. 400 g/liter

NH4NO3 Ammoniumnitrat 10g/l
5 amp/dm2
temp 55 grader
Anod koppar
pH 8.5
spridning god

-nu måste jag ha kaffe :tumupp:


åter till bordet.. Börja med att avfetta materialet noga antingen elektrolytiskt (se tidigare) eller med typ svinto-tvål. Om det är mycket oxid på som ej går bort med ovan medel bör nog detaljen "betas" .
Minst farliga är det 4%-iga svavelsyra badet och hög temp. 80-90 grader.
Man kan lyfta o se efterhand men räkna med att järn med glödskal / rost tar ett antal timmar. Ett matt koppar rör tar endast några minuter.
Klart för att hängas i koppar/nickel eller krombadet.

Ok, det var nog allt. Hårdkrom har jag ej nämnt men kanske detta räcker ett tag.
DW
-en viktig sak som måste läggas till, utgå ifrån att alla kemikalier o syror är livsfarliga och starkt frätande i alla bad jag beskrivit :!:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010