MDF sågning

badtastex
Inlägg: 1108
Blev medlem: 17 februari 2007, 10:16:33
Ort: Borensberg
Kontakt:

MDF sågning

Inlägg av badtastex »

Har byggt några högtalarlådor tidigare och tror nog att jag arbetat lite med MDf men kommer inte riktigt ihåg mina erfarenheter av det.

Nu har jag tänkt att göra en möbel som enbart består av MDF.

Formen är någorlunda komplex men har även inslag av raka kanter - dock inte enbart raka snitt således.

Till min hjälp har jag enbart en sticksåg men har tänkt att använda ett mothåll för de raka partierna.

Hur är det med olika blad till sticksågen? Finns det något blad som förhindrar att kanten blir förstörd? Någon som har matnyttiga tips...?
Användarvisningsbild
GrodanB
Inlägg: 245
Blev medlem: 11 februari 2006, 16:46:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Raka snitt rekommenderar jag cirkelsåg med anhåll... Ingen stiksåg jag känner till slår det. Skulle offra lite och hyra en om du inte har en... Kanske till och med en festool sänksåg med deras smarta linjal?

Har bara haft problem när det kommer till sticksåg och rakt...

Proffs brukar såga från för att se till att sticksågen skär av trät in i skivan på ovansidan. Boch skall ha ett blad som skär åt motsatt håll för normala sticksågar. Men jag har inte sett detta. Det var en BOCH säljare som sa att det skulle ha det...
badtastex
Inlägg: 1108
Blev medlem: 17 februari 2007, 10:16:33
Ort: Borensberg
Kontakt:

Inlägg av badtastex »

Tyvärr finns det ingen "ovansida" i det här fallet, det jag menar med det är att båda sidorna skall vara snygga efter utsågning.

Det gör inte otroligt mycket om de raka segmenten inte är helt raka, det är inte det allra viktigaste i det här projektet.

Det viktigaste är att snittet blir någorlunda bra så att behovet av efterarbete minskar.

Jag fick tips om ett blad som hette "clean-cut" vet inte om det kan var nåt kanske? Annars får man väl bita i det sura äpplet och köra med en lövsåg. ;)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Metallsågsblad i sticksågen ger minimalt med "urflisning". Trots att tänderna är så små så går det förvånansvärt snabbt att såga ändå. Brukar använda det när jag skall såga lister.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

brukar tejpa snittet med maskeringstejp och såga igenom, det i kombinationen med som ovan sagt mettalsågsblad fungerar bra, välj rätt tejp och var försiktig när man river bort tejpen så inte den drar med sig flisor, dra tejpen utifrån o in mot snittet
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1537
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag brukar skära ett snitt med en mattkniv och sen försöka såga så nära snittet som möjligt.
Enligt min mening bästa alternativet om man vill slippa att det flisar. Men det kräver en stadig hand när man använder sticksåg.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Handöverfräs? Går att få billigt på typ rusta och ÖB. Blir kanonfina snitt och går att köra mot ett mothåll.

Även bra till att runda hörnen sen.

På minus kan jah säga att det dammar som fan.
badtastex
Inlägg: 1108
Blev medlem: 17 februari 2007, 10:16:33
Ort: Borensberg
Kontakt:

Inlägg av badtastex »

Vill helst inte handla en massa verktyg mest för att jag vet att de kommer bli liggande sen - har tyvärr ingen plats för en riktig "verkstad" ännu.

Tror jag kommer prova med något bra blad till sticksågen och se hur det blir. Är inte dödsförskräckt för att slipa med sandpapper heller men spackling håller jag mig helst ifrån - hellre ett par lager grundfärg istället. ;)
backen
Inlägg: 60
Blev medlem: 22 juli 2005, 19:47:46
Kontakt:

Inlägg av backen »

Det finns ju speciella blad för sågning utav parkett och laminat golv som säger sig ge renare snitt.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1537
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Och så skadar det inte att skära ett snitt innan med kniv.
Prova på en spillbit.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Troligtvis så ska du inte producera MDF-skivorna. Så säg åt dom där du köper det att skära upp, iaf dom raka snitten som kommer att synas. Vill dom ha 50:-/snitt, då köper du nån annan stans. Jag betalade 100:- för att snitta upp en hel skiva i massa småbitar till en CNC-fräs (vad annars :D ). För en hundring kapar och slipar iaf inte jag många minuter.
badtastex
Inlägg: 1108
Blev medlem: 17 februari 2007, 10:16:33
Ort: Borensberg
Kontakt:

Inlägg av badtastex »

Tacksam för alla förslag.

Jojje: Problemet i det här fallet är att det inte handlar om raka långa snitt, i så fall hade jag nog låtit dem såga upp det åt mig - brukade göra så till högtalarlådor vill jag minnas. De raka snitten hade ju förstås varit en idé, men jag undrar om inte skivan blivit lite jobbig att transportera då, dessutom hade jag fått rita upp mönstret i butiken. ;)

Använde ett blad som var avsett för laminat med folie på ena sidan. Tänderna var vända tvärtom jämfört med ett vanligt blad så att man kunde såga från sidan utan folie utan att riskera att folien släppte.

Resultatet blev ganska bra, kanten blev mycket bra. På de partierna där jag hade lite för bråttom och försökte svänga samtidigt böjde sig naturligtvis bladet och snittet blev lite snett - men inte på många ställen.

Blev till slut så att jag gjorde hål i anslutning till de skarpaste böjarna och det blev nästan bara raka snitt på 10-25 cm. Detta funkade ypperligt men kräver ju lite efterslipning med fil/sandpapper.

De två längre snitten på >100cm var riktigt tråkiga att såga med sticksåg och till dessa borde jag använt en cirkelsåg.

Men på det hela taget; nöjd!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

När kommer bilderna? Vi kan inte leva utan såna. :D
badtastex
Inlägg: 1108
Blev medlem: 17 februari 2007, 10:16:33
Ort: Borensberg
Kontakt:

Inlägg av badtastex »

Avvaktar lite med bilderna, det är ju mestadels arbetsbilder jag har nu.

Kommer bilder när allt är klart...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är ju arbetsbilder som är roligast att titta på. Då ser man det du och andra skrivit om. Färdiga kan man gå till Ikea å titta på. :D
Skriv svar