Billigaste metod för aluplåt? Vatten/cnc/laser-skärning?

Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Ärligt talat så vet jag inte hur stor en plåt är :p
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Ett par vanliga mått på plåt (mm): B=1000, L=2000, 1250x2000...

Noteras att kanterna inte blir alldeles *absolut* knivskarpa vid laser/vattenskärning heller.

Att tillverka stansverktyg kommer sannorlikt att ställa sig mycket dyrbart, så det är nog knappast att tänka på som alternativ här, enda fördelen med denna metod är att kostnaden för varje enskilld enhet blir lägre om det gäller mycket stora serier, men då verktygen är mycket dyra att framställa blir kostnaden för en liten serie en helt annan.
EinarsLilleGosse
Inlägg: 65
Blev medlem: 17 december 2004, 23:16:29
Kontakt:

Vatten så klart

Inlägg av EinarsLilleGosse »

Det ser ut som solklara vattenskärningsbitar. Det är inga problem att få dem i de antal du pratar om. Den firman jag använder kör ut enstyck om du vill. Det kan ta nån/några veckor då det är högkonjuktur.
Tjockleken är inga problem, man sparar små bitar som håller ihop figuren, dessa vickas bort från plåten och putsas efteråt. Är det för tunt så läggs en träskiva e.d under/över för att styva upp den. Men det tror jag inte behövs.
Gå in på www.trmekaniska.com så finns telefonnummer o.d han finns på Öland. Han vill ha .dwg eller .dxf fil att köra efter.
//Janne
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Först en sak. Varför ska det vara så hemligt vart ni bor nånstans. Tex om man ska ge Anton ett tips, så vill man gärna veta vilken landsände den kroppen befinner sig i, gärna vilken större stad eller samhälle som finns i närheten. Ärligt talat, så har jag skippat att hjäpa folk flera gånger pga det.

Jag var på ett ställe dom vattenskär för några dagar sen. (Spelar ingen roll vart, du bor iaf inte i närheten :D ) Dom tog iaf 1000:-/maskin-timme. Maxfarten på raksträckorna beror självklart på tjockleken och materialet, men för 10mm alu var det 350mm/min. Sen går det ju saktare i kurvorna. Dom kunde köra väldigt tunn alu. iaf ner till 1mm. Strålen var 1,1mm och mellanrummet mellan delarna >5mm. Filformatet var DWG (AutoCAD). Man betalade bara för materialet som gick åt. Största längd/bredd var 8x4 meter. Dom har alla vanligt förekommande material i lager.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Ort...

Annars kan man ju alltid ange ort i inlägget i tråden, om man söker något närliggande, om man inte vill ha det i signaturen, om det har relevans i sammanhanget.


OT.
"Paketet med beställda varor står inne "på muggen" sedan två veckor tillbaka, märkligt köparen ännu inte hämtat det..." :vissla:


(Edit: Stavning)
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Tackar einar och jojje! Bra svar. Jag skall maila iväg en dwg fil och be om en offert från trmekaniska!

Jojje, jag brukar inte vara så hemlighetsfull. Men då dom flesta av dagens företag kan skicka så känns det lite överkurs att veta var man håller hus. Dock så brukar jag ofta glömma att skriva vart jag bor. Just för att jag själv tycker att det är smidigast att sköta köp osv via mail. Då många (notera inte alla!) företag inte tar en seriöst om man är en stammande 17 årig kille (yep, jag stammar på heltid. :wink: ). Därav är mail skönast för mig då jag lättast och effektivast får fram det jag vill ha svar på och företaget kan inte dömma mig efter något annat än det jag skriver!

Jag bor i Västernorrland, med dryga milen till Sundsvall bara.

Tack för prisuppgiften från företaget du hade varit i kontakt med. Bra att veta lite vilka prisklasser olika företag har. Så man kan välja den billigaste och inte bara tar första man får tag på!

Hoppas det klargjorde lite..
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Brukar köra hos X-lit, har dock inte kört där i egen regi ännu, men för en kurva i form av en dubbel "spik" på ca 10 cm utskuren i bandjärn av 5mm fjäderstål, gick på ca 30:- enhet + ställkostnad.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK anton, det köper jag, men det är inte bara du, och inte bara den här saken. Folk frågar efter vart man kan köpa dittan å dattan. Tex så finns en bra specialaffär för plast & gummi i Stockholm, men bor man i Malmö har man ingen lust att åka dit för att "känna" på sakerna före man köper.

Många saker kan man köpa med mail eller på nätet, men inte allt, speciellt inte såna saker som "vi" håller på med.

Sen är det inte allt som ska köpas. Det kan tex vara en tjänst. Den är kanske ännu svårare att beskriva i text och bilder, men lättare att åka dit å peka på grejjen man har med sig.

Sist men inte minst, så har du en liten nackdel. Det är mycket lättare att ringa eller snacka ögö mot ögö med en person. Då slipper man massa missförståelser och frågor fram å tillbaka förän båda "snackar samma språk".

Jag har också varit en stammande 17-åring en gång, men då fanns inget annat än att försöka hacka sig fram i telefon eller direkt. Men många gånger bad jag någon annan sköta pratet. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag förstår din situation Anton. Har inte stammat, men däremot varit extremt osäker och gärna pratat så lite som möjligt. Det är först på senare år som det börjat släppa, och jag är ändå 33 år..

Men bara för att man skriver en ort så blir man inte dömd.

Det finns en del som vill vara anonyma bara för att ingen ska kunna ringa eller knacka på dörren. Men de flesta människor har ju en ytterdörr och en adress, så det är lika stor chans att någon rent slumpässigt skulle knacka på som att någon kollar upp ens adress om man anger ort och riktigt namn, som jag gjort. Jag har varit på forumet i två år och än är det ingen som varken ringt eller kommit hit. När jag hade radiostationen så visste 30'000 personer vem jag var, men även då var det ingen som kom hit. Tur det, för jag har väldigt stökigt.. :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Jag tillhör den kategori som avgjort vill vara anonym (utom för utvalda forum medlämmar) inte för att jag har något särskillt att dölja, utan för att gärna vill undvika att det kommer surt från någon tredejepart, vilket inträffat några gånger på förra arbetsplats (dock inte pga jobbet), inte så att man kännt sig hotad personligen, men skapar en väldig massa extrajobb, utöver att det känns tämligen olustigt att var uppsatt på någon okänd privatpersons IP lista med korrekt namn och hemadresser, etc. Därför föredrar jag att använda nick och liknande till allt offentligt, som kan nås direkt av den breda allmänheten från nätet, och liknande.

Däremot har jag angivit bostadsort på ett ungefär (altså närmsta centralort/stad).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det var ett bra tips! Vill man inte skriva exakt så kan man åtminstone ange ungefär.
Precis som många gjort med sitt användarnamn.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag tycker också att det känns mera seriöst om man iaf anger ungefär vart man håller till. Det mest oseriösa är om man tex skriver "hemma", "borta", "flyktingläger" eller nåt liknande. Det visar bara att personen är oseriös och behöver inte tas seriöst heller. Han/hon behöver inte "hålla sig på mattan", ingen vet vart han/hon finns iaf. + att han/hon råkade halka in här av en ren slump, och är borta efter några dagar/veckor.

Fast att jag har gått ut med både vistelseort och namn, så har jag inte märkt nåt negativt, fast att jag sticker ut hakan och är ganska "pain in the ass" många gånger. :lol:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Till Anton:

Det finns ett företag i Ljusdal som förmedlar just din typ av uppdrag. Det är First index och dit skickar du din ritning med antal och får sedan svar från hugade leverantörer.
Det första jag lade ut diffade mellan 95 - 620 kronor per bit och det senaste 25-125 kronor så man torde få prylar till rätt kurs.

Som alltid blir priset lägre om man beställer ett stort antal, beställer man 1 så får man betala en ställkostnad/programmeringskostnad men så är det alltid.

Vill du leta själv så leta efter revolverstansning också, billigt men kan bli lite kantigt.

Prototypen, Umeå
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Enstaka ex/Prototyp=vattenskärning.
Produktion små serier=Nibbling/Stansning i en revolverstans.
Produktion stora serier=Pressning, Verktyget kostar ett par tusen - par 10k/ per detalj.

Beträffande kanterna, så beror det helt på vilken kostnad man vill lägga ned. Ju mindre steg vid nibbling, desto dyrare blir det, men det brukar iofs inte vara några problem.

Var gränsen på stora och små serier går är omöjligt att svara på, gränsen går nånstans där maskintid+uppsättning går över verktygstillverkningen.

Generellt kan man säga, stansning/nibbling är billigast så länge batcharna ligger under ett par tusen detaljer, samtidigt så är det små delar så verktygskostnaden blir inte så värst stor.
Dock skall man naturligtvis inte tillverka verktyg innan man har låst måtten, då det kan bli dyrt om man har gjort lite fel, då nya verktyg kan behöva tillverkas.

Många firmor kör med en standarduppsättning verktyg i revolvrarna, så vid små serier kan man slippa kostnaden för verktygsinställning, under förutsättning att stans och dyna har rätt spel för materialet.
Hålstorlekar och former har mindre betydelse, då man med lätthet kan nibbla de större storlekarna med både fyrkantiga och runda stansar.
Ett mycket bra företag jag jobbat mycket med är MASTEC i Dalstorp.

Om jag inte minns helt fel, (vilket jag troligen gör) så har de bl.a. en kombinerad laser och revolverstans som tar 40 verktyg ihop med en 6kW laser (den gängar hålen också vid behov) samt att de har egen verktygstillverkning för pressarna.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, jag fick beskedet att mitt pressverktyg skulle hamna på ca 70k. (Jepp, 70 000:- (exklusive moms)) :dead:
Visserligen i hårdförkromat utförande och oregelbunden form, men det var inte särskillt stort eller märkvärdigt.

En enkel hörnklipp skulle gå på ca 9k

Edit: Uppgifterna kommer från annan firma än den ovan nämnda
Skriv svar