Forma plåt

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Forma plåt

Inlägg av MadModder »

Jag måste göra en liten fördjupning i en plåt, för att en skruv inte ska vara ivägen på utsidan. Bilden är inte skalenlig. ;)
Bild

Men hur är bäst att göra?
Funderade på om jag har en bit MDF eller nåt under, som jag gör en urgröpning i med hålsåg, så djup som jag vill ha fördjupningen.
Sen tar jag plåten och lägger den på, och sen en till MDF-bit, med ett hål precis över det första, fast mindre.
Spänner ihop bitarna allt vad det går, och sen tar jag en massiv stålstav, sätter den i hålet, och drämmer till utav bara fan med en slägga. Kan det funka tro? :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Möjligen, om den inte kommer att dra ihop sig kring ytterkanterna, men verkar rätt tänkt i allafall, är det alu skall det nog inte vara något problem, tänk på att plåten blir tunnare i propotion till nedsänkningen bara.


Har hamnat i samma bryderi, gissar du vill göra nedsänkningar för skruvskallarna i ett apparatchassi? :wink:
Användarvisningsbild
nole
Inlägg: 651
Blev medlem: 10 januari 2006, 12:18:00
Ort: Borlänge

Inlägg av nole »

Rent instinktivt tycker jag det låter som att det borde fungera risken är väll att det inte blir "jämnt" om kraften är ojämnt applicerad? Du har ingen möjlighet att använda tex ett skruvstäd på stålstaven för att på så sätt ha mer kontroll över kraften?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Ta storleken på bult du tänkte nersänka, sätt plåten i en större mutter och klappa till.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Går det utan att kantarna runt blir fula?

:humm:
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Det är inte lika säkert, testa på en spillbit först.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är en plåt som ska vara en ram i en modul jag håller på och grejar med, som sen ska skruvas fast i en apparatlåda med europaformat.
Jag ska skruva fast en rinkärnetrafo i den här inbuktningen. :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Så då är den på undersidan och hur hålet ser ut spelar väl inte allt för mycket roll.
TERdON
EF Sponsor
Inlägg: 295
Blev medlem: 15 november 2006, 04:38:29
Ort: Solna/Laholm
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

nole skrev:skruvstäd
Röstar jag också på, eller kanske hydraulpress eller liknande (fast det är nog större risk att du har ett skruvstäd hemma...).

En variant är att inte göra hål i den andra MDF-skivan utan bara fästa en skruv, rundstav eller liknande (beroende på storlek på den) och spänna ihop.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

man svarvar till don och annhåll och pressar ut bucklan, stort skruvstycke är bra press, en liten hydraldomkraft i ram är en bättre sak

det svåra är att linjera donet och annhållet
men om man borrar ett hål och har en pinne igenom både donet och annhållet så är den saken löst

sen kan man ju göra det på mera kul sätt, ett annhåll och lite snabbt sprängämne ovanför ger bra resultat, hexogen rekomenderas

eller varför inte hydralisk utpressning av plåten, då annvänder man vatten eller olja med några hundratals kilo per kvadratcentimeter som don

fulknepet är stor stålkula och annhåll i kraftigt gummi, funkar det med
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Har du en hydraulpress typ hydrauldomkraft så hade jag kunnat rek det då det är lätt att kontrollera och få till bra med än att drämma till en fördjupning med en slägga. :) Har använd en enklare rigg jag gjorde för ett antal år sedan med en 5 Ton hydrauldomkraft och det har än så längre inte varit något som hållit emot 5 Ton. Sedan då det går så långsamt så har man hela tiden koll på det och det behövs inga stora krafter heller.

Om den delen du skall göra fördjupningen med har rundande kanter så skall det inte bli några märken efter den.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har faktiskt en sån här:
Bild
ståendes i garaget till ingen nytta. Däremot har jag inte prylar för att bygga en ram som håller emot.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Så skall det se ut. :)

Nej, det kräver hyfsat kraftiga bitar för att hålla emot 5 ton utan att ändra form kan jag säga. Dom plattorna som jag använder som tryckplatta och som platta under pressen är lite drygt 2 cm tjocka massiva plattor där plattorna sedan sitter ihop med 4 helgängade stänger.

Det lite roliga är att vid 5 Ton så bågnar den övre plattan lite drygt 1 mm och då är ändå inte denna platta mer än runt 15 x 10 cm stor där gängstängerna sedan ligger några cm innanför kanten. Gängsstängerna som håller samman allt ändras i längd ca 2 mm vid detta tryck så jag får spänna om skruvarna lite då och då. :) Men jag har kollat upp hållfasthets siffor på dessa stänger innan jag köpte dom och lagt till en hel del mariginal så dom skall hålla utan problem.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

5 ton, det är bara ett par pumptag med min 20-tonnare.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Just ja det var en 10 tonnare, dock lite för tunga att hantera tycker jag, men den riggen jag gjort är dock vad gäller stängerna beräknat att klara drygt 20 ton för mariginal och stabilitet. Tror dock även att plattorna kan klara det utan att deformeras så det hade gått det med.
Skriv svar