Hur göra gängor med svarven?

Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Hur göra gängor med svarven?

Inlägg av Forsgren »

Hur gör man gängor i svarven, rent praktiskt?
Vet vilka spakar som finns på svarven och växlar för olika stigningar mm.
I verkstadshandboken står det hur mycket man skall ta i varje skär, men sen då..
Hur gör man? :) Om man vill gänga en skruv börjar man längst ner och fortsätter upp mot skallen men sen när man kommit fram vad gör man då, stoppar matningen? Men hur gör man då för att komma i "fas" igen till nästa skär? Och hastigheten lär ju vara riktigt låg om man skall hinna se vad man gör, men hur gör man då för att få fina ytor? När jag provat med ett billigt och grovt skär så blev det en rätt grov och ful yta..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

ställ in gängstigningen, lägg i matningen , sedan kör man alla start stopp back med fram och back spaken för chucken så håller man syncken med gängan, det hela är simpelt, man annvänder bara spaken för fram back och tvärrörelsen för att gänga

bra yta är lite svårare, riktiga stål , rätt varvtal är två viktiga saker, är det knixigt så håller jag låga varvtal för att kunna stoppa rätt. och med stopp menas även att man lyfter undan skäret några tiondelar
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Men, jaha.. Känns lite hårt att bara tvärvända sådär.. :wink:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Har du inte någon broms på svarven?
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Nepp.. En Storebro GK185 från förr är det vi har, och den saknar broms..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

har en munktel från sent femtiotal och med den så fungarar det mycket smidigt

frekvensomformare kanske?
skulle gärna ha en till både svarv och fräs
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men... det är väl bara att stanna i tid det, utan att slå ifrån matningen? Kan ju alltid dra runt chucken för handd sista biten... :roll:
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Frekvensomformare har jag en liggandes men den är nog lite för liten tror jag, blir kanske att sätta den på pelarborren istället..
Men sådana brukar ju finnas rätt billigt på blocket..

MadModder: Men om man då vill göra små och korta gängor så får man ju aldrig starta svarven, å det är ju lite trist.. ;)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Var en bra tid sedan jag var i närheten av en ordentlig svarv så minnet är lite svagt men det finns väl en lång gängstång som man kan få att automatiskt mata fram skärstålet med rätt hastighet och pga att denna helgängade stång och chucken rör sig unisont med varandra vid gängskärning så gör det då att skärstålet alltid kommer i fas med föregående gängor oberoende var man än startar gängstålet ifrån.

Så skär den första biten av gängan och stanna den där du tycker det räcker och koppla då direkt loss den från den helgängade stången som matar fram det och kör tillbaka svarvstålet till en position innan den börjar ta i materialet och koppla in den igen så kommer den automatiskt att börja i samma gänga som innan.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

hmm.. Är det verkligen så, det låter ju vettigt.. Måste kolla på det nästa gång om det verkligen va så, för då är det ju inget problem... :)
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

det stämmer tyvärr inte, kör som grym skriver

längdmatningen slår du ur när du gängat färdigt
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Så är det inte. Gör som Grym säger så fungerar det bra.
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Går det inte att bromsa genom att "backa" spindeln?
Gjorde så när jag sommarjobbade på ett ställe och fick stå och fasa av en massa sprintar. Tröttnade på att vänta tills spindeln stannade så jag drog i backen och man var väl lite väl hårdhänt mot den gammla svarven så det sista så slirade den en del när man tog lite för hårt med skäret. :lol:
Den va för övrigt rätt bra nersliten, bla toppsliden hade "ett varvs" glapp :roll:

Men är man lite försiktig och inte har allt för hög skärhastighet så borde din svarv klara det.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Konstigt det var så jag gjorde har jag för mig den gången (den enda) som jag gjorde en gänga och jag backade ingenting med chucken eller någonting sådant vad jag kommer ihåg utan den gick på ett håll hela tiden kontinuerligt. Var visserligen 12 år sedan så jag kanske glömt något uppenbart.. :humm: Principen man borde kunna göra det på är som när en CNC gör en gänga.
mrMagoo
Inlägg: 327
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:47:56
Ort: Falköping/sverige
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Om man har samma stigning på ledskruven (4-6mm beroende på svarv) som man vill gänga så fungerar det som Henry skriver då finns det ju bara en "träff" per varv annars kan det ju bli tex. 4 potentiella "träffar" för en ledskruv med 5 mm stigning och man gängar 1,25

Gissa hur man svarvar en gänga med flera ingångar. :wink:

Men precis som övriga redan kommenterat.... slå i backen, svarven pallar det är den är byggd för.
Klart smidigast.
Skriv svar