Hur slipar man svarvstålen?

Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Hur slipar man svarvstålen?

Inlägg av Forsgren »

Så hur skall svarvstålen slipas, om man nu har sådana som ska slipas..
Vad är skillnaden mellan att ha olika spånvinklar och släppvinklar? Finns det några universal som fungerar till de flesta typer av svarvning?
Hur noga är det att det blir rätt, räcker det att slipa på fri hand?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

snabbstål är smidigast att slipa, finkorning slipskiva, och helst positiv skärvinkel, men oftast fungerar det med neutral med, men kräver lite mera tryck in i materialet

hårdmetall ska slipas med rätt sorts skiva, finns även diamantbelagda fotegenkylda slipmaskinerier, bör slipas i maskin, men måste man så slipar man för hand, skärvinklar efter hur dom var från början, man kan putsa till med diamantbryne med , inget kul men ibland måste man kunna vässa om man inte har mera av den sorten och ingen bra slipmöjlighet
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Snabbstål är det jag tänker på här, skärvinkel, positiv eller neutral, till vad används den ena eller andra vinkeln?

Nybörjare med många frågor.. ;)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

En av fördelarna med just snabbstål är ATT man lätt kan slipa dem, för då kan man göra sig ett specialstål som passar perfekt till det lite udda svåråtkommliga jobbet. Hårdmetall blev jag lärd att man inte slipar själv, så det har jag ingen aning om hur man gör.

Ja, visst kan man slipa på fri hand - bästa är faktist att testa. Snart nog får man en känsla för hur man får ett svarvstål att fungera. Stickstål är bra att öva med - märks direkt om man gjort fel (då får man en kona åt ena eller andra hållet eller knäcker stålet eller sluta skära när man kommer närmare mitten). Det blir också en bra lektion i skärvinkel/stålcentrering.

Annars är väl mest stål för invändig svarvning där egenformade/egenslipade stål hör hemma då det oftare är önskvärt med mer udda form på verktyget och skäret. Vanlig utvändig svarvning duger ju oftast vanliga hårdmetallskär till och dess håller ju mycket längre utan omslipning. Personligen tycker jag bättre om att svarva med snabbstål, men är för lat för att göra det. Fördelen med snabbstål är att det är lättare att få en bra yta vid "snäll" svarvning. Hårdmetall kräver ofta rätt tuffa skärdjup och rejäl matning för att bli bra och klena/veka svarvar elller dyrbara svarvstycket vill man inte alltid köra full fart i.
Vicke
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 november 2005, 20:05:14

Köp en handbok

Inlägg av Vicke »

Det finns 2 omtyckta böcker som slår det mesta.

Verkstadshandboken:
Den gillar jag. Jag saknar inget i den. 355:-
http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=31015


Karlebo boken -finns nog som teknisk ordbok och handbok ???
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Karlebo är bra, men undrar om jag inte borde byta ut min då den fortfarande pratar kPm bar och sådant..... 1968 eller så var året då den tryktes...

Verkstadshandboken är helt perfekt den också - oki allt finns att hitta på internet, men lättare att söka svaren i boken ibland...
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Tack för svaren!

Men vad behöver man för slip då?
Som det är nu har vi en ok pelarslip med en slipskiva vi använder för att slipa huggstålen till flishuggen och på andra sidan har vi en "gummitrissa" med slippapper på.. och dessa vill man ju inte hålla på och skruva fram och tillbaka. Så om man skall skaffa sig en riktig slipskiva att slipa svarvstålen på så blir det nog att köpa sig en ny pelarslip eller bänkslip. Räcker det med en billigare från tex Jula? Dom har ju några olika Meec för mellan 259:- och 599:-. Eller är dom för klena långsamma eller snabba för att få ett bra resultat? Givetvis måste dom ha ett nav som passar till "riktiga" slipskivor också..
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Snabbstål slipar jag med vanlig bänkslipmaskin - gärna lågt varvtal och stor diameter, men går med små också även om det är svårare. Slipskiveavrivare är bra vektyg för att släta till skivan innan man kör. Får man välja så välj en maskin som är tyst i tomgång vilket gör det lättare att koncentrera sig och inte lika stressande - en annan fördel om maskinen är tyst är att man hör hur slipningen går lite grann - svårt att förklara, men är lättare att slipa om man hör vad man gör.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

håller med beng-re med tillägget att biltema har en diamantavrivare som funkar med

ogillar små slipskivor, det blir så krökta slipytor om man inte jobbar hårt för att inte få det krökt, mycket lättare om man kommer runt åtminstånde 200 mm i slipskivediameter
Skriv svar