Framkallning med kaustiksoda

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

jag kör med 10 gram kaustiksode per liter, och vis av erfarenhet så blandar jag inte direkt innan utan helst gången innan det tar slut, minsta korn som blir liggandes i botten och hamnar på kortet löser upp även icke uvbestrålat lack

med detta så brukar det ta ca 1 minut att framkalla, oftast brukar jag ha i ca 1 gram till så framkallningen går på ca 15 sekunder, och då har jag vätskan i källaren som inte är särskillt varm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Blev nyfiken på hur mycket 10 gram motsvarar i en kaustik-kork:

Bild

Strax under den översta gängan alltså. Ca 20% mindre än vad jag hade när jag gjorde korten ovan.


Fritzell: Tack. :) Det går alltså att exponera kort samtidigt som man spelar Worms. :)
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Inlägg av Housepainter »

Jag bytte kort precis till conrads billiga papperskort. Innan körde jag 12min exponering (kort från elfa i glasfiber) men nu har jag gått ner till runt 6min.
Jag har Kjells uv-box.

Vad gäller framkallningen så kör jag med samma kaustiksoda som Fritzell bla. och jag brukar ta lite på känn. ca 2dl varmt kranvatten och runt en tsk soda.
Det tar en stund att framkalla, men man har kontroll på det. :) För en vecka sedan råkade jag blanda lite för starkt, tog nog 10sek, sen var ALL fotoresist borta :lol:
Skriv svar