Framkallning med kaustiksoda

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Framkallning med kaustiksoda

Inlägg av JimmyAndersson »

Tidigare har jag kört med Elfas orangea påsar med framkallningsvätska, blandade enligt påsen. Den senaste blandningen gjorde jag för ett år sedan.

Men igår tog det slut så jag tänkte prova med kaustiksoda.
Blandade en kork kaustiksoda med 1 liter vatten. Sedan pysslade jag med annat, så det hade svalnat när jag skulle framkalla.

Med Elfas framkallare tog det 5 minuter innan man började se något, ytterligare 5 minuter tills nästan allt var borta. Sedan brukade jag köra 5 minuter till för att vara säker på att allt var borta.

Men med kaustiksoda tog det några få sekunder tills allt var borta! Enorm skillnad i tid!

Exponeringen var exakt lika lång med Elfas framkallare och kaustiksodan. Korten var också likadana, så det kan inte ha påverkat något.


Innehållet i Elfas orangea påsar är ju i princip samma som kaustiksoda, bortsett från att den senare brukar innehålla någon annan natrium-historia också.


Men varför blev det så enorm skillnad? Enligt flera på forumet så ska inte åldern på blandningen ha någon större betydelse, men jag börjar tvivla på det.

Hur lång tid har det tagit för er med Elfas framkallare när den varit blandad enligt påsen?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Kanske den på elfa inte är lika stark för att ge mer marginaler om man glömmer ta upp kortet i tid?
Själv kör jag med kaustiksoda och det går ganska snabbt att framkalla då, ca 10 sekunder tror jag det brukar ta.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

NaOH + CO2 + H2O bildar Na2CO3, och den fungerar inte så bra som framkallare.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Men det blir inte så lätt att framkalla med enbart NaOH.. :)
Håller man andan så blir det iofs mindre CO2.

Eller hur menar du? Alla som framkallar med NaOH får ju Na2CO3 och det fungerar ju.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jag har märkt att det funkar bättre att framkalla med vätskan varm så det kan jag rekommendera. Sen kan du ev. köra något lite svagare, men å andra sidan funkar etsningen så är det ju inget problem. Jag brukar köra lite svagare och sedan spola kallt vatten mot kopparn och gnugga med tummen eller så för att få bort eventuella fotoresist-rester som kan lägga sig, och jag har märkt att det kan ibland göra enorm skillnad.

Är man osäker kan man ju ta lite outspädd framkallare (alltså väldigt stark) på en liten provbit, bara några korn för att säkert få bort fotoresisten så man ser hur kortet ser ut när fotoresisten är borta. Så kan man jämföra det riktiga kortet på de ställen där fotoresisten skall va borta.
Ser man att kortet som skall etstas inte ser bra ut är det ju ingen idé att etsa..

Sen ett annat tips: Man behöver oftast inte ha så stor mängd framkallare som 1L. Jag brukar köra ett halvt lock till en halv liter (eller ett "innerlock" om du har samma typ av sodaburk som jag :))
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Att gnugga med tummen har jag inte "vågat" prova. Man har ju lärt sig att man inte ska ta på kortet förrän det är klart. :)

Jag blandade till 1L som jag förvarar i en PET-flaska. Sedan hällde jag över lite i en f.d pepparkaksburk som jag framkallar i.

Använder den vita flaskan med brunaktig etikett i den här bilden:
Bild
Korkens innerdiameter är ca 4cm och är ca 1,35cm djup.

Samma som du har, Fritzell? Eller har jag blandat till en enormt stark blandning? :D
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Mitt inlägg var en förklaring av vad som händer när NaOH soppan åldras.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Säker på att du inte använder flaksan längst till vänster? ;)

Man har ju lärt sig att man inte ska ta på kortet förrän det är klart.

Kanske ligger något i det, men jag har inte märkt någon skillnad iallafall och jag har gnuggat rätt bra. :) Det som kan hända är väl att fotoresisten släpper på de ställen där det ska sitta kvar så lite försiktig ska man nog kanske vara.

Jag använder denna:

Bild
möjligtvis lite mindre kork... Fanns förresten lite mer info om kaustiksoda här. Kan vara värt att läsa:
http://www.alfort.se/templates/AC_commo ... spx?id=925

Eller har jag blandat till en enormt stark blandning?

Svårt att säga.. Det beror ju på hur länge man belyser. Längre belysning - svagare framkallning. Kortare belysning - starkare framkallning förutsatt att resultatet var bra i 'neutralläge'. man får hitta balansen där..
Senast redigerad av Fritzell 10 juli 2007, 18:33:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Jag använder Gripens kaustiksoda precis som dig JimmyA. Blandar 1 tsk i 0.5l 35-40 gradigt vatten. Tar sekunder och blir alltid perfekt om belysningen är riktigt gjord.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Använde kaustiksoda i pulverform. Tar en tesked i drygt en halvliter kallvatten. Brukar känna med fingrarna så att det ej blir för starkt. Ibland när jag blandat för starkt blir fingrarna alldeles skrynkliga av lösningen. Lagom lösning känns som glatt hal tvållösning. Använder det rumstempererat tar ungefär 5-10s.

Undra om det skulle gå med tvål. Det är ju det det egentligen är, men utan tvålens parfym mm.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Brukar känna med fingrarna så att det ej blir för starkt.

:humf:
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Sist jag köpte Gripens kaustiksoda så fick jag vita fällningar när jag blandade den med vatten. Resultatet på framkallningen blev också kasst, trots att jag filtrerade bort det mesta av fällningen.

Sen stack jag iväg till Silvan och köpte Nitors kaustiksoda och då fungerade perfekt.

Jag har använt Gripens innan med bra resultat, men jag fick kanske en dålig batch eller så har de hällt i något billigare skräp för att dryga ut det.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag fick också vita fällningar, men det gick ändå bra.

Lite dålig bildkvalité däremot:
Bild

peter555: Aha, då förstår jag. :)
Alltså blir oanvänd framkallningsvätska dålig om det får stå länge.

Däremot gick det bra att vänta tre-fyra timmar mellan exponering och framkallning.



När det gäller exponering så är min UV-box inte riktigt klar, så jag kan inte använda ovansidan. Istället har jag plockat bort botten och lägger en glasskiva ovanpå. Avståndet mellan rören och laminatet blir då ca 10cm.
När jag använde Elfas framkallare (som då var nästan ett år gammal) så fick jag bäst resultat om jag exponerade i en kvart.

Men eftersom framkallningen nu blir bättre med fräsch kaustiksoda så kanske jag borde kunna exponera en kortare tid? Andra kretskortsmakare verkar tycka att allt över en halvminut är en evighet. Jag har inte bråttom, men det vore trevligt om man kunde komma ner till halva tiden av vad det tar nu.



Jag har förresten samlat ihop en liten lista på hur lång tid forumister exponerar. Har hämtat uppgifterna från diverse projekt-trådar:

15 minuter : Jimmy (4 rör)
8 minuter : Duckhead (4 rör)
6 minuter : Pheer (4 rör)
4 minuter : Björn (2 rör)
1 - 2 minuter : Fritzell (2 rör) . Adis (2 rör)

Märkligt att det tar längre tid med fler rör. :)
Naturligtvis är alla stegen beroende av varandra, men om inte exponeringen är rätt så blir inget annat heller rätt.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Min tid ligger numera på 6 min med två rör :) :( :?:
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Kan också uppdatera min tid till 2min 50sek :)

Fina kort förresten JimmyAndersson!
Skriv svar