Plasthylsor, var?

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Plasthylsor, var?

Inlägg av Icecap »

Jag håller på att fundera ut billiga sätt att bygga första versionen av min cykel med 4 hjul. Jag vill ju ha avfjädring och lite annat roligt och för att klara det uten att behöva sälja min förstfödda och frugan har jag insett att till prototypen gör jag det primitivt.

Men FÖR primitivt blir ett problem också, då kan man inte testa tillförlitligheten i konstruktionen, alltså ska det vara "lagom".

Jag har därför kommit fram till att det vore perfekt med plastbussningar/(hylsor) i grovt tagit samma form som dessa skruv-isoleringar man har till TO3-montage, alltså en bricka med en bit plaströr på, ung. i form av ett T när man ser det från sidan.

Men var tusan handlar man sådana?
Vad heter de om man skulle söka?

Exakt storlek osv. får bli bestämt beroende på tillgången men jag kunde tänka min att ytterdiametern på rörbiten kunde vara 10 mm, innerdiameter på 8 mm men det är bara mycket lösa tankar.

Material.... teflon eller annat skapligt halkigt vore bra men man tager vad man kan skaffa, bara det är segt så att det inte krossas vid belastning.

Och jag behöver ett större antal, 50 eller så.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

En tanke är dessa men de kanske är för klena. (finns olika modeller)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

nog inte så lätt att hitta, men någon med automatsvarv kan nog göra dom smidigt

annars om du har tid att vänta kan jag svarva men det får bli till semestern om tre veckor
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

v-g: åt rätt håll men ingen cigarr :-( Kragen ska ta emot en skaplig belastning, den måste alltså vara tjockare och större.

grym: jo, den tanke har slagit mig men jag vill gärna ha "off the shelf"-prylar om det går.

Jag jobbar på att få tillgång till en svarv, antingen vid att handla till mitt firma (man får ju faktisk göra dåliga affärer :vissla:) eller via en kompis' verkstad.... men skulle någon ha de förlösande ord vore det trevligt.
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Det går inte att göra något av Biltema art. 25-474 eller 25-475?
Inte riktigt rätt form och troligen för grova. Billiga i alla fall.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Hmmmm.... åt rätt håll faktisk. Kräver en del bearbetning förvisso och inte så billiga som jag hoppades på.

Jag har beställd ett katalog från Ulinco, sedan ska jag se vad de har som kan fresta mig.

EDIT: BINGO!!! De har deras katalog som PDF på nätet och där hittade jag SR1942-serien, förvisso i nylon men de får duga, ska nu bara klura ut exakt vilken jag ska beställa en påse av.
Skriv svar