Sida 3 av 3

Postat: 10 juli 2007, 18:12:18
av Noxin
Angående olika inmatningssätt vid svarvning av gänga:
http://toolingandproduction.com/archive ... around.asp

/Klas

Postat: 11 juli 2007, 22:55:03
av Vicke
Forsgren skrev:Nepp.. En Storebro GK185 från förr är det vi har, och den saknar broms..
Har du något kort på svarven, Jag startade en gång med en SK175

Postat: 11 juli 2007, 23:00:54
av Vicke
Chribbe76 skrev:Värt att nämna är även att ytterdiametern på en utvändig gänga ska vara Gängdimensionen-Stigningen/10.
Ex. M40X1.5 har en Ytterdiameter på 39.85

Om man kör en gänga med ett fullprofils-skär (dvs skäret gör även ytterdiametern) kan man med fördel svarva ämnet lite större än färdig diameter och låta skäret göra full profil.
Då kan man även kontrollera gängan genom att mäta ytterdiametern efter att man kört gängan.
Jag har aldrig upplevt att en gänga blivit för liten eller för stor pga att jag baserar gängan på ytterdiametern när jag kör med fullprofils-skär.

Samma sak gäller för invändiga gängor men där ska innerdiametern vara Gängdimensionen-Stigningen.
Ex. M40X1.5 har en innerdiameter på 38.5

Postat: 11 juli 2007, 23:56:22
av Uttis
när vi endå är inne på gängor är det nån som har koll på hur man ska läsa den här tabellen? höll på med det för länge sen men vill minnas att jag aldrig riktigt fick rätt matning eller om det var dreven som inte stämde överens med tabellen


http://img480.imageshack.us/my.php?image=tabelqt9.jpg

Postat: 12 juli 2007, 10:58:03
av Chribbe76
Eftersom det står "IN" längst upp misstänker jag att du bara kan välja tum-stigning.
Valet går från 3 till 60 vilket borde betyda antal gängor/tum.

Det kan finnas en metrisk drevsats att köpa.
Det kan även gå att hitta stigningar som ligger nära metriska genom att välja andra alternativ än vad listan beskriver, det blir ruskigt många kombinationer totalt.
Det är inte helt omöjligt att maskinen redan kan göra metrisk stigning men då behöver du den metriska tabellen.

Mao, jag vet tydligen ingenting :?

Postat: 26 juli 2007, 00:58:40
av whynot
Fick se den sidan o kan lägga till lite info,
jag brukar köra på omkring 60 rpm då hinner man stanna i tid, veva ifrån tvärsliden och slå in backen utan att köra in i något, små skär 0,2mm i början och dom sista 0,05-0,1 mellan varje skär knackar jag fram toppsliden lite lite så att skäret inte tar på baksidan av gängan då blir den ful, noga med gängolja också.
Vid mm gängor går det inte att lägga ur matningsspaken om det är tumledarskruv, vid tumgängor går det att göra det men måste läggas i på rätt siffra eller siffror så bäst är att aldrig lägga ur den innan gängan är färdig.
Innan man börjar gänga brukar jag köra lämpligt antal varv på chucken och mäta hur långt matning gått t.ex 10 varv x 1,5 mm= 15mm på längden eller vid 13 gängor/tum 13 varv = 25,4mm på längden om det då finns en längdskala så underlättas det. Naturligtvis utan att köra i axeln. Se till att chucken snurrat lite så allt ev. glapp är borta innan du börjar mäta.
Om man måste byta växelkugghjul är det oftast 2 kugghjul som gör att det går att gänga mm ett på 120 kuggar och ett på 127 kuggar som gör det möjligt.
Ett fullprofilskär är lättast att använda som Chribbe skrev då är det lätt att se när gängdjupet är bra, 0,1-0,15 under nominella ytterdiametern brukar duga till det mesta.