1: Ställ in matningen efter din tabell.
2: Kör med lågt varvtal tills du fattar galloppen 150v/min
3: Börja med att göra ett "frispår" på ca 5mm så slipper du köra av spetsen. Ett frispår är som det låter -en ursvarvning som ligger någon tiondel under färdig gänga. Den skall börja direkt efter sista gängan.
Skit i att ställa toppsliden i 27.5 resp 30 grader du får bara problem!!!
Låt den stå på 0.0
Nu till gängan:
Tangera ditt gängstål mot ämnet, vrid din indexskala till 0.0 på tvärsliden.
Backa supporten till 10-15mm från ämnet lås din ledarskruv.
Denna skall du INTE öppna förrän du är klar.
Ställ indexskalan på ~0.2mm starta nu chucken o kör till ditt frispår börjar
och nu måste du vara snabb att veva ur tvärsliden (du har 5mm på dej)
sammtidigt som du slår back.
Backa till utgångsläget. Mät stigningen med gängmätare. Är den ok så är det bara att lägga på några tiondelar igen. Varför så lite som 0.2 första gången -jo, är stigningen fel så kan du byta utan att detta kommer att synas när du är klar. Jag kör en M10 med 0.2 första gången och andra taget tar jag ~0.8mm När du närmar dej slutet skall de sista skären vara fina för att du skall få fin yta. en M10x1.5 skall köras ner till 8.052
Kolla så din Storebro inte har en skruvkona på spindelaxeln -då tappar du chucken vid backslagningen!!
3 sätt att göra gänga på skrev jag. En modernare maskin har en index klocka som det finns en skala på. Denna fungerar så att när supporten är låst i ledarskruven (vid gängskärning) så står klockan still.
-till vilken nytta då. Jo här kör man gängan fram till frispåret och där öppnar man ledarmuttern (den du låser för gängkörning) -vevar tillbaka för hand och väntar på att klockan kommer i rätt "gradtal" och låser ledarmuttern igen. Detta förutsätter att du kan räkna ut delningen. Står i din instr.bok.
Sista sättet är att ställa toppsliden i 27.5 resp 30.0 grader för att som på första sättet mata ut med tvärsliden, återgå till ditt 0.0 index men öka skärmåttet med toppsliden. Varför, -jo detta innebär mindre kraft och även snyggare gängor eftersom stålet bara skär på en sida. Dock är det lite mer komplicerat att räkna ut djupet till färdig gänga.
Jag har 2st svarvar alla med digitala skalor på + längdmätare på prisman + indexklocka så kör jag 50% av backslagning på kännsla utan att läsa av Z-axeln på skalan. Dock läser jag X-axeln, annars vet jag ju inte djupet.
Enklast är dock på min cnc för här sätter jag mej o väntar tills den stannar
Ett tipps: Tag ett grovt ämne 20mm, 200 långt, låt sticka ut 150 i chucken
och börja med en gänga långt från chucken. Kör gärna långa gängor första gångerna och backa tillbaka så får du snart förståelse för detta. Kör inte för nära chucken för jag lovar efter en 40-50 gånger när man "kan" så slår det slint i kontoret och man vevar åt fel håll eller klarar inte att slå back -så är livet
För att inte köra över någon som har gått annan skola så, alla äldre böcker beskriver nästan alltid att ställa toppsliden 27,5 för 55 gradiga resp 30.0 för metriskt gänga. Resultatet blir ju densamma som ovan men jag ser inte fördelen på en modern-stark maskin. På min cnc körs inte gängan som böckerna beskriver det men visst kan man skriva kod så att den bara kör på en sida av stålet, maskinen vet ju inte om hur mitt stål sitter eller ser ut
OBS jag vet inte hur 5-axliga super maskiner gör men troligen bara rakt in 4-5 gånger på -tid 2 sekunder.
Missa inte gängskärolja.
Lycka till