Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 14.02 2017-12-13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02.45 2007-06-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 16505
Ort: Ystad
Men ändras inte varvtalet på ledskruven (det var så den hette ja) proportionellt i förhållande till gängstigningen man vill ha så att gängningen på skruven alltid kommer rätt hela tiden i förhållande till svarvstålet då den matas med samma hastighet hela tiden oberoende på var man startar? Menar om det skall vara en gängstigning som är annorlunda än vad ledskruven har så är det väl bara att ha olika hastighet på den för att i princip få vilka gängstigningar som helst? Snabbt varvtal på ledskruven - grova gängor, lågt varvtal - fina gängor vid samma hastighet på chucken. Ökas eller minskas hastigheten på chucken så matas automatisk ledskruven med lika hög eller låg hastighet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10.20 2007-06-25 

Blev medlem: 20.47 2007-05-11
Inlägg: 327
Ort: Falköping/sverige
?? mmjo ??
Både ledskruv och ordinär matning hänger ihop med chuckvarvtalet, dom drivs ju mekaniskt av samma motor på en supportsvarv.
Även på en cnc-svarv matar man i mm per varv (eller tum) vid all bearbetning, även om matning och spindel inte hänger ihop mekaniskt.

Om vi lägger upp det så här
Anta att ledskruven har en stigning på 5mm per varv och du vill göra en 1,25mm stigning, då kommer ju följdaktligen ledskruven snurra ett varv när chucken har snurrat 4.
Om du då rycker ur gängmatningen vevar tillbaka så finns det risk att om du inte indexerar lite grovt att du är på rätt fjärdedel på arbetsstycket när du lägger i matningen hamnar ett kvarts, halv eller trekvarts varv fel.

Nu finns det Iof. gott om (simplare) svarvar utan separat gängmatning (ledskruv) och då drar man inte ur matningen precis som tidigare nämnts.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15.52 2007-06-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 16505
Ort: Ystad
Ja nu ramla polletten ner. Även om matningen framåt är som den skall vara oavsett var på ledskruven man är så är det förstås ingen garanti att chucken och gängan är i rätt läge. Men det är alltså möjligt att göra på det viset bara man har bra koll vls. Då måste vi i skolan haft samma stigning som på ledskruven för jag kommer ihåg nu att det var så jag gjorde som jag beskrev innan, det var därför jag inte fick ihop det riktigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15.22 2007-06-26 

Blev medlem: 15.23 2007-04-24
Inlägg: 1034
Ort: Göteborg
Titta på sidan

http://www.kjellihbg.com/index.html

under rubriken gängor.
Dessutom vill jag komplettera med följande:
Använd inte tvärsliden för att ställa fram verktyget mellan skärningarna, utan toppsliden, som skall vara ställd 30 grader. Då får man spånor som är ungefär lika breda som tjocka om man gör rätt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20.35 2007-06-26 

Blev medlem: 20.47 2007-05-11
Inlägg: 327
Ort: Falköping/sverige
Jaha
då har jag fått reda på att jag är en felaktigt skolad verktygsmakare :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 09.50 2007-06-27 

Blev medlem: 15.23 2007-04-24
Inlägg: 1034
Ort: Göteborg
Förklara gärna närmare vad som är fel. Vad jag menar är att om man enbart anväder tvärsliden får man väldigt breda och tunna spån, vilket inte är så bra.
Eller menar du att webbsidan är tokig?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22.31 2007-06-27 

Blev medlem: 20.47 2007-05-11
Inlägg: 327
Ort: Falköping/sverige
Nej det enda jag reagerade på var "Rör inte längdmatningen"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17.01 2007-06-30 

Blev medlem: 21.54 2005-10-01
Inlägg: 80
Ort: Korsholm, Finland
Eller så kan man ju skaffa en gängklocka och då går det att göra som Henry hade gjort men man vet att gängan kommer på rätt ställe om man kopplar in ledskruven på rätt siffra.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.00 2007-07-08 

Blev medlem: 20.05 2005-11-22
Inlägg: 72
1: Ställ in matningen efter din tabell.
2: Kör med lågt varvtal tills du fattar galloppen 150v/min
3: Börja med att göra ett "frispår" på ca 5mm så slipper du köra av spetsen. Ett frispår är som det låter -en ursvarvning som ligger någon tiondel under färdig gänga. Den skall börja direkt efter sista gängan.

Skit i att ställa toppsliden i 27.5 resp 30 grader du får bara problem!!!
Låt den stå på 0.0

Nu till gängan:
Tangera ditt gängstål mot ämnet, vrid din indexskala till 0.0 på tvärsliden.
Backa supporten till 10-15mm från ämnet lås din ledarskruv.
Denna skall du INTE öppna förrän du är klar.
Ställ indexskalan på ~0.2mm starta nu chucken o kör till ditt frispår börjar
och nu måste du vara snabb att veva ur tvärsliden (du har 5mm på dej)
sammtidigt som du slår back.

Backa till utgångsläget. Mät stigningen med gängmätare. Är den ok så är det bara att lägga på några tiondelar igen. Varför så lite som 0.2 första gången -jo, är stigningen fel så kan du byta utan att detta kommer att synas när du är klar. Jag kör en M10 med 0.2 första gången och andra taget tar jag ~0.8mm När du närmar dej slutet skall de sista skären vara fina för att du skall få fin yta. en M10x1.5 skall köras ner till 8.052

Kolla så din Storebro inte har en skruvkona på spindelaxeln -då tappar du chucken vid backslagningen!!

3 sätt att göra gänga på skrev jag. En modernare maskin har en index klocka som det finns en skala på. Denna fungerar så att när supporten är låst i ledarskruven (vid gängskärning) så står klockan still.
-till vilken nytta då. Jo här kör man gängan fram till frispåret och där öppnar man ledarmuttern (den du låser för gängkörning) -vevar tillbaka för hand och väntar på att klockan kommer i rätt "gradtal" och låser ledarmuttern igen. Detta förutsätter att du kan räkna ut delningen. Står i din instr.bok.

Sista sättet är att ställa toppsliden i 27.5 resp 30.0 grader för att som på första sättet mata ut med tvärsliden, återgå till ditt 0.0 index men öka skärmåttet med toppsliden. Varför, -jo detta innebär mindre kraft och även snyggare gängor eftersom stålet bara skär på en sida. Dock är det lite mer komplicerat att räkna ut djupet till färdig gänga.


Jag har 2st svarvar alla med digitala skalor på + längdmätare på prisman + indexklocka så kör jag 50% av backslagning på kännsla utan att läsa av Z-axeln på skalan. Dock läser jag X-axeln, annars vet jag ju inte djupet.
Enklast är dock på min cnc för här sätter jag mej o väntar tills den stannar :lol:

Ett tipps: Tag ett grovt ämne 20mm, 200 långt, låt sticka ut 150 i chucken
och börja med en gänga långt från chucken. Kör gärna långa gängor första gångerna och backa tillbaka så får du snart förståelse för detta. Kör inte för nära chucken för jag lovar efter en 40-50 gånger när man "kan" så slår det slint i kontoret och man vevar åt fel håll eller klarar inte att slå back -så är livet :shock:

För att inte köra över någon som har gått annan skola så, alla äldre böcker beskriver nästan alltid att ställa toppsliden 27,5 för 55 gradiga resp 30.0 för metriskt gänga. Resultatet blir ju densamma som ovan men jag ser inte fördelen på en modern-stark maskin. På min cnc körs inte gängan som böckerna beskriver det men visst kan man skriva kod så att den bara kör på en sida av stålet, maskinen vet ju inte om hur mitt stål sitter eller ser ut :)
OBS jag vet inte hur 5-axliga super maskiner gör men troligen bara rakt in 4-5 gånger på -tid 2 sekunder.

Missa inte gängskärolja.
Lycka till


Senast redigerad av Vicke 20.15 2007-07-09, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21.14 2007-07-08 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.10 2003-09-09
Inlägg: 3579
Ort: Jämtland
Bra skrivet, du känner inte för att lägga in den texten i Wikin kanske?
Hursomhelst håller jag med dig om att det enklaste sättet är att göra det i cnc svarv. :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Får väl redigera
InläggPostat: 22.10 2007-07-08 

Blev medlem: 20.05 2005-11-22
Inlägg: 72
Tackar, alltid trevligt med beröm :)
Jag borde nog ta och redigera lite först. Låt oss se vad den stora massan tycker. Jag kanske är otydlig på något ställe.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08.03 2007-07-09 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.45 2003-10-24
Inlägg: 937
Ort: Orsa
Tack!
Jag tyckte det var en lysande beskrivning!

Men jag tycker fortfarande det känns "fel" att slå i backen sådär.. :wink:
Men det tycks ju vara så man gör..
Sen när man lärt sig vad skall man då ha för varvtal när man skär gängorna, samma som vid "vanlig" svarvning?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Hastighet
InläggPostat: 19.56 2007-07-09 

Blev medlem: 20.05 2005-11-22
Inlägg: 72
Trevligt att det jag blev föstådd.

Angående hastigheten så är det svårt att köra över 250v/min tycker jag. Dessutom om man inte har spindelbroms så ökar ju svårigheten. Min lilla svarv har magnetbroms och den tycker jag inte är kul att köra gängor i som ligger nära chucken. Det ena är att bromsen är lite "seg" om jag kör i för hög hastighet och det andra är att när väl magnetbromsen drar så ligger den på i ~2 sekunder. Måste man slå back, vilket man måste ibland så måste maskinen dra på det lasset oxå. Inget har iof brunnit i skåpet ännu.. :D
Ställer jag maskinen på hög utväxlig -250v så stoppar den på stört och då går spetsen direkt om man inte matat ut.

När jag skriver fort, är det omkring 300 varv/min för mej.
Jag upplever inte hastigheten som ett stort problem, du får ta fina skär istället. För låga varvtal kommer att bryta av stålspetsen istället.
Jag kör aldrig med hårdmetall när jag kör gängor manuellt. -nu ryser många, för visst blir gängorna mycket bra men skären är spröda o dyra.

Var noga med spånvinkel, släppvinkel och som jag tycker, kan du slipa med CBN -Bornitrid(Carbon Boron Nitride) eller diamant så får du helt annat resultat än "grön sten" vilket inte är skit det heller.

Min Turret 1640 har fotbroms -det gillar jag :tumupp:

Det finns ett sätt till som är lättare: gör alltid vänster gängor, då kör du ju samma men från chucken..... :D

Låt oss gärna få veta hur det går


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21.22 2007-07-09 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.45 2003-10-24
Inlägg: 937
Ort: Orsa
Ja just det, måste ju slipa stål först... http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=19172

Har ett gängstål i hårdmetall men det är för så GROVA gängor så jag får försöka slipa mig ett stål först, sen återkommer jag om jag lyckats få till något..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17.00 2007-07-10 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.43 2004-01-17
Inlägg: 1164
Ort: Stockholm
Värt att nämna är även att ytterdiametern på en utvändig gänga ska vara Gängdimensionen-Stigningen/10.
Ex. M40X1.5 har en Ytterdiameter på 39.85

Om man kör en gänga med ett fullprofils-skär (dvs skäret gör även ytterdiametern) kan man med fördel svarva ämnet lite större än färdig diameter och låta skäret göra full profil.
Då kan man även kontrollera gängan genom att mäta ytterdiametern efter att man kört gängan.
Jag har aldrig upplevt att en gänga blivit för liten eller för stor pga att jag baserar gängan på ytterdiametern när jag kör med fullprofils-skär.

Samma sak gäller för invändiga gängor men där ska innerdiametern vara Gängdimensionen-Stigningen.
Ex. M40X1.5 har en innerdiameter på 38.5


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010