Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

Erfarenhet från kolsyra eller flussfyld alu tråd och MIG?
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=18495

Författare:  funkis [ 01.52 2007-06-01 ]
Inläggsrubrik:  Erfarenhet från kolsyra eller flussfyld alu tråd och MIG?

Såg detta på andra forum:

1:
Om man bara ska svetsa typ bilplåt, mm så kan du använda kolsyra istället för mison, mycket billigare att fylla plus att du får äga en större tub. Man behöver byta muttern på gasregulatorn(?), faan, heter det så?!
Jag kör med en Esab 150 (kolsyra, ombyggd brandsläckare helt enkelt )och den funkar klockrent.

2:
Tänkte också slänga in ett positivt omdöme om flussfylld tråd.
Jag tröttnade i somras på att hålla på och låna svets så fort en bil behövde lagas, så jag åkte ner till ClasOhlson och köpte billigaste Bimaxen för knappt 2000 spänn. Mötte en kille där som var på jakt efter mer tråd, och han sa att han hade haft en likadan i två veckor och redan svetsat ihop tre bilar med den. Helt suverän sa han. Jag instämmer.
Förutom att Det bara finns två strömlägen, där matningen också ändras beroende på vilket läge man har, så är egentligen det enda problemet att tråden inte är spänningslös när man har släppt knappen.
Jag har lagat ganska mycket rost på bilen med svetsen och tycker i och för sig att strömmen är lite hög för bilplåt.. De lägen som finns är 55 och 80A. Det funkar dock när man väl har blivit vän med svetsen.
Svetsa lite grövre material är helt underbart. Inga större problem att få till fina svetsar utan sprätt och sprak om man håller tungan rätt i mun.
Dock skiljer det lite i trådkvalitet. Biltemas flusstråd har jag fått veta
att man ska akta sig för, medan ClasOhlsons är bra.

Författare:  bengt-re [ 21.43 2007-06-02 ]
Inläggsrubrik: 

Tja, svetsa med kolsyra är ju lite sådär tycker jag.... MISON Ar är kanske dyrare, men normalt kan man svetsa snabbare och det blir bättre så tror inte att slutkostnaden blir så mycket högre.

Vill man köra bilplåt så är det ju en bra idé med flusstråden och då kan man ha MISON till TIGén och flusstråd/pinne till svartplåten.

Författare:  limpan4all [ 01.03 2007-06-03 ]
Inläggsrubrik: 

Inte svetsar man väl svartplåt med Mison AR???
Till TIGen och vid AL MIG svetsning använder man Mison AR men svartplåt svetsar man bäst med MAG eller?

Man använder väl Mison 18 numera, eller tidigare Mison 25. En 5l flaska rymmer 1000l vid normaltryck och det ger väl ca 50-150 minuter svetstid för 450:- eller 9-3:-/minut svetstid. En 20kg CO2 tub kostar ca 400:- att fylla och det är 10.000l skyddsgas dvs 10ggr mera. så följdakteligen borde kostnaden bli en tiondel av kostnaden att svetsa med Mison 18 eller 25 om man inte skaffar sig ett abonemang på 20l flaskor. Då är om jag inte minns fel fyllningskostnaden istort sett densamma men man får 4ggr så mycket för pengarna, men man får fortfarande 2,5 ggr längre svetstid med CO2 för samma pengar. Jag tror mig minnas att abonemangskostnaden ligger runt 2:- per dag.

Ni som har erfarenhet vad ligger kostnaderna på vid de olika svetsmetoderna MIG/MAG (CO2/Mison 18)/Flussfyld tråd/TIG/MMA osv?
Eller vad ger mest bra svets för pengarna???

Författare:  mrfrenzy [ 06.22 2007-06-03 ]
Inläggsrubrik: 

Av det lilla jag har svetsat med kolsyra tycker jag det fungerar alldeles utmärkt, mest bilplåt då. Till grövre saker går det fint med pinnsvetsen.

Jag har ännu inte hittat en flusstråd som funkar bra.

Författare:  Icecap [ 07.08 2007-06-03 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har nästan alltid kört med ren CO2 och det har fungerat alldeles utmärkt. Då jag svetsade mitt rostfria avgassystem till min 245'a använde jag argon och jag testade mison till svartjärn först.

Den skillnad jag upplevde mellan Mison och CO2 var att Mison spruttar en hel del mindre på ren svartjärn...... men det sekund det kommer olja, målning, rost eller annat orent sviner det som FAN! CO2 däremot sviner lika mycket hela tiden och man kan bränna igenom (lagom med) rost, målning osv.

Så jag kör enbart CO2 och har gjort det i många år.

Flusstråd har jag inte ens funderat på!

Författare:  grym [ 07.51 2007-06-03 ]
Inläggsrubrik: 

flusstråd skulle jag undvika på bilar och liknande , man måste ha bort all slagg för att inte det ska börja rosta fort

däremot så provade jag grov flusstråd för grovsvetsning den brände ner djupt och kändes mera som att svetsa med pinne, en som inte kortade sig hela tiden

Författare:  Henry [ 19.31 2007-06-03 ]
Inläggsrubrik: 

Intressant läsning angående CO2 att det fungerar så pass bra, drygt bara att det inte finns något ställe här i närheten som jag skulle kunna tro kan/vill konvertera om tex en brandsläckartub så att man får rätt koppling på den osv. :? För jag tvivlar starkt på att brandstationen här hade kunnat göra det. :)

Författare:  bengt-re [ 20.12 2007-06-03 ]
Inläggsrubrik: 

Co2 finns att köpa/hyra i flaskor från AGA eller Air Liquid

Författare:  Icecap [ 20.15 2007-06-03 ]
Inläggsrubrik: 

Jag hittade en 6kg brandsläckare på återvinningsstationen, fick testat den och bytt till svetskran, hade tidigare en 1kg brandsläckare som låg i huset....

Det är lika bra att få bytt till svetskran, man kan förvisso såga av stigröret men en brandsläckarkran håller inte till att stängas av och öppnas många gånger, den blir otät.

Författare:  funkis [ 23.45 2007-06-05 ]
Inläggsrubrik: 

Vad är det för gänga på svetskranen?
Man kan ju köpa en bradsläckare för en hundring och tömma den!
Hur mycket billigare är CO2 än Mison?

Henry:
Läske blaske CO2 då?

Icecap:
Sviner?
Sviner det som FAN och sviner lika mycket hela tiden?
Svartjärn? Du menar Gjutjärn?

Författare:  mrfrenzy [ 23.49 2007-06-05 ]
Inläggsrubrik: 

Jag använder läskeblaske-co2 ja, pga att han som har verkstan i fråga kan få tag på det till mycket överkomligt pris ;)

Molekylerna beter sig ju inte annorlunda om det står för dryck eller för svetsning på flaskan...

Författare:  funkis [ 00.07 2007-06-06 ]
Inläggsrubrik: 

Presis!

Svets leverantörerna vet att ta duktigt betalt!
Vart köper din leverantör den billiga läskeblaske CO2 då? :wink:
ICA storköks leverantör månde?

Författare:  Icecap [ 00.12 2007-06-06 ]
Inläggsrubrik: 

Sviner: stänker och har sig.
Med CO2 stänker det "lika mycket" oavsett om man har rent eller smutsigt material.

Svartjärn är "vanlig" järn, bilplåt osv. gjutjärn är något HELT annat.

Gänget är lika på brandsläckarkran och svetskran men svetskranen tål att stängas och öppnas många gånger utan att bli otät.

Men var får du tag i en CO2-släckare för ett par hundringar?

Författare:  funkis [ 00.16 2007-06-06 ]
Inläggsrubrik: 

CO2 släckare? Nä jag menade en släckare vilken som hellst, en pulver tex?
man tömmer ur den och fyller på med CO2. En tömd gasoltub då från skroten?

Sviner, är det danskt? har inte hört det förr?

Författare:  Icecap [ 06.33 2007-06-06 ]
Inläggsrubrik: 

CO2 kan INTE tryckas in i en pulversläckare!!! Det är HELT andra tryck vi pratar om här, med CO2 är det godkända tryckkärl som gäller precis som med mison, argon osv.

Författare:  Henry [ 17.58 2007-06-06 ]
Inläggsrubrik: 

Trycket hos CO2 vid 21 grader är 58 Bar så det som sagt inget som överhuvudtaget hör hemma i en pulversläckare som det normalt bara är runt 13 Bar i.

Angående läskedrycks CO2 sedan så hade för bara några få månader sedan ganska så långtgående planer på att använda just läskedrycks CO2, men då jag lite närmre kollade upp vad det i stället skulle kosta att fylla en 6 kg köptub (eller vad den nu vägde) hos en svetsbutik så såg jag att det skulle bli billigare att fylla denna i förhållande till samma mängd läskedrycks CO2 som skulle behövas (i alla fall dom små tuberna som jag hittade i en affär) så jag hoppade av det rätt snabbt. Dessutom tyckte jag att det var en (tror jag) speciell gängning på dessa tuber? Sedan skulle jag kunna tro att det kan vara så att då läskedrycks CO2 skall vara för livsmedels bruk så är nog denna gas av högre renhetsgrad än dom till svetsning vilket gör att den gasen för konsumtion rimligtvis borde vara lite dyrare.

Att få tag på en CO2 släckare för en billig summa borde inte vara några större problem. Men sedan kommer problemet att man då skall få fixat till en kran till den som håller för att stängas av och på och som har rätt gänga för att sedan kopplas till regulator. Denna skall sedan fås dit av rätt folk för det känns knappast som att det bara är att "skruva dit den" så att säga. Sedan måste ju hela tuben bli godkänd som tryckkärl så att man får ett bevis på att tuben är säker, för man vill ju knappast ha en potentionell bomb i källaren.. Men allt detta vet jag inte var man kan ordna. Sedan behövs förstås en inte allt för dyr regulator för CO2 men av bra kvalitet. Det är dessa två problem, men till 95% det förstnämnda, som gör att det inte händer något med detta just nu för min del och så har jag en bättre begagnad MIG/MAG-svets stående i källaren som inte kan används pga brist på gas. :?

Förresten tex Biltemas svetstråd (tex 17-4656) eller Clasolsons fungerar bra med CO2? Biltemas är visserligen bra billigare men man får kanske vad man betalar för men det verkar ändock vara samma typ.

Författare:  Icecap [ 18.01 2007-06-06 ]
Inläggsrubrik: 

Svetskranen kostar runt 300:- då jag fick min för ett par år sedan, samma företag testade och fyllde, totalt 800:- för rubbet.

Firman heter C. G. Kull och grejer just brandsläckare osv.

Författare:  Henry [ 18.18 2007-06-06 ]
Inläggsrubrik: 

Ah det bra med lite prisuppgifter. :) 800:- är ju som hittat tycker jag, synd bara att denna firma fanns ända uppe i Karlstad. Men det bör rimligtvis finnas något liknande i tex Malmö tycker jag, får kollas upp.

Författare:  Icecap [ 18.37 2007-06-06 ]
Inläggsrubrik: 

Det finns DEFINITIVT likvärda företag i Malmö-trakten! Vad jag VET är att man kan köpa sig in i en byte-ordning med svetstuber, det kostar runt 1800:- i startsumma, sedan betalar man bara en fyllning + lite extra och då bytar man bara tuben, i ordningen ingår att du kan byta men kasseras tuben är det "ordningen" som pröjsar.

Författare:  Henry [ 23.00 2007-06-06 ]
Inläggsrubrik: 

Jo det är visserligen också ett sätt men då jag inte kommer att svetsa så värst mycket så räcker tex en 6 kg tub förmodligen några få år så detta med att fixa en CO2 brandsläckare och byta kran + kontroll är som det ser ut nu med stor sannolikhet det jag kommer att kolla upp närmre. Vill ha det så billigt som möjligt men utan att tumma på säkerheten förstås men runt 2000:- är nog mer än jag känner för att vilja betala för mer eller mindre lite sporadisk svetsning. Dessutom skulle jag gissa på att det blir billigt att återfylla med CO2 så jag satsar på det tror jag. Dessutom så kanske man tom skulle kunna fylla på hos brandkåren och då blir det en kort sträcka att ta sig för mig.

Författare:  funkis [ 23.25 2007-06-06 ]
Inläggsrubrik: 

En tummregel:
Köp alldrig saker hos dom som har det som speciellitet eller sitt
fackområde, du betalar alltid överpriser hos dessa.

Tex köp således inte CO2 hos en svets/gas återförsäljare. Köp den hos
Pripps! Eller köp alldrig ett fiskespö hos en fiske spöhandlare köp det
hos en bilförsäljare!l :)

Gasoltub då, kan den härberga CO2?

Författare:  mrfrenzy [ 06.41 2007-06-07 ]
Inläggsrubrik: 

Nej, gasol håller ett mycket lägre tryck, 8-40 bar. CO2 når 75 bar redan vid 35 grader.

Författare:  funkis [ 03.17 2007-06-08 ]
Inläggsrubrik: 

Jaha!
Törs man gå till skroten och snoka reda på en second hand CO2 flaska då månde?

Författare:  LaRdA [ 03.20 2007-06-08 ]
Inläggsrubrik: 

Det borde inte vara något problem, den ska väll ändå provtryckas innan den får fyllas?

Författare:  Henry [ 05.41 2007-06-08 ]
Inläggsrubrik: 

Fast är det någorlunda vettiga personer som provtrycker så skall dom rata en sådan behållare då dom ser att den inte är gjord för det tryck den skall hålla för.

Författare:  Icecap [ 06.27 2007-06-08 ]
Inläggsrubrik: 

Tryckkärl är typade till vissa tryck och man kan ENBART få dom godkända av autoriserade företag! Jag hittade min 6kg tub på soptippen och allt fungerade i första skott så att säga.

Författare:  funkis [ 22.50 2007-06-08 ]
Inläggsrubrik: 

Vet du vad det kostar att trycktesta den?
Jag hittade nämligen en 6kg och en 12-15kg på ett ställe!

Författare:  Icecap [ 06.33 2007-06-09 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har för mig att det var 800:- jag betalade för
* tryckprovning (godkänd 5 år/provning)
* ny kran
* fyllning
Kan vara det blev 900:-, kommer inte ihåg exakt.......

Författare:  Henry [ 16.36 2007-06-09 ]
Inläggsrubrik: 

funkis, var du hittade dom på en skrot eller? Är ju precis vad man är ute efter. :?

Författare:  funkis [ 01.10 2007-06-10 ]
Inläggsrubrik: 

Jag hittade dem på samma ställe som jag hittar aluminium
profilerna som de nu bråkas om i en annan tråd! :roll:

En sak med dessa är att det står skrot ritat med en tushpenna över
dem båda, huruvida detta betyder att det är nått tryckfel på dem eller
bara om att de skulle skrotas av nån annan anledning vet jag inte!
Gängorna ser kanon fina ut, inge spån eller hård nötning!
Så vad kan man uttolka av detta?:?

Vill du att jag fixar fram en av dem åt dig?

Författare:  Henry [ 01.33 2007-06-10 ]
Inläggsrubrik: 

Nja det är ingenting som är lönt att skicka men tack ändå. :) Menade mer om det var på någon skrot så man själv kan ta sig till någon och se om man har lite tur. Sedan om det står skrot på dom så kan det vara så att dom varit använda under en lång tid och tex kanske börjar rosta invändigt så att dom inte blivit säkra att använda längre.

Författare:  funkis [ 01.35 2007-06-10 ]
Inläggsrubrik: 

Rosta? De är gjorda av tjock aluminium!

Författare:  Henry [ 19.40 2007-06-11 ]
Inläggsrubrik: 

Aha ok, inte sett sådana förr, men inget håller för evigt.

Författare:  funkis [ 22.52 2007-06-12 ]
Inläggsrubrik: 

Jo det förståss men hur kollar dom tuber igentligen?
Kör dom med en röntgen som på flygplan när dom
kolar skrovet och nitarna?Det är ju en aning knepig
att kolla material trötthet på tuben visuell?

Författare:  Icecap [ 06.00 2007-06-13 ]
Inläggsrubrik: 

Tuber kollas vid att kranen skruvs av, de fylls med vatten och trycksätts till ett visst tryck som beror på tubens typ osv.

Sipprar det vatten ut kommer den stora borrmaskin fram och tuben blir förstörd, allt enligt reglerna.

Författare:  v-g [ 09.50 2007-06-13 ]
Inläggsrubrik: 

Sån trycktestning (med vatten) har jag pysslat med dock inte på tuber. Vi hade en skrivare som läste av tryckminskning. Vid exempelvis 600 bar är EN droppe vatten rätt mycket tryckförlust. Ett helsike att få det tätt i testutrustningen då det var små system som skulle testas.

Författare:  Henry [ 13.13 2007-06-13 ]
Inläggsrubrik: 

600 Bar? Satan vilka tryck, då hade inte jag velat vara i närheten. :? Fast det är ju visserligen inte en gas under ett sådant tryck vilket känns en del säkrare..

Trycktestning med vatten utgår jag ifrån förekommer av uppenbara själ inte på tuber av stål så dessa trycktestas väl då med gastryck?

Författare:  funkis [ 14.21 2007-06-13 ]
Inläggsrubrik: 

Icecap skrev:
Sipprar det vatten ut kommer den stora borrmaskin fram och tuben blir förstörd, allt enligt reglerna.

Jaha, intressant!

Men dom här tuberna som jag hittade på skroten då, hur skall man tolka dem?
Det är inga hål borrade i dem och gängorna är fina ändock står det skrot på
dem? :humm:

Du hade ju tagit en från skroten och den var OK!?
Då borde väll dessa vara det......... ochså...........kanske! :foliehatt:

Författare:  jonas2307 [ 14.38 2007-06-13 ]
Inläggsrubrik: 

Alla tuber, oavsett stål eller aluminium, testas med hjälp av vatten.
När det gäller lufttuber för dykning så gör man det med 150% av tillåtet arbetstryck.

Spricker tuben under provet händer inte mycket mer än att lite vatten kommer ut, skulle det vara gas i flaskan blir reaktionen "lite" annorlunda...

Tuber kan ju skrotas utan att de testats, om de inte klarar en visuell inspektion så trycker man dem inte alls.
Eller så kan det vara en gammal modell som utgått på grund av gängor eller andra kriterier.

De är ju bara att lämna in den för provtryckning, kostar ett par hundralappar att få det gjort.

Författare:  danei [ 16.48 2007-06-13 ]
Inläggsrubrik: 

Om man svetsar med flusstråd så blir det bättre om man vänder polaritet.

Författare:  Henry [ 02.14 2007-06-14 ]
Inläggsrubrik: 

Av den uppenbara anledningen för rost i en ståltank som man häller vatten i så tänkte jag att det användes gas istället men om det är sådana tryck det handlar om så, så tankar av järn är då alltså roskyddade invändigt.

Författare:  jonas2307 [ 09.21 2007-06-14 ]
Inläggsrubrik: 

Om tanken är rostskyddad eller inte varierar kanske med vilken gas det är i den, eller vilken den i allafall är tänkt för.
Men det måste vara väldigt ovanligt med rostskydd.

Dyktuber som jag pysslar med är inte behandlade inuti, eftersom de innehåller luft som är avsedd för inandning.
Finns ingen vad jag vet tillåten behandling.

Man fyller dem med torr luft och hoppas...
Den vanligaste orsaken till skrotning är att de rostar inuti, som en följd av att man fyllt dem med luft som innehåller för mycket vatten.

Sköter man grejerna så håller de i "evighet", jag har tuber som är väl över 20 år, de trycks vart femte år.
Aluminium trycks vartannat år.

Provtryckaren ska se till att tuben är torr inuti efter provet innan han fyller den, med torr luft.

-- Jonas

Författare:  Henry [ 17.00 2007-06-14 ]
Inläggsrubrik: 

Men då tankarna provtrycks med vatten så tycker man ju att det under men framför allt efter provtryckningen skulle kunna hinna byggas upp lite rost? Sedan undrar jag hur dom får en tank helt 100% torr efter att den varit full av vatten?

Författare:  Icecap [ 17.22 2007-06-14 ]
Inläggsrubrik: 

Tuberna töms efter provtryckning och blåsas ut med torr tryckluft samt (tror jag) eftertorkas med torr luft. De är alltså torra när kranen skruvs på igen! Denna process tar inte så lång tid och visst kan det bildas lite ytrost (om det är en ståltub) men inget som på någon vis har betydelse.

Författare:  v-g [ 11.58 2007-06-15 ]
Inläggsrubrik: 

När vi provtryckte rena stålrör hade vi något som kallades preserveringspulver i vattnet som skulle förhindra rost. Hur bra det funkar i praktiken vet jag inte men. Luktade iaf inte gott men man kunde hälla det rätt i vasken.

Författare:  Henry [ 20.46 2007-06-15 ]
Inläggsrubrik: 

Det där lät som något som nog skulle användas, bra att veta.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme