Sida 3 av 4

Postat: 10 juni 2007, 02:33:21
av Henry
Nja det är ingenting som är lönt att skicka men tack ändå. :) Menade mer om det var på någon skrot så man själv kan ta sig till någon och se om man har lite tur. Sedan om det står skrot på dom så kan det vara så att dom varit använda under en lång tid och tex kanske börjar rosta invändigt så att dom inte blivit säkra att använda längre.

Postat: 10 juni 2007, 02:35:49
av funkis
Rosta? De är gjorda av tjock aluminium!

Postat: 11 juni 2007, 20:40:08
av Henry
Aha ok, inte sett sådana förr, men inget håller för evigt.

Postat: 12 juni 2007, 23:52:04
av funkis
Jo det förståss men hur kollar dom tuber igentligen?
Kör dom med en röntgen som på flygplan när dom
kolar skrovet och nitarna?Det är ju en aning knepig
att kolla material trötthet på tuben visuell?

Postat: 13 juni 2007, 07:00:04
av Icecap
Tuber kollas vid att kranen skruvs av, de fylls med vatten och trycksätts till ett visst tryck som beror på tubens typ osv.

Sipprar det vatten ut kommer den stora borrmaskin fram och tuben blir förstörd, allt enligt reglerna.

Postat: 13 juni 2007, 10:50:55
av v-g
Sån trycktestning (med vatten) har jag pysslat med dock inte på tuber. Vi hade en skrivare som läste av tryckminskning. Vid exempelvis 600 bar är EN droppe vatten rätt mycket tryckförlust. Ett helsike att få det tätt i testutrustningen då det var små system som skulle testas.

Postat: 13 juni 2007, 14:13:00
av Henry
600 Bar? Satan vilka tryck, då hade inte jag velat vara i närheten. :? Fast det är ju visserligen inte en gas under ett sådant tryck vilket känns en del säkrare..

Trycktestning med vatten utgår jag ifrån förekommer av uppenbara själ inte på tuber av stål så dessa trycktestas väl då med gastryck?

Postat: 13 juni 2007, 15:21:14
av funkis
Icecap skrev: Sipprar det vatten ut kommer den stora borrmaskin fram och tuben blir förstörd, allt enligt reglerna.
Jaha, intressant!

Men dom här tuberna som jag hittade på skroten då, hur skall man tolka dem?
Det är inga hål borrade i dem och gängorna är fina ändock står det skrot på
dem? :humm:

Du hade ju tagit en från skroten och den var OK!?
Då borde väll dessa vara det......... ochså...........kanske! :foliehatt:

Postat: 13 juni 2007, 15:38:18
av jonas2307
Alla tuber, oavsett stål eller aluminium, testas med hjälp av vatten.
När det gäller lufttuber för dykning så gör man det med 150% av tillåtet arbetstryck.

Spricker tuben under provet händer inte mycket mer än att lite vatten kommer ut, skulle det vara gas i flaskan blir reaktionen "lite" annorlunda...

Tuber kan ju skrotas utan att de testats, om de inte klarar en visuell inspektion så trycker man dem inte alls.
Eller så kan det vara en gammal modell som utgått på grund av gängor eller andra kriterier.

De är ju bara att lämna in den för provtryckning, kostar ett par hundralappar att få det gjort.

Postat: 13 juni 2007, 17:48:58
av danei
Om man svetsar med flusstråd så blir det bättre om man vänder polaritet.

Postat: 14 juni 2007, 03:14:13
av Henry
Av den uppenbara anledningen för rost i en ståltank som man häller vatten i så tänkte jag att det användes gas istället men om det är sådana tryck det handlar om så, så tankar av järn är då alltså roskyddade invändigt.

Postat: 14 juni 2007, 10:21:29
av jonas2307
Om tanken är rostskyddad eller inte varierar kanske med vilken gas det är i den, eller vilken den i allafall är tänkt för.
Men det måste vara väldigt ovanligt med rostskydd.

Dyktuber som jag pysslar med är inte behandlade inuti, eftersom de innehåller luft som är avsedd för inandning.
Finns ingen vad jag vet tillåten behandling.

Man fyller dem med torr luft och hoppas...
Den vanligaste orsaken till skrotning är att de rostar inuti, som en följd av att man fyllt dem med luft som innehåller för mycket vatten.

Sköter man grejerna så håller de i "evighet", jag har tuber som är väl över 20 år, de trycks vart femte år.
Aluminium trycks vartannat år.

Provtryckaren ska se till att tuben är torr inuti efter provet innan han fyller den, med torr luft.

-- Jonas

Postat: 14 juni 2007, 18:00:56
av Henry
Men då tankarna provtrycks med vatten så tycker man ju att det under men framför allt efter provtryckningen skulle kunna hinna byggas upp lite rost? Sedan undrar jag hur dom får en tank helt 100% torr efter att den varit full av vatten?

Postat: 14 juni 2007, 18:22:14
av Icecap
Tuberna töms efter provtryckning och blåsas ut med torr tryckluft samt (tror jag) eftertorkas med torr luft. De är alltså torra när kranen skruvs på igen! Denna process tar inte så lång tid och visst kan det bildas lite ytrost (om det är en ståltub) men inget som på någon vis har betydelse.

Postat: 15 juni 2007, 12:58:49
av v-g
När vi provtryckte rena stålrör hade vi något som kallades preserveringspulver i vattnet som skulle förhindra rost. Hur bra det funkar i praktiken vet jag inte men. Luktade iaf inte gott men man kunde hälla det rätt i vasken.