Erfarenhet från kolsyra eller flussfyld alu tråd och MIG?

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Trycket hos CO2 vid 21 grader är 58 Bar så det som sagt inget som överhuvudtaget hör hemma i en pulversläckare som det normalt bara är runt 13 Bar i.


Angående läskedrycks CO2 sedan så hade för bara några få månader sedan ganska så långtgående planer på att använda just läskedrycks CO2, men då jag lite närmre kollade upp vad det i stället skulle kosta att fylla en 6 kg köptub (eller vad den nu vägde) hos en svetsbutik så såg jag att det skulle bli billigare att fylla denna i förhållande till samma mängd läskedrycks CO2 som skulle behövas (i alla fall dom små tuberna som jag hittade i en affär) så jag hoppade av det rätt snabbt. Dessutom tyckte jag att det var en (tror jag) speciell gängning på dessa tuber? Sedan skulle jag kunna tro att det kan vara så att då läskedrycks CO2 skall vara för livsmedels bruk så är nog denna gas av högre renhetsgrad än dom till svetsning vilket gör att den gasen för konsumtion rimligtvis borde vara lite dyrare.


Att få tag på en CO2 släckare för en billig summa borde inte vara några större problem. Men sedan kommer problemet att man då skall få fixat till en kran till den som håller för att stängas av och på och som har rätt gänga för att sedan kopplas till regulator. Denna skall sedan fås dit av rätt folk för det känns knappast som att det bara är att "skruva dit den" så att säga. Sedan måste ju hela tuben bli godkänd som tryckkärl så att man får ett bevis på att tuben är säker, för man vill ju knappast ha en potentionell bomb i källaren.. Men allt detta vet jag inte var man kan ordna. Sedan behövs förstås en inte allt för dyr regulator för CO2 men av bra kvalitet. Det är dessa två problem, men till 95% det förstnämnda, som gör att det inte händer något med detta just nu för min del och så har jag en bättre begagnad MIG/MAG-svets stående i källaren som inte kan används pga brist på gas. :?

Förresten tex Biltemas svetstråd (tex 17-4656) eller Clasolsons fungerar bra med CO2? Biltemas är visserligen bra billigare men man får kanske vad man betalar för men det verkar ändock vara samma typ.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Svetskranen kostar runt 300:- då jag fick min för ett par år sedan, samma företag testade och fyllde, totalt 800:- för rubbet.

Firman heter C. G. Kull och grejer just brandsläckare osv.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Ah det bra med lite prisuppgifter. :) 800:- är ju som hittat tycker jag, synd bara att denna firma fanns ända uppe i Karlstad. Men det bör rimligtvis finnas något liknande i tex Malmö tycker jag, får kollas upp.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Det finns DEFINITIVT likvärda företag i Malmö-trakten! Vad jag VET är att man kan köpa sig in i en byte-ordning med svetstuber, det kostar runt 1800:- i startsumma, sedan betalar man bara en fyllning + lite extra och då bytar man bara tuben, i ordningen ingår att du kan byta men kasseras tuben är det "ordningen" som pröjsar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Jo det är visserligen också ett sätt men då jag inte kommer att svetsa så värst mycket så räcker tex en 6 kg tub förmodligen några få år så detta med att fixa en CO2 brandsläckare och byta kran + kontroll är som det ser ut nu med stor sannolikhet det jag kommer att kolla upp närmre. Vill ha det så billigt som möjligt men utan att tumma på säkerheten förstås men runt 2000:- är nog mer än jag känner för att vilja betala för mer eller mindre lite sporadisk svetsning. Dessutom skulle jag gissa på att det blir billigt att återfylla med CO2 så jag satsar på det tror jag. Dessutom så kanske man tom skulle kunna fylla på hos brandkåren och då blir det en kort sträcka att ta sig för mig.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

En tummregel:
Köp alldrig saker hos dom som har det som speciellitet eller sitt
fackområde, du betalar alltid överpriser hos dessa.

Tex köp således inte CO2 hos en svets/gas återförsäljare. Köp den hos
Pripps! Eller köp alldrig ett fiskespö hos en fiske spöhandlare köp det
hos en bilförsäljare!l :)

Gasoltub då, kan den härberga CO2?
Senast redigerad av funkis 7 juni 2007, 14:24:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Inlägg av mrfrenzy »

Nej, gasol håller ett mycket lägre tryck, 8-40 bar. CO2 når 75 bar redan vid 35 grader.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

Jaha!
Törs man gå till skroten och snoka reda på en second hand CO2 flaska då månde?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Det borde inte vara något problem, den ska väll ändå provtryckas innan den får fyllas?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Fast är det någorlunda vettiga personer som provtrycker så skall dom rata en sådan behållare då dom ser att den inte är gjord för det tryck den skall hålla för.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Tryckkärl är typade till vissa tryck och man kan ENBART få dom godkända av autoriserade företag! Jag hittade min 6kg tub på soptippen och allt fungerade i första skott så att säga.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

Vet du vad det kostar att trycktesta den?
Jag hittade nämligen en 6kg och en 12-15kg på ett ställe!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag har för mig att det var 800:- jag betalade för
* tryckprovning (godkänd 5 år/provning)
* ny kran
* fyllning
Kan vara det blev 900:-, kommer inte ihåg exakt.......
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

funkis, var du hittade dom på en skrot eller? Är ju precis vad man är ute efter. :?
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

Jag hittade dem på samma ställe som jag hittar aluminium
profilerna som de nu bråkas om i en annan tråd! :roll:

En sak med dessa är att det står skrot ritat med en tushpenna över
dem båda, huruvida detta betyder att det är nått tryckfel på dem eller
bara om att de skulle skrotas av nån annan anledning vet jag inte!
Gängorna ser kanon fina ut, inge spån eller hård nötning!
Så vad kan man uttolka av detta?:?

Vill du att jag fixar fram en av dem åt dig?
Skriv svar