Erfarenhet från kolsyra eller flussfyld alu tråd och MIG?

Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Erfarenhet från kolsyra eller flussfyld alu tråd och MIG?

Inlägg av funkis »

Såg detta på andra forum:

1:
Om man bara ska svetsa typ bilplåt, mm så kan du använda kolsyra istället för mison, mycket billigare att fylla plus att du får äga en större tub. Man behöver byta muttern på gasregulatorn(?), faan, heter det så?!
Jag kör med en Esab 150 (kolsyra, ombyggd brandsläckare helt enkelt )och den funkar klockrent.

2:
Tänkte också slänga in ett positivt omdöme om flussfylld tråd.
Jag tröttnade i somras på att hålla på och låna svets så fort en bil behövde lagas, så jag åkte ner till ClasOhlson och köpte billigaste Bimaxen för knappt 2000 spänn. Mötte en kille där som var på jakt efter mer tråd, och han sa att han hade haft en likadan i två veckor och redan svetsat ihop tre bilar med den. Helt suverän sa han. Jag instämmer.
Förutom att Det bara finns två strömlägen, där matningen också ändras beroende på vilket läge man har, så är egentligen det enda problemet att tråden inte är spänningslös när man har släppt knappen.
Jag har lagat ganska mycket rost på bilen med svetsen och tycker i och för sig att strömmen är lite hög för bilplåt.. De lägen som finns är 55 och 80A. Det funkar dock när man väl har blivit vän med svetsen.
Svetsa lite grövre material är helt underbart. Inga större problem att få till fina svetsar utan sprätt och sprak om man håller tungan rätt i mun.
Dock skiljer det lite i trådkvalitet. Biltemas flusstråd har jag fått veta
att man ska akta sig för, medan ClasOhlsons är bra.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, svetsa med kolsyra är ju lite sådär tycker jag.... MISON Ar är kanske dyrare, men normalt kan man svetsa snabbare och det blir bättre så tror inte att slutkostnaden blir så mycket högre.

Vill man köra bilplåt så är det ju en bra idé med flusstråden och då kan man ha MISON till TIGén och flusstråd/pinne till svartplåten.
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Inte svetsar man väl svartplåt med Mison AR???
Till TIGen och vid AL MIG svetsning använder man Mison AR men svartplåt svetsar man bäst med MAG eller?

Man använder väl Mison 18 numera, eller tidigare Mison 25. En 5l flaska rymmer 1000l vid normaltryck och det ger väl ca 50-150 minuter svetstid för 450:- eller 9-3:-/minut svetstid. En 20kg CO2 tub kostar ca 400:- att fylla och det är 10.000l skyddsgas dvs 10ggr mera. så följdakteligen borde kostnaden bli en tiondel av kostnaden att svetsa med Mison 18 eller 25 om man inte skaffar sig ett abonemang på 20l flaskor. Då är om jag inte minns fel fyllningskostnaden istort sett densamma men man får 4ggr så mycket för pengarna, men man får fortfarande 2,5 ggr längre svetstid med CO2 för samma pengar. Jag tror mig minnas att abonemangskostnaden ligger runt 2:- per dag.

Ni som har erfarenhet vad ligger kostnaderna på vid de olika svetsmetoderna MIG/MAG (CO2/Mison 18)/Flussfyld tråd/TIG/MMA osv?
Eller vad ger mest bra svets för pengarna???
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Inlägg av mrfrenzy »

Av det lilla jag har svetsat med kolsyra tycker jag det fungerar alldeles utmärkt, mest bilplåt då. Till grövre saker går det fint med pinnsvetsen.

Jag har ännu inte hittat en flusstråd som funkar bra.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag har nästan alltid kört med ren CO2 och det har fungerat alldeles utmärkt. Då jag svetsade mitt rostfria avgassystem till min 245'a använde jag argon och jag testade mison till svartjärn först.

Den skillnad jag upplevde mellan Mison och CO2 var att Mison spruttar en hel del mindre på ren svartjärn...... men det sekund det kommer olja, målning, rost eller annat orent sviner det som FAN! CO2 däremot sviner lika mycket hela tiden och man kan bränna igenom (lagom med) rost, målning osv.

Så jag kör enbart CO2 och har gjort det i många år.

Flusstråd har jag inte ens funderat på!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

flusstråd skulle jag undvika på bilar och liknande , man måste ha bort all slagg för att inte det ska börja rosta fort

däremot så provade jag grov flusstråd för grovsvetsning den brände ner djupt och kändes mera som att svetsa med pinne, en som inte kortade sig hela tiden
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Intressant läsning angående CO2 att det fungerar så pass bra, drygt bara att det inte finns något ställe här i närheten som jag skulle kunna tro kan/vill konvertera om tex en brandsläckartub så att man får rätt koppling på den osv. :? För jag tvivlar starkt på att brandstationen här hade kunnat göra det. :)
Senast redigerad av Henry 6 juni 2007, 17:47:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Co2 finns att köpa/hyra i flaskor från AGA eller Air Liquid
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag hittade en 6kg brandsläckare på återvinningsstationen, fick testat den och bytt till svetskran, hade tidigare en 1kg brandsläckare som låg i huset....

Det är lika bra att få bytt till svetskran, man kan förvisso såga av stigröret men en brandsläckarkran håller inte till att stängas av och öppnas många gånger, den blir otät.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

Vad är det för gänga på svetskranen?
Man kan ju köpa en bradsläckare för en hundring och tömma den!
Hur mycket billigare är CO2 än Mison?

Henry:
Läske blaske CO2 då?

Icecap:
Sviner?
Sviner det som FAN och sviner lika mycket hela tiden?
Svartjärn? Du menar Gjutjärn?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Inlägg av mrfrenzy »

Jag använder läskeblaske-co2 ja, pga att han som har verkstan i fråga kan få tag på det till mycket överkomligt pris ;)

Molekylerna beter sig ju inte annorlunda om det står för dryck eller för svetsning på flaskan...
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

Presis!

Svets leverantörerna vet att ta duktigt betalt!
Vart köper din leverantör den billiga läskeblaske CO2 då? :wink:
ICA storköks leverantör månde?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Sviner: stänker och har sig.
Med CO2 stänker det "lika mycket" oavsett om man har rent eller smutsigt material.

Svartjärn är "vanlig" järn, bilplåt osv. gjutjärn är något HELT annat.

Gänget är lika på brandsläckarkran och svetskran men svetskranen tål att stängas och öppnas många gånger utan att bli otät.

Men var får du tag i en CO2-släckare för ett par hundringar?
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

CO2 släckare? Nä jag menade en släckare vilken som hellst, en pulver tex?
man tömmer ur den och fyller på med CO2. En tömd gasoltub då från skroten?

Sviner, är det danskt? har inte hört det förr?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

CO2 kan INTE tryckas in i en pulversläckare!!! Det är HELT andra tryck vi pratar om här, med CO2 är det godkända tryckkärl som gäller precis som med mison, argon osv.
Skriv svar