Extern gänga

Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Extern gänga

Inlägg av Andax »

På skjutmåttet hittar man rekommenderad håldiameter för innergänga för metriska gängor. Var hittar man lämplig ytterdiameter när man vill göra externa gängor?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Du kollar bara på bult för den storleken?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

hm, är det inte så att m10 har 10.000 i ytterdiameter, blev osäker när du frågar, men har gjort efter det dom gånger jag skurit gängor i svarven och det har alltid kännts rätt när man fått på muttrarna
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

När det gäller metriska gängor, så är DY samma som gängan, dvs M10=10mm osv.
Invändiga gängan är i princip alltid gängstorleken-stigningen, avrundat till närmaste tiondel.

Tumgängor kan vara lite annorlunda, beroende på vilket gängsystem som avses.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Sen brukar man rekommendera att man gör ämnet lite mindre, Teoretiska ytterdiametern - 0,1*stignigen
Alltså om du ska göra en M10 skruv med 1mm stigning så gör du ämnet 10mm -0,1mm=9,9mm
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Tackar för svaren... ...Håller på med ett litet sidoprojekt. Har saknat en Edge Finder när jag fräser mm, men kommit fram till en bättre inmätningsmetod efter lite nätsökning... Återkommer när jag kommit lite längre!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Reckommenderar varmt Karlebo handbok! :)

Hurusom, om jag inte missförstod frågan,

Ytterdiametern vis -skurna gängor- är (normalt sett)= bultens ytterdiamater, altså:

Exempel:
M3, 3mm= 3-(minus)2,5= gäng, 0,5 (ytter 3mm, kärna=2,5mm, gäng 0,25x2(0,5mm))

Withwort 1/4(kvartstum) borr=5mm

UNC 1/4-20 =borr 5,1 mm

Dra nu bort gängans tjocklek så får du tämligen enkelt fram måtten med samma tabeller om du tex behöver utanpålitggande gäng (altså (exempel), säg axel, 10mm (avses gängas för för M12 (2mm gänga)), M gänga, lägg till 1mm extra gods för gängan om den skall ligga utanpå (gäller skurna gängor).

Edit: Ang det LaRdA sade kan det vara begåvat att ha det han sade åtanke. Så säger i allafall erfarenheten, särskillt när det gäller tex galvat material och liknande... ;)

Edit2: Om
Skriv svar