Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 19.42 2017-10-17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dubbelsidigt kretskort
InläggPostat: 21.41 2007-03-09 

Blev medlem: 18.16 2003-10-28
Inlägg: 149
Ort: Umeå
Tänkte göra ett par sådana, är det något speciellt jag måste tänka på (förutom det självklara att fram och baksida måste passa in)
Hur fungerar det med hålen, hur får man signalerna att följa ledningsbanor på andra sidan kortet?

Någon som vill dela sina kunskaper på området?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21.59 2007-03-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.50 2003-05-27
Inlägg: 3305
Ort: Sollentuna / Stockholm
Lättaste är om du har hålmonterade komponenter och låter signalerna anslutas genom de hålen. Annars kan du göra viahål där du löder i en liten sladdbit.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23.14 2007-03-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.43 2004-01-29
Inlägg: 4531
Som via brukar jag använda en kardel ur en FK 0.75mm2 eller liknande. Sen när den är lödd, klippa ner den till en liten knöl bara.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 01.02 2007-03-10 

Blev medlem: 18.16 2003-10-28
Inlägg: 149
Ort: Umeå
Ah, då vet jag, än så länge har jag bara hålmonterat ner till baksidan, men det räcker då med att löda som vanligt. Ska då helt klart bli intressant att labba med dubbelsidigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 04.45 2007-03-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.23 2005-08-06
Inlägg: 24351
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Följdfråga:

Hur får man framsidan och baksidan av layouten att hamna rätt innan man exponerar?
Hur stor felmarginal kan man ha innan det börjar bli problem?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 05.42 2007-03-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 16497
Ort: Ystad
Felmarginalen är helt beroende på lednings mönstret och/eller tex pitch för någon krets så det kan vara allt ifrån inte så värst petigt med kanske några få mm fel till väldigt petigt med säg 0.1 mm i felmarginal eller ännu mindre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 05.58 2007-03-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.23 2005-08-06
Inlägg: 24351
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Sant. Kom på att frågan var lite som "Hur långt är ett snöre". :)

Men låt säga att man kör med hälften av standarddelningen för vanliga IC-kretsar. (Har inga siffror i huvudet nu, men ni kanske förstår.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 06.35 2007-03-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 16497
Ort: Ystad
Om du då menar hålmonterade så skulle nog kunna gå, även om jag personligen hade varit så noggran som möjligt för säkerhets skull och gått på mindre. Är det hålmonterat så är ju lödytorna normalt förhållandevis ganska så stora vilket gör att tex 1 mm fel i någon ledd hos lödytan normalt inte borde orsaka några direkta problem. Komponentbenet kommer ändå att komma i kontakt med den andra sidans lödyta, men får kanske möjligen kompensera borrningen lite i värsta fall om det skulle behövas. Men har man sedan spår mellan lödytorna så skadar det nog inte att vara lite petigare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11.08 2007-03-10 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10.19 2004-10-06
Inlägg: 415
Ort: Umeå
Henry

1 mm är mycket på ett dubbelsidigt kort iallafall det är gjort med cadprogram och att komponenter sitter med normala avstånd.

brukar borra 0,8 men var tvungen att byta till 0,6 till mina dubbelsidiga kort för att få högre marginal på lödarna där man inte har "drill aid"


jensa

har du tillgång till ljuslåda med dubbelsidig belysnng eller måste du belysa en sida åt gången ??

mitt förlag är att du gör en testlayout att öva på så går det inte så mycket laminat i början


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13.21 2007-03-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.43 2004-01-29
Inlägg: 4531
För att göra dubbelsidiga kort behövs inte en dubbelsidig exponerare. Man gör layouterna med SL och CL bemärkning som vanligt och lägger en fyrkantig ram runt kortet, eller bara 4 hörn man har att centrera efter. Sen belyser man en sida åt gången helt enkelt. Nån gång har man väl fått en felmarginal på några tiondels millimeter, vilket är ganska mycket när man har vior på 0.4mm borrhål och en krage på 0.1-0.3mm. Men det beror oftast på dålig eller för tjock linje man centrerar efter eller att mönsterkortet helt enkelt inte är jämnt i kanten.
Tittar man på laminatet från sidan så man ser bägge sidorna samtidigt kan man på vissa kort se att det är dåligt klippt så kopparn börjar 0.1-0.5mm längre in på ena sidan. Då kan man ev få klippa om eller fila.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16.09 2007-03-10 

Blev medlem: 18.16 2003-10-28
Inlägg: 149
Ort: Umeå
Jag har tillgång till en enkelsidig ljuslåda.
Självfallet kommer jag att testa innan jag lägger på ett 150 x 200 mm kort och börjar etsa ;)

Men ju mer man lär sig innan desto mindre fel borde man göra vin produktion.. i teorin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22.30 2007-03-10 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.43 2006-11-06
Inlägg: 3983
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Jag brukar tejpa på filmen på ena sidan, därefter ta två viahål som är placerade diagonalt så långt ifrån varandra som möjligt och helt enkelt borra dessa med 0.6mm. Därefter är det inga problem att centrera in nästa sida med dessa viahål. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22.43 2007-03-10 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10.19 2004-10-06
Inlägg: 415
Ort: Umeå
har du tillgång till en pappersskärare med kniv så lägger du båda filmerna mot varandra och lås fast dem med tejp och skär ut så du två sidor eller fler sidor som du använder mot en kant/vinkel när du belyser laminatet

eller om du har en bra skrivare så kan du ju använda kanten på A4 filmen att utgå ifrån men är inte säkert det är så pålitligt kan skilja en hel del omellan varje utskrift och blir bökigare med sladdrig o större film som lättare suger åt sig damm o annat.

se till att du har 90 grader på det hörn som du lägger mot kant/vinkel så inte laminatet ändrar läge i förhållande till filmen när du vänder o belyser andra sidan.


märk laminatet o filmerna så du inte missar placeringen



jensa har du också varit stamkund hos elinge i umeå när han hade sin butik igång ...... ?


vi kanske får ha en EF träff på kjell & co när de öppnar i umeå :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23.02 2007-03-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 16497
Ort: Ystad
1 mm är mycket på ett dubbelsidigt kort iallafall det är gjort med cadprogram och att komponenter sitter med normala avstånd.

Visst är det det men det var menat som ett exempel på hur stora fel man ev skulle kunna ha vid hålmonterat. Men jag menar alltså felmarginalerna i placeringen mellan underliggande och ovanliggande lager, inte mm fel i schemat i sig förstås. Placerar man dom manuellt så blir det onekligen inte 100% perfekt såvida man inte använder sig av hjälpmedel. Gör man dom däremot direkt med en CNC eller så ja då är det ju en helt annan sak, då blir det ju perfekt direkt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23.18 2007-03-10 

Blev medlem: 18.16 2003-10-28
Inlägg: 149
Ort: Umeå
elinge?! Det har jag då aldrig hört talas om.. och ska kjell öppna i stan?!
Weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!
det är ju perfekt, classe har ju långt ifrån allt man kan tänkas behöva.
Det där var en mycket glad överraskning, som förgyllde denna dag. Antar att man kommer att trängas utanför den butiken vid invigningen :)

Jag har då laserskrivare och pappersskärare. och idén med via-hålen var då genialiskt smart och enkel :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010