Metallborr, typ 1-10mm diam, vad ska man ha?

Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Metallborr, typ 1-10mm diam, vad ska man ha?

Inlägg av Johan.o »

Hejsan

För ett tag sedan köpte jag några burk-askar med metallborr, modell billigt på
Clas ohlson. Dom har blivit riktigt slöa, så nu tänkte jag lägga en liten större
slant på lite mer hållbara borr, för att borra i metall-lådor, och ibland i kretskort
för att kunna montera distanser..

Har kikat lite, sett guldaktiga borr där dom säger att dom har titan-beläggning.

Har ni några råd vad jag ska köpa, vad är bra, bättre, bäst?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

brukar bero mer på den som borrar än borren

har borrat mycket som elmontör och kolstålsborr är ok till mycket men ska man borra i rostfritt är snabbstål att föredra

att slipa borren är viktigt och skall göras före det blir för slött, har man bra vinklar från början och små borr kan man med lite erfarenhet slipa för hand mot en smärgel

tin beläggning kommer nog mer till nytta när man har styrda maskiner
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

CO titanborrar är riktigt bra faktiskt. Nu var det några år sedan jag köpte dem så det kan ju ha ändrats. Jag har använt dessa i svarven och de skär mycket fint.

Som vanligt brukar kvalitet och pris hänga ihop och det verkar stämma med dessa borr.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor
Inlägg: 416
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:19:16
Ort: Umeå

Inlägg av Minus »

Johan.o


köp några lösa borrar hos någon som säljer verktyg o sådant till företag

är helt andra skärvinklar och material i dessa borrar

titanbeläggning är inte lönt o lägga pengar på om du inte ska borra i hårdare metaller passar nog bättre i fräs o svarv ändamål
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Tack för tipsen, nya borr blir det, nuvarande köptes 2003, för 49kr.
Aluvi
Inlägg: 463
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:51:32

Inlägg av Aluvi »

säger bara Titex det har jag jobbat med under många år kanonbra men dyra.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Egentligen så är det såhär: Borrar håller i princip för evigt OM man gör som följer:
1. Använder pelarborrmaskin där så är möjligt.
2. Sätter fast det man borrar i så man inte får hugg.
3. Smörjer om man skall borra genom mycket gods.

Enkelt men effektivt, tyvärr gör jag ju inte så själv (har iofs inte pelarborr) :roll: och pga hugg,sneborrningar och knäckning har jag förlorat de flesta borrarna. De som hunnit bli slöa är få.

Alltså skall man borra där man är det minsta osäker på att man inte kan kontrollera borren/maskinen så bör man ta en billig borr för man kan ge sig den på att den dyra går sönder. :cry:
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Vanliga HSS borrar av bra kvalité är bäst enligt mig, men jag kör mest pelarborr och svarv.

Som v-g skriver, smörja!
Köp skärvätska (Tilja, Amoil) att blanda ut i vatten, spruta med sprayflaska, vattnet gör av med borrens värme och blandningen skonar verktygen, en smord-kyld borr håller minst 70ggr mer mellan slipningarna än en som inte är det.
Borrar många gånger snabbare också...
Ska inte bli varmare än att vattnet i blandningen precis ångar.
Detsmamma vid gängning.
Skärvätska på sprayflaska: GIFT, host host...
Till aluminium ska man ha T-röd, räcker 50-50% i blandning med vatten.
Det går att ha vätskan som är till stål också men det blir mkt renare med spriten.
På rostfritt ska man vara säker på handen och helst inte stanna eller köra allt för fort, materialet härdar under borren av friktonsvärmen och stannar du mitt i kan det bli mkt svårt att fortsätta sedan, smörjning ett krav.
Sist men inte minst så borrar man inte med samma hastighet med liten som med stor borr.
Tabeller för periferihastighet allt beroende på material finns både i Verkstadshandboken (Liber) eller Karlebo handbok.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Bra skrivet - håller med om allt.... Dock påpekandet att små borrar skall snurra FORT för att skära bra - tyvärr så klarar inte många pelarborrmaskiner av önskade varvtalet så borrar man ofta med borrar under 1mm så bör man skaffa ett stativ till en dremel eller motsv. då detta borrar mycket bättre än en fin pelarborr som snurrar för sakta,

Till slitande material (typ glasfiber) så är hårdmetall det enda som duger om man vill ha skaplig livslängd på borren. Tyvärr så bör man också ha en riktig spännhyla isället för trebackchukar som aldrig någonsin klarar av att centrera borret, och ett ocentrerat borr är ett borr som snart dör....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Lite off-topic:

Jag har problem med plexiglas och lite större borr (ca 5-10mm). Precis när man kommer igenom så tar borret i lite för mycket i kanterna. Har provat att först borra med 1mm och sedan öka storleken med 1mm undan för undan tills jag är uppe i rätt diameter. Har även provat att smörja och köra med både högt och lågt varvtal, men det hjälper inte. Kör jag med för lågt varvtal så knakar det till och borret fastnar.

Några tips? Förutom att ha bra borr. :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Yepp - Fräs hålen med en fräs som har mindre än halva diameter hos önskade hålet så blir det fint. Jag har hört tipset att smörja med enbart vatten eller vaselin, men har aldrig provat. Att ha mothåll med en MDF-skiva under minskar problemen, men löser dem inte helt.
Användarvisningsbild
ylle
Inlägg: 669
Blev medlem: 5 oktober 2006, 20:18:27
Ort: örebro

Inlägg av ylle »

Om det är lite tjockare material kanske det går att borra halvvägs och sen borra från andra hållet. Skulle det hugga eller går en flisa så borde det synas mycket mindre. (inte förborrningen utan "slutborren")

Vet inte hur det är med plexi, men i metall går det inget bra att öka en millimeter, brukar bara vilja hugga, bättre att förborra med en 2a/3a o sen ta stora borren på en gång. Prova även att slipa om borren till lägre/högre skärvinkel.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Borrar man i plexi så skall man ha en vass vinkel om jag inte minns fel men kommer dock ej ihåg vinkeln i sig och man skall helst kyla med en hel del vatten om det skulle behövas för smälter plexin en gång så kleggar det ihop direkt och skapar snabbt ännu mer värme vilket geggar ihop ännu mer vilket kan göra att plexin spricker. Men dom gångerna jag borrade i plexi i skolan så behövdes inget vatten när jag borrade ett 5 mm hål direkt, men då hade jag också slipat borret till en vassare vinkel.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag kör med de här borren. De är jag nöjd med. Biltema har en biligare variant med samma spec. Jag vet inte om de också är okej. De här håller iafa mycket bättre än de billigaste boxarna. Bild
Skriv svar