råmaterial?

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

råmaterial?

Inlägg av grym »

eftersom det ändå är på tapeten, var kan en privatperson köpa råvaror till vettiga priser och hobbykvantiteter?

tänker mest på udda metallet och liknande


finns det förrsten någon bra länk till rådande världsmarknadspriser på metaller?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Ska man bara ha lite "småbitar" så lönar det sig nog att gå till den lokala mekaniska verkstan och fråga om man inte kan göra ett litet köp från dom.

Jag brukar gå till en verkstad och fråga om jag kan köpa lite bitar då och då och det är sällan några problem.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

vad är det för material du är ute efter?

http://www.tibnor.se/C1256EF1005D76CD/0 ... endocument

återvinningsföretag kan ha lite gobitar också
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Hörde för ca 1 månad sedan att kopparen hade gått upp. :? Det var ju bra att veta att den egentligen hade gått ner den senaste tiden.. Var bly så billigt? Det hade jag inte den blekaste aning om, roligt att veta.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

Alla metaller har gått upp!

Jag har letat udda metaller och andra kemi prylar i åratal, och då menar jag
inte valigt bonna järn och en eller annan alu profil utan skumma saker som
indium, barium, scandium :),90% Vismuth, kappilärium, rundium etc :vissla:
och de problem som omedlbart uppstår är följande:

1: De som kan sälja vill inte sälja till privatpersoner.
2: De som vill sälja till privatpersoner tar hutlöst mycket betalt.
3: De som gör 2 kan inte (vill inte) uppge renheten på materialet de säljer.
4: Det man vill åt är säkerhets klassat endera internationellt eller i svergie,
tex uran 237! :) och det har inte blivit lättare efter tornen som föll ihop.

Svergie är hopplöst i detta fall, tex batterivatten är säkerhetsklassat!!
Vi har många gruvbolag och ställen som man skulle kunna få tag på
roliga prylar men fan heller!

6: Om man tillslut hittar nån som säljer till vettiga priser så kör dom i stället
typ, jovisst kan du köpa den men då har vi bara 25liters dunkar!! :dead:

Alla metaller (råvarupriser) har gått som en raket i taket sedan flera
år tillbaks och fortsätter att stiga alllt beror på kineserna som bygger
och bygger detta vet alla järn handlare om och därför höjer dom priserna.

Har ni inte hört om alla metall stölderna senaste tiden, tillockmed kyrkogårdarna får ju inte vara ifred!!:lol:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=560545
http://www.sr.se/vast/nyheter/artikel.a ... el=1025711
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=594039

Men om du hittar nån som vill sälja notera mig! :)
Senast redigerad av funkis 2 februari 2007, 23:12:21, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Det mesta går att få tag på, men brukar, som sagt bli sanslöst dyrt om man vill ha mindre kvantiteter.

Vill man ha svavelsyra går det bra att handla i norge.

Uran går att få tag på (från tex vissa surplusprylar, etc), men det är litet knepigare. (antagligen krävs det dock en hopplös massa tillstånd för legalt innehav i detta land)
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Man kan kanske samköpa. Tibnor t.ex. har ju en prissättning som gör det hyffsat billigt att köpa större kvantiteter och få varor. De tar ju i princip 75 kr extra för varje vara (<10kg).
Det blir väl mest praktiskt om man bor ganska nära varandra eftersom frakten säkert blir ganska stor om man ska försöka distribuera.
Det kan ju vara svår att hitta någon vara som många vill ha...
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Jag hittade en sida i finland som säljer kemikalier till relativt vettiga priser, dock måste man beställa via email. Och så var frakten på 25€, men då fick man ta lite vad man ville. Vad sägs om en liter 99,5% kloroform? Eller kanske formaldehyd? :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Andax skrev: Tibnor t.ex. har ju en prissättning som gör det hyffsat billigt att köpa större kvantiteter och få varor.
Så har jag brukat göra,
Problemet bara att man måster upp i kvantiteter på över 1000 kg/dimmension för att få anständigt pris. :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Är själv ute efter en runt 6 - 15 mm tjock kvadratisk alu eller järn platta som har någonting runt 2.5 - 4 dm långa kanter, sedan i somras utan någon lycka. :? Och det är som sagt ett helevete att hitta något ställe som både säljer i mindre storlekar och till privatpersoner för en inte hutlös summa.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Gå till den lokala skroten, de brukar ha ett stort sortiment av sånt man minst anar att skulle finnas.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Mizzarrogh, Såg att jag sett fel på tibnors hemsida. Trodde att kvantitetstillägget var tillägg/vara, men det var tillägg/kg/vara vilket gjorde en HEL DEL på priset. Speciellt vid inte så stora ordrar.

Henry, 2 m^2 10 mm aluminium plåt skulle kosta ca 3000:-+moms hos tibnor. Hitta några som vill dela en sådan plåt så är du i hamn. Kan själv tänka mig en bit.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Noteras bör att det dessutom tillkommer rätt saftiga pålagor för kapning om man inte skall ha hela längder. (6-13m, beroende på enhet)

50 kg kommer man ganska lätt upp i, men tyverr är 500 kg rätt saftigt med pengar att ligga ute med :(

Brukar vara enklast att gå via någon underleverantör, men här har gubben jag brukat köpa av tagit bort 50 kg rabatten... :(

Annars brukar järnhandeln här kunna ta in rätt mycket ur standardsortimentet, om man bara skall ha lite.

---------
Alu fins upp till 150 mm tjocklek i standardsortiment, så det bör inte vara något problem.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

En snubbe som jag blabbade med för något år sedan byggde en
stor schabrak husbåt i salt beständig (De norske veritas klassat)
aluminium,jag frågade honom vart han fick tag på detta, han bara
skrattade och sa att köpa det i svergie skulle kosta en smärre
förmögenhet så han köpte direkt från tyskland.Det var mycket billigare där.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

peter555: jo jag kan inte annat än hålla med där. Tyvärr har den närmaste bilskroten lagt ner här för ca 8 år sedan några år sedan men dom hade både det ena och det andra. Kommer ihåg att han lite då och då fick in riktigt fina, som jag på senare tid förstått var, kulskruvar som man kunde plocka till sig för kg priset på järn. :) Visste inte vad det var då så det blev tyvärr inga annars hade jag haft ett större lager kan jag säga. :)

Finns visserligen någon hyfsat nyöppnad skrot någon få km härifrån som man kanske skall ta och masa sig till och se. Problemet är bara att skrotar oftast inte brukar ha aluplåtar (som jag helst hade velat ha) utan järn och problemet då är att dessa inte precis brukar ha stått fuktfritt och är så extremt rostiga så att det inte går att använda dom. Har nämligen ett krav på att ytan skall vara så jämn som möjligt vilket alu med stor sannolikhet hade varit förutom kanske några få skrapmärken som lätt hade gått att slipa ner. Lite mer jobb med järn på det viset.

Andax: jo såg också Tibnors priser och visst hade man kunnat dela upp den men då jag då hade behövt runt 16dm² så hade kanske slutsumman trots all blivit lite hög för denna lilla bit. Går det förresten att köpa som privat person hos Tibnor?
Skriv svar