förkoppring eller vad det kallas

Loial
Inlägg: 452
Blev medlem: 21 oktober 2005, 12:22:46
Ort: Gävle

Inlägg av Loial »

Är ingen kemist, men jag hittade den här sidan: Printed circuit board fabrication manual.
Det står väldigt mycket här, bl.a. hur man gör en "through-hole plating" och annat intressant.
Har för mig jag läste nåt om pläteringsprocessen där igår, om "brigheteners" och andra organiska tillsatser till elektrolyten. Är på jobbet så jag kan tyvärr inte kolla historiken och hitta rätt sida.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Är inte heller någon kemist men det kan kanske ha något att göra med att kopparsulfat just är koppar upplöst i svavelsyra och för att det då kanske skall bli så bra som möjligt att man då bara skall använda svavelsyra då det kanske blir problem med andra syror.
Aluvi
Inlägg: 463
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:51:32

Inlägg av Aluvi »

Första försöket.
Kopparen lägger sej på föremålet som det ska men det fassnar inte särskillt bra, det går att skrapa bort rätt enkelt.
Ideer om det?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Vilken ström och spänning har du? Det du har pläterat var ordentligt rengjort och avfettat innan?

Plätering binder sig ju normalt till atomerna vilket gör att det skall sitta lika hårt som materialet själv håller för, så det var konstigt.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

Du måste ha det extremt rent minsta fett eller olje hinna sabbar pläteringen.
Styrka på strömen sätter mängd med elektroner som knatar
över. För hög spänning och hög ström så börjar slabbet att koka.

jag körde med en bilbatteri laddare, lite kraftig det bubblar vid polerna
men fort går det! :D

Jag tänkte att jag skulle börja med tenn plätering nu när mitt
kemtenn börjar ta slut och är fasligt giftigt. Nån som vet om
natriumpersulfatet biter på tenn?

Om du är fattig och behöver stålar så kan du ta zinken
i ett vanligt batteri och plätera 50 öringar till 10 kronor! :D
Senast redigerad av funkis 1 februari 2007, 21:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Nån som vet om natriumpersulfatet biter på tenn?

Vet ej men tvivlar, skulle tro att tennet blir passiviserat i stället. Salpetersyra löser däremot upp tenn och många organiska syror, så är natriumpersulfat baserat på något sådant så kan det kanske. Däremot låter inte dess namn som det gör det för sulfat är något som är baserat på svavelsyra och svavelsyra passiviserar tenn så jag gissar på att det inte fungerar.

Om du sedan har tänkt att tennplätera från en bit tenn så får det vara noggrant med inställningar i ström, spänning typ av syra m.m. för annars bildas det bara en luddig film som inte alls fäster på det som skall pläteras har jag hört, gäller också om man skulle plätera med bly. Har dock inte testat deta själv så det är kanske inte extremt petnoga trots allt.
Aluvi
Inlägg: 463
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:51:32

Inlägg av Aluvi »

Henry skrev:Vilken ström och spänning har du? Det du har pläterat var ordentligt rengjort och avfettat innan?

Plätering binder sig ju normalt till atomerna vilket gör att det skall sitta lika hårt som materialet själv håller för, så det var konstigt.
Jag körde på 3.2V ca1.5A
Jag doppade ner saken i ett bad med saltpetersyra sen sköljde under vattenkranen sen ner i kopparblandningen.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

[quote="Henry"]Nån som vet om natriumpersulfatet biter på tenn?

>Vet ej men tvivlar, skulle tro att tennet blir passiviserat i stället.
>Salpetersyra löser däremot upp tenn och många organiska syror, så är
>natriumpersulfat baserat på något sådant så kan det kanske. Däremot
>låter inte dess namn som det gör det för sulfat är något som är baseratpå
>svavelsyra och svavelsyra passiviserar tenn så jag gissar på att det inte >fungerar.

Du har nog rätt där.
Tror du det biter på mässing?
Har du pejl på hur man tillverkar metall salter från en bit solid metall?
Aluvi
Inlägg: 463
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:51:32

Inlägg av Aluvi »

[quote="Henry"]Vilken ström och spänning har du? Det du har pläterat var ordentligt rengjort och avfettat innan?

Det där med ström o spänning:
Jag kan ju ställa in strömen till tex 3,2V men hur styr jag spänningen?
enda sättet att styra den borde väl vara att ändra sammansättningen i badet eller är jag ute o cycklar?
Jag är inte så bra på el
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Aluvi: vet nu inte vilket material som du förkopprar men skall det doppas ner i svavelsyra? Vet nu inte vad det är för material men jag hade nog först skrubbat det med tex svinto och sedan sköljt av det med vatten och efter det rengjort ytan med aceton för att vara på den säkra sidan och sedan ner med det. Spänningen och strömmen låter väl ok tycker jag men du kan ev också testa och se om det blir någon skillnad om du sänker spänningen lite alternativt höjer lite.

Edit: ju mer syra du har i lösningen desto mer ström kan det gå igenom. Men du kan också till viss del reglera strömmen genom att sänka och höja spänningen och då kan man se vilken spänning som ev kan fungera bäst och då kanske öka syra mängden för att öka strömmen. Däremot så kan vissa koncentrationer av vissa syror göra vissa metaller passiviserade vilket gör att hela processen stannar och man kan i värsta fall tom förstöra ytan på det man har i, så man får ta det lilla lugna ibland.



funkis: Mässing är ju koppar och zink så koppar skall det ju det bita på. Zink löses upp av både syror och alkaliska lösningar men lite sämre med oxiderande syror som tex salpetersyra men den är baserat på dess koncentration och om den är varm eller ej. Men zink är en väldigt oädel metall så det mesta biter på det, dock lite segare med vissa oxiderande syror. Natriumpersulfat skulle kunna vara baserat på natriumperoxid som den oxiderande delen och någon förening av svavelsyra som den frätande. Baserat på det så borde det bita på zink då svavelsyra löser upp det och även vissa oxider på dess yta. Men verkligheten kan ju tyvärr vara någon helt annan.

Men testa annars en bit zink och se om den löses upp.
eriikh
Inlägg: 258
Blev medlem: 5 maj 2006, 10:52:15

Inlägg av eriikh »

OK, har gått Kemi A så jag ska göra ett försök.
Svavelsyra = H2SO4
Kopparsulfat = CuSO4

Svavelsyra + Koppar => 2 Väte + Kopparsulfat
H2SO4 + Cu => 2H + CuSO4

Så ni har haft rätt där :)

Om man slänger i en Zinkklump i konc. svavelsyra säger det typ swoosh! och zinken är borta. Så att tala om mer eller mindre zink-frätande syror är lite oväsentligt :P

/Erik
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Visst är det så att rena syror löser zink mycket lätt vissa dock bättre än andra, men nu är inte heller natriumpersulfat koncentrerad svavelsyra.
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Vad jag vet så är enklaste sättet att lösa upp lite kopparklorid (CuCl2) i vatten, och sedan lägga föremålet på katod och låta anoden (helst skalad kopparkabel) hänga löst i lösningen
Aluvi
Inlägg: 463
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:51:32

Inlägg av Aluvi »

kopparsulfat kan man köpa på alla färghandlare.
kopparklorid var får man tag i det?
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Vandra in på ett apotek och be dem beställa det åt dig?

Annars borde det gå att få ut det med att köra elektrolys på en natriumklorid lösning, ta tillvara klorgasen och sedan reagera den med koppar.
Skriv svar