Varvtal fräsa i trä ?

rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Varvtal fräsa i trä ?

Inlägg av rolex42 »

Har en överhandsfräs monterad i fräsbord. Den snurrar med 8000 - 21000 rpm.
Jag provade fräsa i ca 2cm trä med en Biltema fräsborr 6mm. Vartalet hade jag på 3 av 5.
Jag misstänker att det var för högt varvtal. Varken Biltema el Jula specar varvtalen för deras fräsborrar.
Conrads liknande fräsborr har däremot "Rekommenderade varvtal 1000 till 2000 v/min".
IMG_5547.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Varvtal fräsa i trä ?

Inlägg av Uttis »

Jag har aldrig använt sånna där men jag skulle nog säga använd en fräs istället, 2cm fräsdjup låter mycket för en 6mm fräs. Spåret du fräst är ju inte rakt så fräsen har böjt sig under fräsning?
rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Re: Varvtal fräsa i trä ?

Inlägg av rolex42 »

Jag trodde de där borrfräsarna var till för att fräsa ungefär det djup de har tänder för, men det var nog lite väl optimistiskt.
Jag provade oxå att ställa ner varvtalet till 8000 (fräsens lägsta) o använde en 8mm fräsborr. Den har ännu inte gått av.

Det blir nog till att använda vanligt frässtål, mata rakt o stadigt och fräsa ett mindre djup i taget.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Varvtal fräsa i trä ?

Inlägg av mrfrenzy »

Dom där är ju leksaker för att köra med en handborrmaskin på ca 2000 rpm med väldigt långsam avverkning.

Dessutom är tyvärr hårdheten på Biltemas borr varierande, ibland får man ett bra och ibland riktig skit. Jag har knäckt deras 13mm HSS borr genom att borra i 2mm aluminium...
Numera köper jag Makita-borr från England istället, och för slit-och-släng banggoods kobolt HSS-borr, dom håller bättre än Biltemas och är billigare.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Varvtal fräsa i trä ?

Inlägg av lillahuset »

Om inte jag minns fel från verkstadspraktiken för snart 45 år sedan så är det periferihastigheten som räknas, dvs beroende både av radie och varvtal. Fast det kanske är för komplicerat idag. Det blir ju en synnerligen komplicerad matematisk beräkning med fler siffror än två.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Varvtal fräsa i trä ?

Inlägg av tecno »

Skriv svar