Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 12.55 2018-11-17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 20.18 2018-09-03 

Blev medlem: 18.21 2009-01-26
Inlägg: 34
Behöver göra 8st hål med M3 gänga i rostfri 3mm plåt med precision (typ +/- 0,2mm).
Rostfritt och jag är inte kompatibla men skall göra ett försök

Hur får man borret till att inte vandra iväg (gör naturligtvis körnslag)?
Vad är lämplig hastighet på borret och är 2,5mm lämplig håldiameter för M3?
Hur gängar man M3 i RF utan att gängtappen går av?
Det är inga problem för mig att spänna fast plåten i stativborrmaskinen.

Alla tips är välkomna
/Conny


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.43 2018-09-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2855
Ort: Stockholm
Jag har ingen koll på rostfritt, men ett tips i allmänhet för att minimera vandring är att använda extra korta borr (enl DIN 1897).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.01 2018-09-03 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 1454
Slå körnslag, borra med 2,5mm eller 2,6mm, låt inte borren rotera emot plåten utan att den skär. Använd skärvätska både vid borrning och gängning. Använd en kvalitetstapp.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.05 2018-09-03 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.14 2006-07-31
Inlägg: 899
Ort: Österlen, Skåne
Enligt tabell ska man använda 2,5mm borr före M3-gängning, men med 2,7 går det mycket lättare o mindre risk för att bryts gängtapp.
Testa först i en provbit om du gillar det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.16 2018-09-03 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 30232
Ort: Borås
körnslå inte, du slaghärdar det rostfria, och det blir ett helsike att borra i, har jag fått lära mig en gång i tiden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.24 2018-09-03 

Blev medlem: 19.18 2011-07-10
Inlägg: 337
Ort: Linköping
Använd ett ncborr, (kort 90graders borr) för att centrera innan borrning
https://www.edeco.se/produkter/skarande ... r-170.html
Borra med 2.6mm, 2.7mm blir nog lite stort så att gängorna blir klena.
Använd en rak tapp gärna av lite bättre kvalité.. Sätt tappen i borrmaskinen och sätt lagom snurr på den så att den går genom plåten snurra ur manuellt..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.45 2018-09-03 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.22 2003-11-16
Inlägg: 12930
Ort: i det mörka småland
borrat och gängat många tusen m4 i rostfritt

skarpt borr, relativt låg hastighet och tryck på den hela tiden så den skär

ha blåa gängtappar för rostfritt, skillnaden är stor

finns en grön djävla gängsmörja som luktar lite såpaktigt som funkar mycket bra i rostfritt
kan kolla vad den heter på jobbet i morgon om intresse


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.52 2018-09-04 

Blev medlem: 18.21 2009-01-26
Inlägg: 34
Tack vare era tips så fick jag hålen där jag ville :-)
Var hos "bysmeden" och köpte 2,6mm borr, den mekaniska verkstan körde inte med "made in china" :D
Hoppade över körnslag enligt tipset och dessa borren borrade rakt och där man siktade (till skillnad från biltema/jula borr)
/Conny


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.39 2018-09-09 

Blev medlem: 17.32 2006-10-26
Inlägg: 302
Ort: Sandviken
Använd Rocol att smörja borren med. Vi jobbar en hel del med rostfritt på företaget jag jobbar på 8)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.44 2018-10-04 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.09 2007-06-29
Inlägg: 1404
Ort: Sköldinge
Vanlig hydraulolja funkar också över förväntan bra på i stort sett alla material utom aluminium där man ska köra med nån sprit av nån sort, inte kinkigt med vilken, jag kör med k-sprit jag har kvar sen jag hade bensinbil.

Hydraulolja förresten är en MYCKET bra olja till maskinvård och helt outstanding som sågkedjeolja då svärdslitaget i stort sett uteblir och dessutom är den billig och kan vara gratis om man, som mig, snackar med lokala verkstan som servar grävmaskiner och skogsmaskiner då den byts efter vissa timmar enligt garantin utan att vara det minsta förorenad.

Har man dieselbil kan man även köra bilen på den om det är ren mineralolja "har jag hört". :vissla:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.29 2018-10-04 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 14163
Ort: Säter
Hydraulolja är användbart till mycket, men inte för gängning av rostfritt.

Jag har provat det mesta av smörjmedel för detta, och jag tycker att Rocol är det bästa.
Det som är viktigare än smörjmedlet, är valet av gängtapp.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.45 2018-10-04 

Blev medlem: 17.32 2006-10-26
Inlägg: 302
Ort: Sandviken
Dormers gängtappar kan rekommenderas, skär fantastiskt fint så länge man inte ska jobba med de tuffare rf materialen. Då får man byta tapp/snitt lite oftare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.45 2018-10-07 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.10 2003-09-09
Inlägg: 3612
Ort: Jämtland
Kan instämma i att Rocol är det bästa att använda för gängning i rostfritt!
När det gäller gängtappar för rostfritt så tycker jag Emuge är att föredra framför Dormer, (inte att dormer är dåliga utan bara att Emuge är bättre!).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.08 2018-10-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 14163
Ort: Säter
Citera:
Emuge
Var köper man dessa smidigast?

Förr fick man höra att Noris gängtappar var bra.
De gjorde aldrig någon reklam, så jag vet inte vem som är försäljare av dessa.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.16 2018-10-09 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.10 2003-09-09
Inlägg: 3612
Ort: Jämtland
Säter: Kan kolla det!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: HUGGBÄVERN, metric och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010