Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 17.08 2018-07-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 21.41 2018-04-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 21696
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Oj så fel jag kunde ha :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.49 2018-04-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2648
Ort: Stockholm
Det lät som att du rekommenderade spiraltapp snarare än vanlig maskintapp. Men om du har erfarenhet av gängpressning vs. spiraltapp så är jag som sagt intresserad av att lära mig! Jag vet fortfarande inte *varför* de (och du) rekommenderar spiraltapp istället för pressande tapp, vilket är lite frustrerande.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.53 2018-04-11 

Blev medlem: 14.37 2010-04-06
Inlägg: 29
"Vid pressgängning komprimeras materialet, dvs. du kan förvänta dig en starkare gänga."
Det fick jag lära mig en verktygsförsäljare en gång i tiden, men vad vet jag?
Han kanske ville kränga fler verktyg. :D

Kan inte uttala mig om 6082-T6, vi kör nästan enbart 7075-T6 på jobbet och där använder vi ofta pressgängtapp/rullgängtapp.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.28 2018-04-11 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 1160
Jag jobbade förut med både fleroperations-svarv(Okuma) och VMC(Modig) och det var då som WalterTools representant som både var säljare och min kursledare på Okuman förklarade att presstapp är överlägsen i livslängd samt att gängorna blir starkare. Han kanske ville kränga "färre" verktyg, eftersom dom håller mycket längre. :D
Det vi körde då var 6082-T6

Dock så föredrar jag spriralformad maskintapp före rak tapp om det är frågan om skärande tappar, dom är riktigt bra.

Och jag ska gardera mig lite för jag vet inte om "low/mid-price presstappar" är bättre än "low/mid-price skärande tappar", jag har bara använt premium-kvalitet. Sen finns det operationer och material då en skärande är bättre eller nödvändig så om man skaffar enbart presstappar så kommer man kanske inte kunna gänga i allt(t.ex. gjutjärn, plast, komposit mm). En uppsättning spiralformade och sen presstappar till saker där livslängd, gängstyrka mm spelar roll. Då klarar man sig bäst :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.11 2018-04-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2648
Ort: Stockholm
Hehe, detta blir mer och mer förvirrande. Det lutar åt att jag får köpa en av varje och testa helt enkelt! Kanske gänga en rad hål i en plattstång med olika tappar och smörjning och fota resultatet? :D

7075 klassas om jag förstår det rätt som "short-chipping"? Hur är det med 6082? På Völkers hemsida rekommenderas presstappar till (bl.a.) "nonferrous metals of good ductility" (klicka på Read more). Vilket gör deras mailrekommendation än mer förvirrande.

Ni som verkar ha koll på detta, vad använder ni för borrdiametrar för M3, M4, M5, M6 och M8? Hittade denna tabell hos Gühring med olika storlekar beroende på hur många "procent gänga" man vill ha. För 65 % gäller tydligen M3: 2,80; M4: 3,70; M5: 4,65; M6: 5,55; M8: 7,45. Verkar det vettigt? (Sen blir det väl en utmaning att hitta dessa storlekar, men jag gillar ju utmaningar! ;))

Jag har förresten en tub med specialfett för spindel-vinkelkullager hemma. Det borde väl vara gjort för att ge en smörjande yta under högt tryck och kanske funkar bra som smörjning till pressgängning (om man tar det lite lugnt så det inte blir för varmt)? Vad tror ni? (Jag uppskattar tipset om Swisscool, men det känns såklart trevligt om det går att använda sånt som redan finns hemma.)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.09 2018-04-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 21696
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Borr enl rek för tappen ifråga.

Hur många hål ska du gänga? Är det bara frågan om ett fåtal kör med spiraltapp 'and be done with it'.

En spiraltapp är mer universell och alltid förstahands val hos mig och många fler med mig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.39 2018-04-12 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 1160
Håller med tecno, välj rekommenderad borr-dimension till just den tappen du ska använda. Det finns förstås generella rekommendationer men tapp-tillverkarens rekommendation går alltid först.
Sen är det som tecno säger att med en uppsättning spiraltappar kommer du alltid att få jobbet gjort i alla material utan krångel. Presstapp är mest om du ska göra väldigt många hål så att livslängden spelar stor roll eller om det finns en anledning till extra starka gängor. Det blir inga spån från en presstapp heller så om man har problem med spånorna(som kan bli väldigt långa med spiraltapp) så kan det också vara en anledning.

Angående smörjning så är riktiga skärvätskor(tex Swisscool som jag länkade till) vattenlösliga vilket gör det enkelt att tvätta detaljer, verktyg och händer(om man inte använder handskar). Smörjfett, motoroljor och liknande är ju utvecklat för att vara så svårt som möjligt att få bort eftersom det ska ligga kvar för att ha tänkt funktion. Så jag rekommenderar nog ändå att du köper någon bra skärvätska, en liter kommer räcka till mycket gängning :)
Jag kör ju Swisscool i CNC fräsen, min manuella svarv, till borrning och gängning(outspätt då), så skaffar man den så är den väldigt mångsidig. Till manuell borrning och gängning av mindre hål i aluminium samt sågning av aluminium kör jag dock T-röd(jag har inget kylsystem på sågen). Men det är dom två som behövs, Swisscool och T-röd, sen klarar jag mig :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.45 2018-04-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 21696
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
T dojja är ett jävla gissel, luktar fan och kladdar överallt samt att man inte ser om eländet har antänts!

http://www.grizzly.com/products/Viper-s ... art/T10615

Bild

Min GOTO skärolja för gängor alla dar i veckan året om ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.48 2018-04-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2648
Ort: Stockholm
Jag hör vad ni säger och har beställt spiraltappar nu. :)

Av nyfikenhet så köpte jag även presstappar för M4 och M6 (de storlekar som jag har lyckats hitta passande borr för). Ska bli spännande att testa! 5,55 mm-borren för M6 blev förresten värsta lyxen via Ebay: Walter A1149TFL. (Völker rekommenderade samma borrstorlekar som de jag listade förut, så det verkar vara standardstorlekar för presstappning?)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.48 2018-04-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 19900
Ort: Norr om Sthlm
tecno: Ah, ormolja :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.48 2018-04-12 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 1160
Tecno: Jag tror bara du blivit överkänslig emot sprit :vissla:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.53 2018-04-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 21696
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
T och Aceton = ja tyvärr har jag i mitt forna jobb som kameratekniker rengjort småpryttlar med lupp och tops med aceton under näsan .

Fräs ordentligt i öppen maskin med T-dojja så är hela du inkl nyllet inbäddat i skitet = smakar fan som du säkerligen vet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.19 2018-04-19 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2648
Ort: Stockholm
Nu har det börjat trilla in lite gängverktyg. Överst en presstapp:
Bilaga:
SAM_1781.jpg


Har även beställt skäroljan från JBCNC. Sen väntar jag på svar från VerktygOnline angående borrar i dim 3.7 mm för M4-pressgängning. Ska bli kul att testa detta sen! :D


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.59 2018-04-19 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 1160
Fina grejer :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.35 2018-04-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2648
Ort: Stockholm
Ja visst är dom små konstverk? :)

Skäroljan kom idag (snabb leverans från JBCNC!) och jag hann iväg en vända till kvarterets hobbyrum för att testa lite. Avände 5 % konc för borrningen och 100 % för tappningen:
Bilaga:
SAM_1787.jpg

Bilaga:
SAM_1789.jpg

Bilaga:
SAM_1791.jpg

Bilaga:
SAM_1795.jpg


Jag kopplade loss drivremmen och drog båda tapparna för hand för att få en känsla för hur det kändes. (Och för att jag nog inte hade hunnit stanna maskinen i tid om jag hade använt motorn!) Det var något trögare att använda presstappen, men båda tapparna är ju helt underbara jämfört med en "vanlig" handtapp!

Även borrstålen är fantastiska, det var som att skära i smör! :D Jag kan verkligen rekommendera dessa vassa, korta (DIN 1897), krysslipade borrar. Att jag sedan följde Glattnos tips med skärolja och inte minst att räkna på matningen (ca 4 sekunder för 8 mm tjock alu med 1370 varv/min) gjorde nog också sitt till.

Resultatet, pressad till höger (båda utan försänkning):
Bilaga:
SAM_1797.jpg

Den pressade gängan är glappigare än den skurna. Jag hittade en kalkylator och det stämmer rätt bra överens med att 5 mm + skuren gänga ska ge 77 % gängdjup medan 5,55 mm + pressad gänga ska ge 66 %. Så nästa test blir att pressgänga med en 5,5 mm borr (= 74 %). Om 75 % är ett bra gängdjup att sikta på så blir det mycket enklare att hitta passande borrar för M5 och M8 också!


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010