Helium i lackburk?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av Spisblinkaren »

xxargs skrev:
rogerk8 skrev:Varför är Helium så dåligt, det går ju lätt att få tag i iom ballonger.

Sodastream låter annars smidigt, tack!

MVH/Roger
ballonghelium innehåller 15-20% syre - detta för att barnen inte skall svimma om de andas in ballongheliumet ur ballongerna för att 'prata kalle anka'

ren helium är på 200 bars flaska och betydligt dyrare gas.

---

det är väl bara en slang ur sodastream-maskinen och sedan trycka väldigt försiktigt (annars kanske det blir ommålat igen...)

för bättre kontroll på flödet behöver man samma typ av regulator som används för argontuben för MIG/MAG svetsen.

Det finns adaptrar mot dagens sodastream-flaskor och tryckregulator med manometrar att köpa hos butiker som hanterar öl och bryggeriutrustning för hobbybruk - det kanske handlar om en tusenlapp totalt för en kit med adapter och manometer, men en sådan håller sedan en nära evighet. - köp extra gummipackning för adaptern när du köper denna.

Har man redan tryckregulator med manometer för Argontub för MIG/MAG-svetsen så räcker det adaptern eftersom tryckregulatorn och dess fattning är samma för kväve, argon och andra inerta svetsgaser och kolsyra (regulator för syre och acetylen har andra - inkompatibla fattningar)
ballonghelium innehåller 15-20% syre - detta för att barnen inte skall svimma om de andas in ballongheliumet ur ballongerna för att 'prata kalle anka'
Detta är ju nästan självklart om nån annan än jag hade tänkt efter :)

Tack för övriga tips men jag tycks numera ha dom tips jag behöver dvs vingas respektive liten mängd lacknafta vid avslutad lackning (och bara röra om vid ny lackning).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:Vingas, den var ju klockren!

Du tycks ha många kort i skjortärmen du :)

MVH/Roger
jag vet att man sparar vin på så sätt. Dessutom är det en fördel att köra på enkla lösningar som inte kräver en lång och besvärlig inköpslista med dyra komponenter. Du får en argonflaska för 75:- på välsorterad Systembutik.
Gimbal
Inlägg: 7851
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av Gimbal »

När jag hade båt med träöverbyggnad så lackade jag mycket under några år, och tricket då var att genast hälla över lacken i mindre burkar, försluta och sedan använda en i taget. På så vis riskerade man inte att förstöra någon större mängd genom att få i skräp eller skinnbildning.

Sedan vid användning hällde man upp lagom mycket i engångsglas. Aldrig söla med pensel direkt i burkarna eller ha dem öppna någon längre stund.

Även jag vände på burkarna, men bara tillfälligt för att fylla fogen med lack för att förhoppningsvis täta skarvarna. Sedan ställde jag dem rättvänt som vanligt.

Har man väl fått i skit och skinnbildning så filtrerade man, häll upp genom nylonstrumpa eller dyligt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är kul vilka kopplingar man kan göra och hur helt olika "fält" plötsligt kan få nytta av varandra.

Jag menar, vem hade trott att "spritbranchen" skulle ha lösningen på mitt lackproblem? :)

Det är därför jag säger att man aldrig ska förakta grundforskning för man kan aldrig veta vilka spin-off effekter det kan ha, även om fältet sägs vara sönderforskat.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av Spisblinkaren »

Gimbal skrev:När jag hade båt med träöverbyggnad så lackade jag mycket under några år, och tricket då var att genast hälla över lacken i mindre burkar, försluta och sedan använda en i taget. På så vis riskerade man inte att förstöra någon större mängd genom att få i skräp eller skinnbildning.
Av min lilla lackerfarenhet tycker jag att detta låter smart, jag har lite tänkt i samma banor men mera avsett att få lagom med lack på penseln hela tiden för det är tråkigt när det rinner, min tänkta lösning är att "skopa" upp lack i en caviar-burk och då bara så att djupet är runt en halv centimeter och sedan typ lacka mina högtalare, men det är klart att när det gäller båtar krävs det mer lack men jag tror att med mitt trick så slipper jag rinnande lack samtidigt som jag kan stänga burken "tidigare".
Sedan vid användning hällde man upp lagom mycket i engångsglas. Aldrig söla med pensel direkt i burkarna eller ha dem öppna någon längre stund.
Intressant

MVH/Roger
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av xxargs »

rogerk8 skrev:
Tack för övriga tips men jag tycks numera ha dom tips jag behöver dvs vingas respektive liten mängd lacknafta vid avslutad lackning (och bara röra om vid ny lackning).

MVH/Roger
'vingas' är nog med stor sannolikhet mer eller mindre ren argon. Enligt förpackningen på systembolagets bilder är det 8.2 gram 'produkt' och är det Argon så motsvarar det ca 4.6 liter gas (atmosfärstryck vid 0 grader C) . För rimlig tryck så kan man nog anta att flaskan den levereras i är av halvliterstyp med tryck strax under 10 Bar när den är ny och oöppnad och kanske uppemot 12 Bar vid 50 grader värme. - har inte sett några klassningar av bilderna men av hur falsarna och övriga designen av flaskan ser ut så ser det ut som en EN417 flaska, och då skall den tåla upp till 20.5 Bar innan den fläker upp sig. man brukar vilja ha 1.4 ggr säkerhetsmarginal gentemot den högsta tänkta arbetstrycket (här då vid 55 grader C)

har man andra gaser i blandningen som kväve så blir trycket genast högre för samma vikt, och då knaprar man på säkerhetsmarginalerna.

---

Ett alternativ med Argongas är julas Art. nr: 210092 för gasflaskan - har för mig att det är 60 bar och en liters volym ny ca 60 liter Argon, och en regulator till denna för Art. nr: 210090 tillsammans 498:- - det motsvarar 13 st flaskor 'vingas' från systemet och tillsammans kostnad 1230:- i inköp för samma mängd gas. Ny engångstub med 60 liter Argon från jula är på 229:-

nu är förvisso svetsgas inte livsmedelsgas passande för just vinflaskor (även om jag inte skulle ha problem med användandet för just det - gasen ur flaskan är helt luktlös), men för annat där man vill ha syrefri utfyllnad så duger denna säkert bra.

---

Alternativet är kolsyra (koldioxid) från sodastream-flaskor - den gasen är av livsmedelskvalitet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fasen vad ni är pigga på att krångla till det. :wink:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av TomasL »

Verkligen, slå på locket och vänd burken upp och ner.
Oavsett vad det är för gas, så lär det bli skinn, eftersom att det i de flesta fall handlar om att lösningsmedlet avdunstar.
Skriv svar