Billigaste möjliga kol-/grafit-elektrod

Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Billigaste möjliga kol-/grafit-elektrod

Inlägg av NULL »

Varför ska det inte gå? Kol har väl samma potential som platina.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Billigaste möjliga kol-/grafit-elektrod

Inlägg av rikkitikkitavi »

Pt har potentialen +1,2V(Pt => Pt++) men reaktionen 2 SO4-- => S2O8-- har potentialen 2V. Persulfat är ett av de potentaste oxidationsmedel som finns.
Kol (C (s) + H2=> CO(g) + H+) har potentialen +0,52V

Det betyder att både kol och platina oxideras före sulfat. Men eftersom det finns reaktionsbegränsande mekanisker som överspänningar på Pt , speciellt för O2 vid höga eller extremt höga strömtätheter blir den effektiva potentialen för Pt > 2V.

http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_e ... data_page)

Jag har testat...

Ps Ev kan det gå med PbO2 elektroder.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Billigaste möjliga kol-/grafit-elektrod

Inlägg av NULL »

Rackarns, jag har läst sidan innan, men hittade inte nägot jag förstod, står det med där?
Jag befarade att det kunde vara så, men ville inte köpa platinaelektroder i onödan, de är liiiiite dyra för en i FAS3. :P
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Billigaste möjliga kol-/grafit-elektrod

Inlägg av rikkitikkitavi »

googla på overvoltage potential oxygen etc.

finns en hel del som har byggt perkloratceller med PbO2 elektroder (bilbatterier) , där man oxiderar klorat till perklorat.

perkloratet används till fyverkerier och hobbyraketer.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Billigaste möjliga kol-/grafit-elektrod

Inlägg av NULL »

Jag har läst http://en.wikipedia.org/wiki/Overpotential och försökt analysera vad de försöker säga, inte lätt, det verkar som att det är för många faktorer för att man ska kunna fundera ut om det kommer att fungera eller inte.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Billigaste möjliga kol-/grafit-elektrod

Inlägg av NULL »

Nu har jag köpt en grafitelektrod till de exprimenten grafit duger, får se om det går att få tag på någon platina-pläterad stav eller nått, det är väl det enda som är billigt nog...
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Billigaste möjliga kol-/grafit-elektrod

Inlägg av NULL »

Ok, nu har jag skippat natriumpersulfaten, och börjat använda Järn(III)klorid istället.
Kan man, och vilka metoder finns det, plätera med den och få tillbaka etsväskan som ny?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Billigaste möjliga kol-/grafit-elektrod

Inlägg av xxargs »

En injektion saltsyra och väteperoxid ungefär lika delar av varje, snabbt och hårt insprutat i järnkloridblandningen med en injektionsspruta (utan nål) så att det blev rejäl omrörning, kunde renovera lösningen väldigt snabbt, och den blev rätt varm på nästa ingen tid alls - blaskvattnet till väteperoxid och syra kan kan köpa idag så kanske det kräver en del utprovning samt att det späder ut lösningen mycket.

har man för lite saltsyra i väteperoxidlösningen så kan etsvätskan jäsa väldigt mycket - ungefär som överkokande mjölk

att prova med bara väteperoxid insprutat i lösningen är ingen bra ide alls - kan bli väldigt mycket att städa då, eventuellt helrenovering av lokalen... väteperoxid mot rost eller blod gör att sönderfallet är närmast explosiv och har man för lite saltsyra i väteperoxidblandningen så är det just rost som bildas när det möter ferro/ferrikloriden...

mao. prova utomhus med oömma kläder och skyddsglasögon tills du hittat rätt blandning...

lägger man i en näve obehandlad järnspik efter att man etsat till nästa gång så fäller man ut kopparen till metall (och lösningen blir då ren då ferroklorid i vatten och grums/slam efter spikresterna är då kopparflagor och kopparslam) och sedan kör man injektionsmetoden med saltsyra och väteperoxid för att oxidera upp lösningen till ferriklorid så har man en metod där det hela tiden sakta blir mer etslösning eftersom upplösta järnet ur spikarna blir en del av etsmedlet när det är uppoxiderat.

är det väldigt vattningt så kanske man få ha öppet så att vatteånga kan dunsta av - dock så dunstar också saltsyra vilket innebär att all metall i rummet (spik i väggar etc) tendera att böja rosta och oxidera trots att luftfuktigheten inte är allt för högt - mao dragskåp eller utomhus...

ferroklorid (= utkörd ferriklorid) oxidera upp av luften till ferriklorid om det finns överskott av saltsyra i lösningen - men det tar lång tid och saltsyra-ångor kan smita iväg samtidigt.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Billigaste möjliga kol-/grafit-elektrod

Inlägg av NULL »

Fast det vore kul om man kunde plätera med den samtidigt...
Skriv svar