Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av tecno »

Det är ju så enkelt att justera detta, onödigt 'pip' :mrgreen:
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av hyperion »

Magnus_K: Jag skulle säga att du helt enkelt ritar din cirkel som du vill ska ha synlig koppar (även om jag antar att det blir ENIG guldbeläggning) och du ritar den först som Top Silkscreen så du ser att den blir rätt placerad och har rätt dimensioner. Sen ändrar du så att den istället är Top Mask. Då kommer det inte vara någon solder mask där. Dock måste din cirkel vara fylld, inte bara outline, då blir det bara en liten ring motsvarande outline:en som blir utan solder mask.
solder mask.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av PeterH »

Kommer inte ihåg om detta redan tagits upp i tråden/guiden (kan inte hitta det), men om man vill placera en logga på kortet vad är då lättast/bäst?

Jag har provat funktionen "Place Picture" men är osäker på om den hamnar på top silken? Det ser nämligen ut som att den lägger sig under alla lager (både top och bottom layer hamnar över loggan på skärmen). Kan man också få en bild/logga att hamna på ett koppar-lager (top eller bottom?) Går det då att spegla en bild om man lägger den på bottom layer (eller får man spegla bilden innan man tar in den i Dip Trace?)
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av hyperion »

Jag använder mig av följande work flow för att få in grafik t.ex. logotyper.

Först ritar jag upp det i Solidworks för jag tycker det är smidigt med måttsättningar och relationer osv.

Sen sparar jag det som en DXF-fil som jag öppnar upp i Corel Draw. Det är även viktigt att välja att DXF filen skall vara i R12 format.

Om man redan har en DXF-fil kan man såklart hoppa direkt till Corel Draw.

Anledningen till att jag tar steget via Corel Draw är att jag där kan markera allt och sammanfoga punkter som är inom 0,1mm t.ex. Det gör att det blir betydligt värre punkter och att alla former faktiskt är slutna vilket är viktigt.

Sen så importerar jag DXF filen i diptrace och väljer då vad jag vill importera det som, t.ex. signal, eller board outline eller silkscreen.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av hyperion »

Och ska man ha grafik på bottom layer t.ex. Bottom Mask eller Bottom Silkscreen så får man spegelvända det själv i t.ex. Corel Draw innan man importerar det i diptrace. Jag har iofs inte testat just det själv men jag tror inte diptrace spegelvänder det åt en som det gör med t.ex. text du skriver i Diptrace på bottom silk lagret.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Magnus_K »

hyperion skrev:Magnus_K: Jag skulle säga att du helt enkelt ritar din cirkel som du vill ska ha synlig koppar (även om jag antar att det blir ENIG guldbeläggning) och du ritar den först som Top Silkscreen så du ser att den blir rätt placerad och har rätt dimensioner. Sen ändrar du så att den istället är Top Mask. Då kommer det inte vara någon solder mask där. Dock måste din cirkel vara fylld, inte bara outline, då blir det bara en liten ring motsvarande outline:en som blir utan solder mask.
Kanon hyperion! Det syns inte när jag kikar på 3D:n men jag tror på vad du säger. Förhoppningsvis får man en korrekt "preview" när jag laddat upp bilderna till OSH.

Lite överkurs och det är mycket möjligt att det inte går. Jag måste alltså göra en "Filled" shape och dessa går bara att göra som rektangel, ellipse eller polygon.
Kan ni tänka er något annat sätt man kan göra cirkeln nedan men de två halvmånarna utanför dom röda linjerna ska bort? Dvs en cirkel med två plana ytor.

Vet ni om det går att infoga brytpunkter i "shapen", som man gör i tex copperfillen?

EDIT: Funderar på om det inte blir smidigare att göra en "custom pad" istället.
Diptracesoldermask1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av hyperion »

Hmm, det ska synas i 3D view.

Och formen du ritat upp brukar kallas "Double D". Custom pad kan vara en idé.

Board outline och en copper pour:
diptrace_02.JPG
Välj fylld cirkel:
diptrace_01.JPG
Fylld cirkel som Top Silkscreen:
diptrace_03.JPG
Fyllda cirkeln nu som Top Mask:
diptrace_04.jpg
3D view med ett mounting hole placerad i mitten:
diptrace_05.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Magnus_K »

Ja men du, det måste vara att jag lurade mig själv lite. Ser att den stora öppna cirkeln i mitten har nu samma färg som paddarna.
Borde nog ta och göra om färgschemat lite för att göra det lättare att överblicka.
Tack för hjälpen!

Ska kika på det här med "double D". Löser jag det inte snart så får det bli som på bilden, det funkar också.
WOcuts.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Erikk
Inlägg: 63
Blev medlem: 1 april 2011, 12:13:40

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Erikk »

Jag har en liten fundering ang PCB Layout.


Jag placerar ut en 0603 resistor på X: 0,0mm Y: 0,0mm samt använder 0,25mm grid (jag blir tvungen att skriva in kordinaterna manuellt, det går altså inte att placera komponenten i centrum med muspekaren).

När jag ska flytta komponenten (med muspekaren), så blir första stegen i X-ledd +0,1mm samt -0,15mm. Därefter 0,25mm enligt grid, altså steget därefter är +0,35mm.
Då fungerar placeringen i Y-ledd fungerar som den skall.

Är komponenten roterad 90grader så blir problemet i Y-ledd istället (är den roterad 180grader så blir första steget i positiv X-ledd 0,15mm samt -0,1mm i negativ ledd).

Komponenten är från det medföljande Discrete SMD biblioteket och i Pattern editor ser komponenten rak o fin ut.

Det enda jag kan göra för att lösa problemet är att köra en grid på 0,05mm, då kan jag placera komponenterna som jag vill med muspekaren.
Är det en bugg eller har jag fel i någon inställning ?
Kör version 2.4.0.2.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av PeterH »

Varför vill du lägga den på 0? X-Y 0 brukar ju vara hörnet på mönsterkortet och komponenter vill man normalt inte ha utanför kortet?
Användarvisningsbild
Erikk
Inlägg: 63
Blev medlem: 1 april 2011, 12:13:40

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Erikk »

Just X,Y = 0 var för att det skulle vara lättare att förklara problemet, vi kan ta vilka kordinater som helst.
Nedan kommer en bildserie på problemet, grid är 0,25mm.

Komponenter utplacerade på frihand med musen, dom placeras på en X-kordinat som inte är jämnt delbar med min valda grid (närmast borde vara 13,5mm, men blir altså 13,6mm).
Bild


Roterar R1 180gr. Nu blir X antingen 13,65mm eller 13,4mm (om jag inte skriver in kordinaterna manuellt)
Bild
Bild



Det blir problem när man vill placera ut komponenter rakt och fint, även fast dom är roterade 180gr.
Liknande Eagle innan man använt Snap-to-grid funktionen, men att här så tappar den sin grid-tillhörighet så fort man placerar om komponenten.





Edit:

Man högerklickar på komponenten i fråga sedan Snap to grid -> By Origin.
Problemet löst :) Men så det har retat gallfeber på mig.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Magnus_K »

hyperion skrev:Magnus_K: Jag skulle säga att du helt enkelt ritar din cirkel som du vill ska ha synlig koppar (även om jag antar att det blir ENIG guldbeläggning) och du ritar den först som Top Silkscreen så du ser att den blir rätt placerad och har rätt dimensioner. Sen ändrar du så att den istället är Top Mask. Då kommer det inte vara någon solder mask där. Dock måste din cirkel vara fylld, inte bara outline, då blir det bara en liten ring motsvarande outline:en som blir utan solder mask.
Som synes funkade detta klockrent. Tack hyperion :tumupp:
DSC_2810.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av hyperion »

Hey now! Kanon med återkoppling! Tack för det! :)
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Zkronk »

Är det någon här som vet om det är möjligt att dölja komponenttrycket för en komponent i PCB-delen utan att behöva rita om dess pattern?

Jag håller nämligen på med ett mönsterkort där jag tänker ta bort lödmasken över några ledare där det ska gå mycket ström så att jag kan "förstärka" med lödtenn, och då hamnar det en massa komponenttryck på dom ledningsbanorna som jag skulle behöva få bort.. T.ex. ringar runt hålmonterade kondensatorer.

EDIT: Eller vänta nu! Är det inte ganska precis det här som Magnus_K har gjort några poster ovanför? Eller ja, helt enkelt struntat i att komponenttrycket överlappar bar koppar utan att det blir problem vid tillverkningen?
Senast redigerad av Zkronk 20 juli 2015, 12:23:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av hyperion »

Du kan högerklicka på komponenten och välja ungroup och ta bort det du inte vill ha. Dock bryter det nog upp komponenten så använd med försiktighet.
Skriv svar