Ellära - är jag helt fel ute?

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Fröding
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 oktober 2011, 20:36:19
Ort: Jönköping
Kontakt:

Ellära - är jag helt fel ute?

Inlägg av Fröding »

Hej!

För att göra en lång historia kort: Jag har skrivit en text för att enkelt försöka förklara för en person som inte läst ellära varför det inte räcker med en 32A-byggcentral till att mata ut el till ett 90-tal datorer.
Det stämmer informationen du har, att man kan ta ut 22000 W ur ett trefasuttag (32A).. Men eftersom vi inte kan trycka in trefas i datorerna (även om det vore önskvärt) så måste vi ju omvandla elen till enfas. Det gör vi i en byggcentral. Och när vi har omvandlat till enfasuttag så får vi inte köra hur mycket el i kablarna eftersom vi då eldar upp dem. Därför avsäkrar man varje uttag till 10A. Och i ett enfasuttag som är avsäkrat till 10A får man ut 2300W (230v multiplicerat med 10A).
Och vi räknar på att en dator drar 250W. Alltså kan vi sätta 9 datorer på ett avsäkrat enfasuttag. (Vi brukar sätta 8 + ev. en switch för att ha marginal). Självklart kan man ha flera avsäkrade uttag per central.
Säg att vi räknar på 90 datorer (inkl. CREW och ljud)
Då behöver vi ungefär 10 st. avsäkrade enfasuttag. På mindre undercentraler (16A) brukar det finnas 2 eller 4 avsäkrade enfasuttag.
Alltså behöver vi flera byggcentraler
Stämmer det, eller är jag helt fel ute? (har försökt förklara så enkelt och pedagogiskt som möjligt, men vet inte hur bra det blev..)

Tack på förhand
Hälsningar
Fröding
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17041
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Ellära - är jag helt fel ute?

Inlägg av AndLi »

Jo det stämmer...

Ska du ansluta en vanlig liten 16A central till ett 32A uttag behöver du en central för att "ta ner" 32A uttaget till flera 16A uttag..
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Ellära - är jag helt fel ute?

Inlägg av nifelheim »

Det beror ju på hur många uttag det finns på din central.
http://www.elbjorn.com/sv/produkter/kra ... traler/pdf
Fröding
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 oktober 2011, 20:36:19
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Ellära - är jag helt fel ute?

Inlägg av Fröding »

@nifelheim: japp, det är klart.
@AndLi: Ja precis, ni fick ju inte all bakgrundsinformation, men det är en 32A-byggcentral som är medräknad :)
Holoks
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 mars 2012, 22:54:06

Re: Ellära - är jag helt fel ute?

Inlägg av Holoks »

En liten grej till som kan vara intressant att räkna med är att datorer drar mer ur väggen än de ger till datorn, beroende på kvalite på nätaggregatet kan 250W garanterat leverera in i datorn men drar då kanske närmare 320W från väggen (vid full load) därav olika cert för nätagg med 80%+ verkningsgrad dvs mindre än 20% förlust från väggen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ellära - är jag helt fel ute?

Inlägg av danei »

Men samtidigt drar normalt sett inte en dator så mycket som nätagregatat kan leverera. En byggcentral på 32A kan ha en heldel separata 230V urtag.
Seroster
Inlägg: 1317
Blev medlem: 5 oktober 2010, 23:50:04
Ort: Kristianstad

Re: Ellära - är jag helt fel ute?

Inlägg av Seroster »

Ska du ha skärmar till datorerna kan du slänga på ett par uttag till...
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Ellära - är jag helt fel ute?

Inlägg av limpan4all »

Sedan så behöver ni nog fundera på hyr ni skall dimensionera nollan...
Datorer drar sin ström på dess mest konstiga sätt.
Verkar som en LAN applikation och då vet man inte vad som kopplas in (PFC kan vara precis vad som helst).
Strömmen i nollan kommer att se skit ut och då kan det mycket väl gå rejält med mera ström än 32A.
OM du har koll på hårvaran, så kan du fundera på en ren DC matning av rubbet med en bra AC/DC konverter med PFC=1 det ökar systemverkningsgraden rejält speciellt om det är datorer med dålig intern PFC.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Ellära - är jag helt fel ute?

Inlägg av xxargs »

Snabbkoll lapptop som kan dra 100 Watt när den är stressad - den hade en PF 0.5 vilket betyder att den kommer att dra ström för motsvarande 200 'Watt' (normalt anges som 200 VA) - om alla kommer med laptoppar till lanet så kanske 1 ampere per skalle skulle räcka men det är då på gränsen med tanke på den dåliga effektfaktorn laptopladdaren har.

En stationär dator som är några år gammal med året gammal Ocz nätaggregat på 550 Watt med furmark som grafiktest på NVIDIA 580-kortet drog 450 Watt, runt 500 VA och PF0.92 - detta inklusive 27" TFT-skärm och 1920 upplösning

i tomme drar den 145 Watt, ca 180 VA, PF 0.74

med spelet elders scroll 280 Watt, 320 VA, PF 0.88

det är VA - VoltAmperen som man skall räkna med dimensionsmässigt när det gäller säkringar och annat.

---

Med ovanstående förutsättningar så är 1 ampere per skalle lite snålt, borde nog ligga på 1.5 ampere per skalle minst om det skall finna ström till er andra, hubbar/routrar/servrar belysning etc. som också kommer till och kan vara ganska mycket tillsammans

Om det är 90 spelgalningar med välrustad stationär burk var och tillhörande TFT-skärm och en med minst 500 Watt nätaggregat så kommer inte ens 1.5 ampere per skalle att räcka utan räkna med 2 ampere - dvs 5 personer per 10A-säkring och inte som nu räknat med 9 personer

kort sagt om du inte vill genera lanet med strömavbrott hela tiden för att huvudsäkringarna smäller hela tiden så blir det nog att höra med elbolaget om det tillfälligt går att säkra upp dina 32 ampere huvudsäkringar (kolla att inte ventilation, takbelysning etc. också går på samma säkringar - för så blir det riktigt jobbigt...) - under förutsättning att ledningarna före och efter är tillräckligt väl tilltagna i dimension.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ellära - är jag helt fel ute?

Inlägg av svanted »

limpan4all skrev: Strömmen i nollan kommer att se skit ut och då kan det mycket väl gå rejält med mera ström än 32A.
jag har då fått lära mig att strömmen in nollan är max strömmen i ngn av fasledarna, och om lasterna mellan faserna är jämt fördelade, då är strömmen = 0 i 0an.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Ellära - är jag helt fel ute?

Inlägg av xxargs »

Om det är symmetriskt och lasten drar ren sinus 50 Hz, ja.

Men nu drar inte dessa enkla switchade nätaggregat utan PFC-kretsar ström i sinusform utan bara en kort period runt 20-30 grader på toppen av varje halvperiod och medans det sker på en fas så har man inte motsvarande läge på de andra två faserna då dess spänning inte befinner sig som högst utan en mellanvärde där dess anslutna utrustningen inte drar någon ström alls just då - det finns ingen ström som gör att det tar ut strömmar som kommer från andra faserna på nolla och det blir en felström pga. obalansen som måste ända ut till transformatorn för att jämnas ut där i dess Y-koppling.

detta gör att nolledaren i värsta fall kan få ta 3 * fasströmmen om det inte i någon del är timat så att av de inkopplade lasterna leder ström samtidigt och tar ut en del av strömmen.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Ellära - är jag helt fel ute?

Inlägg av GFEF »

>Och när vi har omvandlat till enfasuttag så får vi inte köra hur >mycket el i kablarna eftersom vi då eldar upp dem.
>Därför avsäkrar man varje uttag till 10A.

Vanliga svenska "tyska Schuko utag" är godkända för 16[A].
Men i vanliga hushålls utag används 10[A] som max.

Den byggcentral som "nifelheim" föreslog har

"Utgående 2-pol/230V 16A Schuko Typ F 8st" med mera.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Ellära - är jag helt fel ute?

Inlägg av swapper »

Kan även vara bra att veta att jordfelsbrytare och många switchade nätdelar inte fungerar över ett visst antal.
Varje dator har ett litet jordfel som i större skala blir ett problem där jordfelsbrytaren löser om man kopplar in mer än ca 10-15 datorer.
Så var det i vart fall för 15 år sen :)

Används jordfelsbrytare så skall dessa vara långt ut i "trädet" så att varje brytare har ca 10 datorer.
Har man central jordfelsbrytare så finns risken att denna löser när antalet datorer ökar över ett visst antal.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Ellära - är jag helt fel ute?

Inlägg av blueint »

Ett elavbrott och samtidigt datortillslag.. *tjong* startström från alla nätagg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Ellära - är jag helt fel ute?

Inlägg av adent »

En anekdot om startström...

På ett litet LAN i en villa hade vi många datorer och många tjockskärmar inkopplade. Proppen gick, skruvade man in en ny small det till direkt och den gick.
Vi anade att det var startströmmen som bråkade och bad en del stänga av sina datorer och skärmar, men det hjälpte inte. Vi började leta efter pryl som var
kortsluten eller något annat fel.

Till slut kom vi fram till att det ändå var startströmmen, alla fick stänga av allt. Därefter gick en runt och pekade på folk så fick de starta dator och skärm en i taget tills allt var igång igen.

Det var en dammsugare som var droppen (rätt stor droppe) som fick proppen att gå :)

MVH: Mikael
Skriv svar