Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

tips & trixs
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=5411

Författare:  grym [ 11.29 2005-06-05 ]
Inläggsrubrik:  tips & trixs

tog ju upp frågan innan och det var ju lämpligt med en egen tråd om det
föreslår att man kan skriva in småsaker man själv använder i allt som har med elektronik att göra
vill gärna veta vad ni har annvänt som kanske inte är så vanligt, gärna vart man får tag i material
börjar själv

avtorkarsvamp till lödkolven, det finns numera dom i metall
men jag har under sista året annvänt grytrenssvampar av metallspånor
3 för en tjuga istället för 100kr styck
funkar bra och tar bort gammal fluss mycket bra

kraftiga kretskorts anslutningar, hittade inga bra anslutningar till kretskort som klarade 20A och inte kostade
en förmögenhet, skaffade m3 och m4 skruv i mässing, borrade hål i kretskortet, skruv igenom och mutter på andra sidan
löd fast på kortet, och så har man en smidig anslutning som klarar mycket ström,mycket mekaniskt stabilt, ringabelskor är lämpliga att ha som anslutning på kablen

Författare:  Icecap [ 12.38 2005-06-05 ]
Inläggsrubrik: 

Om man ska byta en "måsvingekrets" kan en enkel metod vara att skära loss kapslen från benen (försiktigt!) och sedan, när kapslen är borta, ta en kraftig magnet och hålla i närheten av benen under tiden man värmar på dom. De är oftast gjorda av järn och sugs alltså till magneten när dom släpper.

En kraftig magnet kan man få från en skrotad hårddisk, till att styra huvuden är det oftast ett par rejält starka magneter med en spola. (linjärmotor)

Författare:  Xerxes [ 14.54 2005-06-05 ]
Inläggsrubrik: 

DIP-socklar kan med fördel ytmonteras om man inte orkar borra. Bara att bända ut benen.

Författare:  cyr [ 15.23 2005-06-05 ]
Inläggsrubrik: 

Väldigt stabila kabelskarvar kan man fixa med krympslang och smältlim. Kleta på med limmet, trä på krympslang, värm med varmluft. Limmet smälter och överskottet kläms ut av krympslangen. Kan bli lite fult, men stenhårt och tätt blir det.

Författare:  erixon [ 15.33 2005-06-05 ]
Inläggsrubrik: 

För att se hur mycke procesor kraft som används i en enchips dator kan man använda en ut pinne och sätter den när man använder cpu och cleara när man är idel, sätter man ett rc filter efter det så kan man får man medelvärdet av cpu belastningen som enkel mäts med en multimeter.... medelbelastningen = uppmätta späningen/driv spänningen...

Författare:  grym [ 23.27 2005-06-05 ]
Inläggsrubrik: 

en annan bra sak vid koll på ytmonterade motstånd är en lupp, sådan som man kollar på negativ och diabilder, helt klart annan kvalitet än billiga förstoringsglas, enkelt att kolla hur det ser ut efter man lött med

Författare:  Fritzell [ 11.11 2005-06-06 ]
Inläggsrubrik: 

Ett litet tips hur man kan göra enkla vinklar, skarvar med tunnt plexiglas (och vissa plaster)

Istället för att såga ut två bitar och limma ihop till en vinkel sågar man ut en _längre bit_ och sen håller man den över lödkolven (där man skall böja) och värmer upp tills den blir mjuk, sedan kan man böja snygga vinkar. Perfekt om man inte har varmluftspistol.

Författare:  grym [ 23.27 2005-06-08 ]
Inläggsrubrik: 

en annan lite sak, om ni kan hitta teflon i lite större bitar så är det ett utmärkt material som skyddsbackar till det lilla skruvstycket vid lödbänken, smälter inte lika lätt som dom plastbackar som brukar sitta på

Författare:  Icecap [ 07.09 2005-06-09 ]
Inläggsrubrik: 

Ett varningens tecken bara rörande teflon: värm inte upp det med lödkolven, när det blir varmt nog avger det giftiga gaser som lagras i kroppen med mycket otrevliga effekter. Exakt temperatur där gaser börjar utvecklas är jag osäker på men det är under 250°C.

Edit: Kommentarer som är OT kan vi ta i en annan tråd, denna är en "bra att veta" och bör vara kort och tydlig.

Författare:  Fritzell [ 09.44 2005-06-09 ]
Inläggsrubrik: 

Ursäkta för offtopic
Hmm finns det inte stekpannor osv med teflon och dom kan väl bli rätt så varma? Fast det kanske är nån skyddsyta på dom av nått slag :s

Författare:  grym [ 10.59 2005-06-09 ]
Inläggsrubrik: 

stekpannorna förstörs över 200>250 grader beroende på materilakvaliteten (har inte koll på det men sätt olika siffror)

helt klart ska man inte värme teflon för mycket, men upp till 200 grader är det mycket trevligt material

Författare:  strombom [ 11.04 2005-06-09 ]
Inläggsrubrik: 

Vår föreläsare i materialteknik påstod att teflon vid ca 500 grader bildade riktigt farlig nervgas...

/Johan

Författare:  Gäst [ 18.38 2005-06-09 ]
Inläggsrubrik: 

teflon smälter vid ca 320 C, men mjuknar långt innan. Maximal användbar temperatur är ca 250 C , 200-220 C om den samtidigt är fysiskt belastad

När teflon värms upp till ca 350 C börjar den sönderdelas, och bl a vätefluorid, HF bildas (HF är en gas, lättlöslig i vatten) samt lättflyktiga organiska fluorföreningar.

HF är starkt frätande och är en syra precis som saltsyra (fluorvätesyra) i vatten . Den fluoridjon som bildas vid upplösning i vatten är extremt giftig och eftersom man andas in gasen blir giftverkan mycket snabb (förutom att lungorna skadas ) De organiska fluorföreningarna är också extremt giftiga .

se även :

http://www.fragorsvar.konsumentverket.s ... asp?id=543

Författare:  grym [ 18.42 2005-07-23 ]
Inläggsrubrik: 

en liten enkel sak som kan hjälpa
ikeas fasta 10mm plåtblocknyckel som följer med diverse saker passar alldeles utmärkt till att dra ihop bnc kontakter , en vanlig 10mm fast nyckel är oftast för tjock för att passa in i spåret på bnckontakterna

Författare:  platinum [ 18.58 2006-04-06 ]
Inläggsrubrik: 

Kankse någon som märkt detta: Men om man bygger på en experimentplatta så kan man bygla med häftstift från häftaparaten. Det blir i alla fall snyggt :D

Författare:  grym [ 09.19 2006-04-09 ]
Inläggsrubrik: 

en annan bra sak, soptunna eller liknande vid arbetsbänk skall upprepar skall ha lock så man inte oavsiktligt råkar tappa ner viktiga saker där

Författare:  JimmyAndersson [ 15.03 2006-04-19 ]
Inläggsrubrik: 

En ny upptäckt, iallafall för mig:
5-56 (spray) kan användas när man polerar plexiglas eller metall. Det blir spegelblankt!
(Hade inget Autosol och chansade med 5-56. Tänkte "hm, sprit och fett.. tja, det borde gå", och det gjorde det.) :)


Ett annat slip-knep, som troligen är känt, men jag tar det ändå:
Svinto! Tvätta ur 'tvålen' och det fungerar som ett fint sandpapper. På trä blir det väldigt lent. Fortsätter man med vanligt papper, dvs inte sandpapper, så ser det ut som om träet är lackat. Svinto eller stålull fungerar även fint på plexiglas för att få ett frostat utseende, men det gäller att vara försiktig så man inte repar det. På aluminium kan man få den "borstade looken" om man bara slipar åt ett håll, t.ex från vänster till höger, hela tiden. Det blir riktigt snyggt. :)

Författare:  dar303 [ 15.12 2006-04-19 ]
Inläggsrubrik: 

5-56 kan även användas för att rengöra lortiga screentryckta metallpaneler, typ på synthar eller förstärkare. Spraya på, låt verka en stund och polera sedan med en tygtrasa. Tvätta efter med tex diskemdel och vatten så oöjan försvinner.
Det blir mycket rent och fint och trycket löses inte upp som med sprit eller aceton. Pröva dock på en liten del av panelen först så du är säker.

Författare:  Stygge [ 14.41 2006-04-20 ]
Inläggsrubrik: 

0.6mm lödtenn passar ypperligt i de där gratis reklampennorna man har miljoner av hemma. Dvs blyertsstiftpennorna man trycker ut stiften i. Enkelt att mata ut tenn i lagom mängd och med fin precision.

*edit* SRY då :roll: ingen är ju perfekt som det heter. *edit*

Författare:  Zyxel615 [ 14.42 2006-04-20 ]
Inläggsrubrik: 

6 mm :shock:
Vad har du för gigantiska pennor? För att inte tala om falukorvstennet :lol:

Författare:  JimmyAndersson [ 22.33 2006-04-20 ]
Inläggsrubrik: 

Stygge: Bra idé! Ska testa. :)

Det här med 5-56: Jag upptäckte en annan sak idag...
Hamnar det på golvet så blir det glashalt!! :shock:
Så; spelar du curling - använd 5-56! :)

Författare:  Stygge [ 23.16 2006-04-20 ]
Inläggsrubrik: 

Tänk på att det kan vara kinkigt att få det att mata "rätta" vägen. Man kan behöva mata in det via spetsen, går dock smärtfritt så länge man trycker in knappen :oops:
Aldrig testat att ladda en penna med fler än en längd tenn (som man gör med blyertsstift) men så länge de är riktigt raka och har jämna ändar borde ju detta också funka.

Författare:  platinum [ 14.06 2006-04-21 ]
Inläggsrubrik: 

Tänkte på det där med tennmatare lite. Skulle man inte kunna ha en rulle som matar tenn genom en "slang" fram till pennan typ som på en MIG svets?

Författare:  DeeJayPA [ 14.16 2006-04-21 ]
Inläggsrubrik: 

platinum: Weller har ett sånt system iaf, undra om det är smidigt.

Författare:  Stygge [ 17.12 2006-04-23 ]
Inläggsrubrik: 

Är ju inga direkta problem att fixa en sådan lösning.
Men lösa bitar på 200mm räcker ganska länge det med, tror det är värt den tid det tar att ladda om pennan iom att man slipper något annat än just en penna att hålla i.

Författare:  Wise [ 11.11 2006-05-01 ]
Inläggsrubrik: 

Har man inte tillgång till en lupp när man ska avsyna ytmontering eller annat pilligt så går det bra med en vanlik kikare ! hehe, men vänd kikaren bakochfram bara, då blir det en bra "makrokikare". En såndär liten enkel "enögskikare" fungerar bra. Har planer på ett litet projekt med att bygga in ett par ytmonterade vita lysdioder i en sån så man får bättre belysning.

Författare:  grym [ 19.54 2006-12-09 ]
Inläggsrubrik: 

lite småsaker igen

filar för kakel och klinker funkar jättebra för att snygga till glasfiberlaminat
även för at göra inbuktningar och liknande, vanliga filar brukar bli slöa fort och hugga om dem inte är dubbelhyggna och fingradiga

för att löda loss från kretskort med stora kopparytor kan det behövas mera värme, hadde en dyrbar mixer som skulle loss rån ett kretskort och gjorde ett kopparhuvud med inborrade hål för benen, värmde upp den med liten gasolbrännarpenna (biltema) och fyllde hålen med lödtenn, gick fort och smidigt att få bort mixern, den gick inte att få bort med lödfläta och en 50w wellerpenna med grov spets, jordplanet var lött mot en rfbur som tog all värme

Författare:  grym [ 22.40 2006-12-10 ]
Inläggsrubrik: 

små plastklämmor/limklämmor är ypperliga att annvända vid labbänken för att rigga saker, även för att hålla labbkablar på plats så dom inte hänger i vägen äller hänger så dom belastar mätproben

Författare:  Olle E. [ 23.39 2006-12-10 ]
Inläggsrubrik: 

En kirurgtång (ser ut som en sax, men istället för skär är det tång"huvuden") är bra att ha vid labbet. Kan användas till lite allt möjligt. Har underlättat en hel del pilliga arbeten när man behöver nå långt i ett trångt utrymme. Att den dessutom är låsbar är ännu bättre.

Problemet är bara att få tag på en...

Författare:  Minus [ 21.21 2006-12-11 ]
Inläggsrubrik: 

kirurgtång = peang


kolla sportfiskebutiker det finns rostfria för att lirka ut krokar eller när man binder flugor, men de är inte så små och greppytan kan vara lite räfflor på.

går ju att kolla apoteket om de kan ha sådana på hyllan

Författare:  grym [ 12.27 2007-01-13 ]
Inläggsrubrik: 

provade conrads förtenningspulver, funkade bra
bara till att lösa upp i kokhett vatten och sedan lägga i korten när det svalnat

Författare:  LaRdA [ 15.04 2007-01-13 ]
Inläggsrubrik: 

Japp , jag har också provat det och det funkar, men jag provade att hälla upp det på flaska för att spara det som var kvar till senare men efter ett par dagar så hade vätskan skickat sig och allt låg på botten av flaskan.
Någon som vet om man kan hetta upp den igen och använda eller om det bara är att slänga. :?:

Författare:  Andax [ 16.53 2007-01-13 ]
Inläggsrubrik: 

För att förtenna kan man ju också göra som den här tysken Thomas Pfeifer med hjälp av lödpasta och en värmepistol. Gå in på Trickkiste. Där har han också tips om bortlödning av stora kretsar mha strykjärn.

Författare:  Cryptomaster [ 10.52 2007-01-25 ]
Inläggsrubrik: 

Ett tips; Istället för att använda dyra "Lödspetsrengörare" med metallspån, eller "lödsvampar" så går det utmärkt att ta och blöta hushållspapper och krama ur det. Funkar utmärkt och är skitbilligt :D

Författare:  sky_eye [ 11.31 2007-01-25 ]
Inläggsrubrik: 

Fingertoppen funkar också, om man är lite snabb.
Jag har också ett antal jeans med brännränder på benen.

Mer seriöst, Wettextrasa funkar utmärkt.

\\Sky

Författare:  grym [ 12.35 2007-01-25 ]
Inläggsrubrik: 

håller inte riktigt med med papper för lödspetsar, tycker inte man får rent det ordentligt
däremot så har jag dom senaste åren kört med grytsvampar i rostfrispånnboll med utmärkt resultat, trycker man till lite får man bort all belegning från flussmedel med, rekomenderas

Författare:  bengt-re [ 12.45 2007-01-25 ]
Inläggsrubrik: 

Vissa tillverkare varnar numera för att använda blöt svamp då detta skulle förkorta livet på lödspetsarna iaf när man kör RoHS godkännt tenn med lite högre temperaturer. Vet into om det ligger något i det, men metallspånsprylar fungerar bra iaf - fast kör vidare med blöt svamp på jobbet ;)

Författare:  Cryptomaster [ 19.52 2007-01-25 ]
Inläggsrubrik: 

Grym: För mig funkar blöt hushållspapper bättre än en wettextrasa, wettextrasan skulle bara lukta och ha sig hela tiden.

Pappret funkar kanon, så länge du inte kört ner den i en plastbit eller nånting så det blir riktigt skitigt.

Författare:  idiotdea [ 17.48 2007-01-31 ]
Inläggsrubrik: 

Jag gjorde just en sladd med 2 lysdioder för att enkelt se om en pinne är hög eller låg på en PIC (eller annan krets med lämpliga nivåer). Om pinnen är låg lyser den röda dioden, medan den gröna lyser om den är hög. Det underlättar när man är nybörjare och skall felsöka någonting och inte heller har tillgång till oscilloskop.

Lite blider då :)

Bild
Lödningar...

Bild
Och sen på med lite (för stor) krympslang.

Bild
Färdigt!

Man kopplar alltså den svarta sladden till jord, den röda till matningsspänningen, och den vita/genomskinliga till pinnen man vill analysera.

Författare:  JimmyAndersson [ 19.53 2007-01-31 ]
Inläggsrubrik: 

När det gäller lödspetsrengöring så använde jag tidigare svinto.
Tvättade ur, formade till en boll och placerade i en låg aluminiumburk. Fungerade riktigt bra. Nu har jag återvänt till den klassiska svampen eftersom det följde med en sådan till lödstationen. :)

Min gamla lödpenna har fått nytt användsområde:
Spetsen är ganska sliten så jag använder den till att snygga till frästa/borrade kanter på chassin. Fungerar helt ok och blir jämnt och snyggt. Nackdelen är förstås att det luktar lite på vissa plaster, men det är bara att hålla andan en stund. Men inte längre än 5-10 minuter.. . .. :)

Författare:  bengt-re [ 23.30 2007-01-31 ]
Inläggsrubrik: 

idiotdea du har byggt en logikprobe - rätt smart för kan vara svårt att skilja HÖG ifrån WPU och låg ifrån High-Z så en probe är inte någn dum idé... Man borde nästan ha en sådan på labbbänken istället för att vara där att nosa med oscilloscopprben när man felsöker. Idé... Man borde modda en probe till oscilloscopet så att den lastar både till Vcc och GND med ungefär 10kOhm. Så man kan se direkt om det är Hög, låg, high-z eller WPU... Hmmm.. skall nog bygga en sådan. Tack för embryot till idén ! (kommer i projekttråden)

Författare:  JimmyAndersson [ 00.47 2007-02-02 ]
Inläggsrubrik: 

Slut på krympslang?
Trä på en större kabelisolering på sladden, en bit ifrån där den ska sitta. Gegga på lite smältlim där isoleringen ska sitta och dra över kabelisoleringen.
Gjorde så på sladden/lödningen till en 2pols molex-hane (avsedd för kretskort). Fungerar fint.

Författare:  grym [ 13.03 2007-05-05 ]
Inläggsrubrik: 

några småsaker till

vp eller elinstaltionsrör går att annvända som teleflexstyrningar om annat inte finns att tillgå i dom storlekarna

glasfiberstång finns i varningsflaggor till småbarnscycklar

och pilbågspils ämnen är även det bra råmaterial, finns ju i kolfivber och duralaluminiumrör

Författare:  JimmyAndersson [ 15.48 2007-07-09 ]
Inläggsrubrik: 

Litet o-elektriskt tips:

Om man bränner sig och smetar på lite Idominsalva (såndär gul/vit tub) så försvinner smärtan väldigt fort. Det läks mycket fortare också.

Provade det senast när jag gjorde våfflor... :eh:

Författare:  peter555 [ 20.10 2007-07-09 ]
Inläggsrubrik: 

Jag brukar bryta av en bit av min Aloe-kaktus och smeta på innanmätet om jag bränner mig, mycket effektivt.

Författare:  JimmyAndersson [ 12.46 2007-07-28 ]
Inläggsrubrik: 

Perfekt! :D


Att man kan använda kaustiksoda istället för framkallningsvätska har nog de flesta läst vid det här laget, men vad finns det mer som man kan använda när man inte har "orginalet"? Det vore smidigt att samla sådana tips här. Det enda jag kommer på just nu är:

Slut på isopropanol? Använd förgasarsprit.

Författare:  LaRdA [ 12.54 2007-07-28 ]
Inläggsrubrik: 

Slut på kaustiksoda så kan vissa tvålar gå att använda vid framkallningen, inte flytande tvål utan den hårda modellen.
Bara att ta och gnugga försiktigt med tvål och vatten, det nog är lämpligt att prova på någon spillbit innan man provar på det riktiga kortet. :)

Författare:  grym [ 16.02 2007-08-01 ]
Inläggsrubrik: 

om man måste plocka bort spån så finns det en minidamsugare som heter tejp, bara tryck fast ovan spånen och dra loss så följer spånen med tejpen, om inte allt kommer med första gången så är det bara till att upprepa, detta har räddat mig många gånger när man borrat där man absolut inte får lämna spån , exempelvis vid kretskort

Författare:  BJ [ 16.29 2007-08-01 ]
Inläggsrubrik: 

Tejp är bra. :)
Det kan faktiskt fungera om man får olja eller fett på tyg också. Börjar man torka eller gnugga så stryker man ju ut det. Men om man tar lite maskeringstejp och duttar med försiktigt så tar den med sig lite. Man kan behöva göra det många gånger, med många tejpremsor. På slutet, om det sitter mellan trådarna i tyget, så kan man trycka lite hårdare så att den når ner för att få bort det sista. Om det blir nåt kvar ändå, på t.ex. en matta, så brukar smör eller margarin kunna lösa olja och fett. Man kan ta en tops med litegrann på och gnugga. Det brukar lösa upp sig då. Sen får man ta bort smör-blandningen också. Det kan man göra med en disktrasa och tvål och vatten. Vanlig tvål då. Flytande tvål brukar lämna efter sig en kladdig vätska.

Jag har provat. Det fungerade jättebra. :)

Tillägg: Men på kläder kanske det är lite olika. Det finns ju känsliga tyg-sorter har jag för mig...

Författare:  JimmyAndersson [ 21.31 2008-02-04 ]
Inläggsrubrik: 

Förbrukad etsvätska tar ju som bekant ganska mycket plats efter ett tag..
Men jag har lösningen på problemet. :)

Ok, man kan lämna in flaskorna på någon återvinningstation/miljöcenter, men det finns ett annat sätt:


Låt etsvätskan svalna och ställ etskärlet på något bra ställe i ungefär ett dygn.
Knacka loss det som blir kvar och häll i en burk.
Det tar knappt någon plats alls. En fotoskål (stor som ett A4-papper) till en tredjedel fylld med näst intill helt förbrukad etsvätska förminskades till en halvfull kryddburk med grönblått pulver. :D

Författare:  v-g [ 18.45 2008-02-05 ]
Inläggsrubrik: 

Du har inte kvar det i kryddburken hoppas jag. Jag tycker inte etsmedel gör sig riktigt bra annat än i mexikanskt. ;)

Författare:  JimmyAndersson [ 21.46 2008-02-05 ]
Inläggsrubrik: 

:D

Kanske bäst att tillägga att kryddburken var tom.
På alla mina ets-kemikalier sätter jag en etikett där det står "Varning", namnet på innehållet och datum.

Jag har en egen "kryddhylla" för sånt här i en stor garderob. :D

Författare:  J10 [ 20.15 2008-03-10 ]
Inläggsrubrik: 

Som apparatfötter kan man använda "Universal-list"/Tätningslist som är till fönster.

"för tätning, skydd och dämpning. Självhäftande EPDM-gummi" står det på min förpackning.

Det blev kalasbra under lödstationen som köptes utan fötter, nu står den stabilt igen!

Författare:  MadModder [ 17.15 2008-05-12 ]
Inläggsrubrik: 

Kablar med massa veck på:
När man köpt sig en ny pryl, eller bara en ny kabel av något slag, så är det ju inte alldeles ovanligt att kablarna ligger ihopvikta och ihopsurrade, och inte i en fin rulle. Inte kul.
Då brukar jag ta kabeln i fråga, linda den fint runt en glasflaska, och fästa ändarna. Sen blåser jag på med värmepistolen så mycket jag vågar, och sen låter jag det hela svalna. VOILA! Alla veck är borta, och den ligger rakt och fint när den rullas ut. Det blir naturligtvis bättre ju större flaska man har. Det borde också gå att linda kabeln runt en kastrull med vatten i och koka upp det på spisen.

Deformerade gummigenomföringar mm:
Har du några gummigenomföringar, gummibussningar, eller något annat i gummi som format sig efter åratal i samma position, men du har inget annat, och bara måste ha en likadan?
Ta dem då och släng i en kastrull med vatten. Koka upp och låt koka ett par minuter. Slå ur varmvattnet och häll i kallvatten. Sådär. Gummina är som nya. :)

Författare:  korp [ 20.33 2008-05-13 ]
Inläggsrubrik:  Tips: Gör-det-själv Helping-hand Dr Octopus

Kombinerade 2 st förstoringsglas på svanhals, 1 st vanlig kass helping-hand och tre krokodilklämmor med krympslang på käftarna. Resultatet blev en alldeles förträfflig helping-hand som inte flyttar sig när man grejar.

Såg att Kjell & co numera har en uppsjö med billigare produkter där en svanhals ingår, så det går kanske att hitta någon annan billigare lösning. De svanhalsar jag använt är iaf stabila så det räcker för finmekanik och lödning!

Bild

Författare:  PERfect [ 13.05 2008-06-17 ]
Inläggsrubrik: 

Häftmassa tycker jag är riktigt bra att ha i verkstaden.
Jag använder det bla. till att hålla fast kablar i labbänken, komponenter når jag lödar, tillfälligt fästa saker tex. i små projekt/experiment, till och med batteriet (2,7kg) på prototypen till vår robotgräsklippare sitter fast med häftmassa.
Möjligheterna är många och dyker upp lite då och då, dvs. alltid bra att ha lite häftmassa tillhands tycker jag.

Författare:  JimmyAndersson [ 02.23 2008-06-26 ]
Inläggsrubrik: 

Jag skulle sätta några muttrar (M3 i det här fallet) långt nere i ett chassi. Det var för trångt med hylsnyckel, så vad gör man?

Jag sågade ett spår i muttern. Tog en vanlig skruvmejsel som jag modifierade så den blev som en två-tandad gaffel. Sedan gjorde jag mejsel magnetisk.

Då var det lätt att få muttrarna på plats. :)


Tips för att göra spåret i muttern: Gör en liten geringslåda:
Ta en liten träkloss och borra ett hål som är aningen djupare än vad muttern är hög (när den ligger ner). Lägg muttern i hålet och börja såga i klossen. Efter en liten stund så har du ett fint och rakt spår i muttern. :)

Författare:  slarvern [ 10.32 2009-01-05 ]
Inläggsrubrik:  Borrat fel i plastlådan?

En gång borrade jag hål på fel ställe i plastlådan. Efter en del muttrande kom jag på att man kan samla ihop borrspånen och lösa upp dem i aceton. Som "blandburk" kan man använda tex en insexskruvs skalle. Efter lite geggande har man en massa med rätt färg och kan plugga igen hålet.

Författare:  slarvern [ 09.12 2009-01-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Ytterligare ett (gammalt?) knep:
Om man vill kolla att en fjärrkontroll fungerar kan man titta på lysdioden genom en mobilkamera, medan man trycker på den.
Snabbt sätt att se om den har slut på batterier om inte annat.

Författare:  peter555 [ 10.47 2009-01-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Tyvärr funkar det inte alltid eftersom IR-filtret tar bort det mesta, däremot går de flesta övervakningskameror bra.

Författare:  Walle [ 12.43 2009-01-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Det har funkat med samtliga mobiler jag har testat med i alla fall :) En blandad kompott av Sony Ericsson, Motorola, HTC, Nokia, Sidekick, m.fl. :)

Ingen av alla mobiler jag har provat med har haft så starkt IR-filter att IR-ljuset inte har synts i mobilkameran.

Författare:  peter555 [ 17.02 2009-01-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Mysko, det var det första jag provade, en Ericsson tror jag, syntes inte ett skit.

Författare:  Walle [ 19.08 2009-01-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Det var inte så att fjärren du testade med var trasig? ;)

Nej men det är ju självklart inte alls omöjligt att olika mobiler har olika starka IR-filter. Så det är nog bara en ren tillfällighet att det har funkat med dom mobiler jag har testat med, och inte med din :)

Författare:  rectumfrier [ 20.04 2009-01-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Om du har designat ditt kretskort fel (spegelvänt) men endå vill få dit din ICkrets med full funktion gör du såhär:

Bild

Jätteenkelt! Använd gärna en flacktång och böj 4 ben i taget :)
Sen är det bara att pluppa i kretsen i sina hål.

Författare:  bonecrime [ 20.12 2009-02-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Jag blev less på att min helping hand var rätt så instabil när man har större mönsterkort i den som man vill löda på. Så jag tog ett gammalt mönsterkort i glasfiber från nått gammalt junk som jag rensat på komponenter, och satte det som en extra stor fot under den, med hjälp av smältlim. Sedan satte jag självhäftande möbeltassar i filt under mönsterkortet. Nu har jag en MYCKET stabilare helping hand som dessutom inte glider iväg så lätt!

Författare:  Stuggi [ 07.50 2009-05-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Jag borrade två hål i min och bultade fast den i en skitstor träkloss, tror det är en spillbit från en träpelare på cirkus 100x100mm... Sedan på med lite matolja så den håller sig fin och så lödtenn och fluss inte fastnar på den. Lite kladdigt till en början, men efter två-tre år är den ännu jättefin... :D

Ett annat tips vid PC-byggen. Använd M4 bultar med flatmejsel huvud för att fästa alla fläktar, blir helt kanon och går tio ggr fortare än de där fanstygen till fläktskruvar. Lite O-ringar och så har du dämpning också... :D

Författare:  Xynter [ 18.45 2009-07-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Det är många som vill ha en lite stabilare helping hand här, här kommer ett litet tips för att få till en ruskigt stabil sådan.
Bild

Det är en 10mm stålbit som har fått offra sig för att göra det här, borrade 5mm hål i foten på den och sedan borrade och gängade jag för M4 i biten.
Sedan för att den ska klara av att stå på saker utan att bli instabil så är det 10mm skumgummilist under.

En annan sak som blev gjord nästan samtidigt var att jag tog bort vingmuttrarna och lödde fast M4 muttrar i "lederna", nu måste jag bara fixa bättre bultar så att man kan dra stumt.

Författare:  Stolleman [ 20.03 2009-07-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Har du massvis med kablar du vill dra snyggt? använd ett dammsugarrör till det, skär ett snittfrån ena änden till den andra och tryck ner kablarna.

Författare:  Gorgus [ 07.10 2009-07-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Om man har en PICKit 2 med ett 20-pinnars Low Pin Count Demo Board, alltså det kort som medföljer PICKit 2 Starter Kit så kanske man inte vill hålla på att löda direkt på kortet. Man kanske inte heller vill ha ett stort kopplingsdäck bredvid kortet.

Om man då skaffar ett kopplingsdäck med 170 anslutningar från t.ex. Electrokit så passar det precis på kortet. Inte mycket plats över, men det fungerar.

Bild

Författare:  vfr [ 09.47 2009-07-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Ser ju ut som klippt och skuret för den platsen. Bara att komplettera med några små hylslister för anslutningarna till PIC:en.

Författare:  JimmyAndersson [ 10.56 2009-08-02 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Om man spikar och missar så kan det ju göra riktigt ont. Har man otur så blir en nagel blå eller rent av lossnar.
Det finns faktiskt ett enkelt trick för att slippa det:

Vänd på handen. Dvs så att man har insidan av handen/fingrarna utåt. Naglarna är ju hårda. Det är därför det gör så ont.
Vänder man handen så träffas istället de mjukare delarna av fingrarna, som bromsar upp slaget.
Fick tipset av sambons morfar som snickrat i 70 år. Enligt honom så fungerar det utmärkt.
Det ska tydligen inte alls göra lika ont, och inte heller lika länge som om man råkar slå till mitt på tumnageln t.ex.

Författare:  4kTRB [ 09.55 2009-08-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

De som är lyckliga ägare till en förstoringsapparat för foto kan tillverka superproffsiga
kretskortsfilmer. Fotografera av den utskrivna layouten med svartvit film, bäst är att
ha film på lösmeter. Sedan kopierar man på lithfilm i förstoringspparaten. Kolsvarta
banor och knivskarp. Lithfilm finns i stora ark. En speciell framkallare ska man också
ha för bästa resultat. Har man gjort det några gånger så känns det inte alls krångligt.
Photax tex säljer lithfilm http://www.photax.se/film/film.htm#op12

Förfarande:

1. Fotografera av originalet från tex en tidning. Gärna med en finkornig film typ Kodak T-Max 100.
2. Framkalla filmen i vanlig D76 gärna längre tid än vad som står angivet för högre kontrast. Fixera och skölj.
3. Nu finns ett negativ där banorna på mönsterkortet är genomskinliga på filmen och resten svart.
4. Lägg i filmen i förstoringsapparaten och ställ in höjden så bilden projiceras i exakt rätt storlek på underlaget.
5. Placera lithfilmen på underlaget precis som ett vanligt fotopapper och exponera.
6. Framkalla lithfilmen i tex Dokumol.

Författare:  JimmyAndersson [ 14.43 2009-08-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

I behov av små bladfjädrar?
Plocka bort gummilisten från en vindrutetorkare. Skala bort gummit.
Då finner du en utmärkt bladfjäder av (troligen härdat) stål. :)
De små "armarna" (dvs de som ser ut som { ) kan även användas som små handtag.

Två nackdelar som jag märkt med bladfjädern:
1) Försök inte borra i dem med vanliga (HSS) borr. Det händer inget.
2) Om man böjer dem i 90º så går de av. (Dock lugnt och fint, så inga flygande delar alltså.)


Sedan måste jag slå ett slag för den användbara cykelslangen. :)
Användbar till allt möjligt. För att få mjukt verktygskaft, dölja/isolera saker, som kraftigt gummiband, för att hindra nötning mellan t.ex trädetaljer, osv osv.

Författare:  Henrik Kjellberg [ 17.12 2009-08-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

JimmyAndersson skrev:
Sedan måste jag slå ett slag för den användbara cykelslangen. :)
Användbar till allt möjligt. För att få mjukt verktygskaft, dölja/isolera saker, som kraftigt gummiband, för att hindra nötning mellan t.ex trädetaljer, osv osv.

Ett annat bra användningsområde för den användbara cyckelslangen är såklart uppfästning av hårddiskar i stationära datorer. Spänn upp på sidorna i 5.25" racket, dra in till diskarna. Hål i slangen för skruvarna görs lämpligen med håltång. Tänk på att sätta en bricka mellan skruvskallen och slangen så inte skruven kryper ur (eller använd en skruv med löjligt bred skalle :shock: ). Sen har du den bästa tänkbara vibrationsdämpningen för den ljuddämpade datorn.

Författare:  T0ny [ 22.16 2009-08-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Helping Hand

Fyll änden av krokodilklämmorna (hylsan) med lödtenn, så blir de inte deformerade.
Kretskort klämmer man fast i fästet för krokodilklämman.
Det usla förstoringsglaset ersätter man med en krokodilklämma; Borra ett hål på tvären genom hylsan och dra ihop med skruv och mutter.

Hembyggd helping hand

Löd fast en grov fåtrådig ledare i en krokodilklämma.
Kläm en ringkabelsko i andra änden.
Gör två till och skruva fast i en träplatta.
Klistra filttassar, gummifötter, fönstertätning eller musmatta på undersidan.

Författare:  Nerre [ 07.24 2009-08-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

T0ny skrev:
Helping Hand
Fyll änden av krokodilklämmorna (hylsan) med lödtenn, så blir de inte deformerade.


Min helping hand har faktiskt cylindriska stift i hylsan på krokodilklämmorna. De satt där när jag köpte den.

Författare:  J10 [ 16.31 2009-09-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Dom gånger då smältlimmet sitter som besatt på saker som inte tål så mycket våld och som man inte vill ha några rester kvar på kan det vara en bra ide att spraya på lite kylspray innan man börjar bryta. Då lossnar det mycket lättare.
Det finns risk att det spricker och ändå blir bitar kvar men då har man på ännu mer kylspray och petar lös sista bitarna.

Författare:  JimmyAndersson [ 16.00 2010-03-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Ett annat litet smältlim-tips: Limstängerna fungerar utmärkt som radergummi (blyerts) och för att få bort märken efter gummi (t.ex skosulor). :)

Författare:  grym [ 20.48 2010-12-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

har blivit ganska förtjust i magneter som verktygshängare och för massa andra uppsättningssaker

fördelen är att man slipper haka upp på exakt ställe, nästan bara till att slänga upp verktygen på rätt ställe
och man kan ha massa småverktyg på samma magnet

ska skaffa en målad plåt som vektygshållare
( och jag som börjat annvända rostfritt så mycket som möjligt för att slippa måla saker :doh: )

Författare:  JimmyAndersson [ 13.35 2011-01-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

En del smålådor i plast (för inkapsling av elektronik) som man köper har skruvhålen på fel sida.
Oftast undersidan, vilket ställer till med "moment 22" om man vill montera lådan på väggen och kunna öppna locket...

Men med en väldigt enkel modifiering så kan man få skruvarna på rätt sida:
Sätt ihop lådan utan skruvar. Borra rakt igenom skruvhålen.
OBS: Vissa plaster geggar ihop sig när de blir varma, så kyl gärna vid borrning!
Limma sedan muttrar där skruvskallarna tidigare hamnade.
Nu är det bara att vända lådan rätt och skruva dit några trevliga skruvar igenom locket. :)

(På plåtlådor kan man sätta blindnitmuttrar istället för lim och vanliga muttrar.)


Blindnitmuttrar fungerar förresten utmärkt som distanser mellan inkapsling och kretskort.
Man behöver inte nita fast dem om man inte vill.
Vill man ha ännu mer flexibel montering så kan man säkert limma magneter på blindnitmuttrarna. :)

Författare:  X-IL [ 17.10 2011-01-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Lånade en bok på bibblan, Utgiven av Ny Teknik tror jag, "Mekartips" heter den och är sammansatt av en massa bra tips insamlade av tidningen. Kul att läsa alla fiffiga lösningar. Till exempel den snurrande förvaringen gjord av en 50x50 regel med locken från barnmatsburkar fastskruvade på alla sidor, och lagrad i ändarna. Eller alla tips om hur man håller fast spik på olika sätt när man inte vill slå sig på fingrarna. Tror de tvar runt 170 tips eller nåt sånt, rekommenderas!

Författare:  persika [ 19.07 2011-01-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Angående smältlim:
Det går fint att smältlimma plåtdelar om man förvärmer dem med en varmluftspistol, metoden liknar då lödning lite grann.

Författare:  ensten [ 18.41 2012-12-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Har länge stört mig på att tvättning av penslar kan vara mekigt. Detta när färgen inte är vattenlöslig. Jag har löst :shock: det genom att hälla en liten skvätt matolja på penseln och massera in den med fingrarna - sedan är det bara att tvätta av med vanligt diskmedel. Perfekt när man bara håller på med småprojekt och inte vill slabba med lacknafta.

Författare:  JimmyAndersson [ 16.51 2013-02-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Fyra tips idag:

1)
RX-lim är utmärkt för att få en blank och beröringssäker yta på vanligt papper.
Häll lite lim över det som ska "lamineras" och stryk ut över hela ytan med max 2-3 drag.
(Drar man fler gånger finns det disk för att det blir ränder eller klibbar.)


2)
Det går utmärkt att borra runda och fina hål i laminerat papper.
Jag har provat med laminat av märke Proove med 0,125 (125 micron) tjocklek.
Körde för säkerhetskull två gånger igenom laminatorn innan.
Jag lade en träskiva på borrstativets "bord" och det laminerade pappret på träskivan.
Alltså ingenting över det laminerade pappret. Borrade på någon medelhastighet.
Kör inte allt för fort eller sakta med borrmaskinen. Hellre fort än sakta.
Lägg gärna laminatet så att framsidan är neråt. Det blir snyggare då.

Ska man göra flera hål så rekommenderar jag att man flyttar träskivan
så att man får ett nytt fräscht ställe hela tiden. Annars kan nog laminatet tryckas ner i gropen under.


3)
Som grund till en egenbyggd strömtång (för att mäta ström igenom en ledare)
så kan man använda en liten tving. Helst de som ser ut som ett G där det lodräta strecket är skruven.
Inte helt optimalt material förstås, men det fungerar.


4)
Islagsmuttrar går att använda för att göra hålstansar.
Borra ett hål som är någon millimeter mindre än ytterdiametern (prova dig gärna fram).
Eventuellt kan man behöva vässa yttersidan.
Tänk på att hålet blir större än islagsmutterns Mx-storlek. M8 kommer ge ett hål som är runt 9 mm.
För att justera (minska) hålstorleken så kan man fila ner ytterdiametern lite.
Min erfarenhet är att större islagsmuttrar kräver mindre kraft för att det ska bli hål.

Författare:  JimmyAndersson [ 03.26 2013-02-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Två tips till. Den här gången tipsar jag om material istället för metoder:


Blå maskeringstejp.
(Sådan som kan sitta i 8 månader utan att lämna märken.)
Väldigt användbar till mycket!
T.ex så är det en av få tejper som sitter stadigt utan att lämna rester.
Fungerar också fint för att göra markeringar när man ska borra mm.
Det blir inte fransigt och konstigt när man borrar eller river av tejpen.

(Inte ens bra vävtejp klarade att hålla min kameras lucka stängd mer än några timmar. Tejpen gled.
Jag testade många andra tejper och Blå maskeringstejp var den enda som klarade det utan att glida det minsta.
Den har suttit i 3-4 veckor nu.)



Vulktejp.
(Egentligen ingen tejp, utan ett brett gummiband, som blir en homogen gummiform efter 2-24 timmar.)
Utmärkt till det mesta!
T.ex att kapsla in små projekt totalt. Eller göra egna mjuka skal till kontakter. O-ringar. Gummibrickor.
Packningar. Glidskydd. Stötdämpare. Alternativ till krympslang. osv.
Fungerar även fint när man behöver någon elastisk fastsättning.
Enda nackdelen är att det inte tål så mycket UV-ljus. Det blir torrt då.


Dessa två är mina senaste problemlösare i lab-rummet och verkstaden. :)
Passar många gånger bättre än smältlim och eltejp. Dessutom blir det snyggare.

Författare:  ensten [ 11.01 2013-02-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Jag använder magnetisk knivlist att placera borrar på. Främst borrar som saknar ett riktigt hem i form av sorteringslådor osv.

Bilaga:
SAG5016120 2.jpg

Författare:  JimmyAndersson [ 01.27 2013-04-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

När man ska markera mitten av något cirkelformat:

Ibland kan det vara svårt att mäta diametern eller radien
eftersom man måste hitta det absolut bredaste stället...

Jag upptäckte ett trick för att lösa det:

Använd skjutmått eller vinkelhake. Man behöver rita raka linjer.
Mät den ungefärliga radien (eller diametern och dela på 2).
Sätt kanten på skjutmåttet/vinkelhaken i ytterkanten på cirkeln.
Det kvittar fullständigt var. :)
Rita ett streck där du mätte upp att mitten ungefär är.
Sätt kanten på skjutmåttet/vinkelhaken på något annat ställe i ytterkanten. (Dvs, vrid cirkeln.)
Upprepa ett lagom antal gånger.

Resultatet blir inte att mitten är där strecken möts. Snarare tvärt om:
Mitten är där strecken inte finns.

Såhär:

Bild

Då har man en betydligt mindre cirkel och där är det ju bara att rita ett kryss på fri hand. :)

Författare:  4kTRB [ 17.29 2013-04-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Fixade nyligen till en skärmbox i dubbelsidigt laminat
och tog hjälp av en hörntving med väldigt lyckat
resultat. Jag har lött skärmboxar tidigare men aldrig
lyckats få till vinkelräta väggar då det alltid ändrar sig
när det blir uppvärmt.

Bild

Författare:  Eli [ 02.14 2014-01-08 ]
Inläggsrubrik:  Tips & trix. Fyll på med dina!

Problem: Vid intrimning av flervarvs trimpots hoppar skruvmejseln lätt av.
Fix: Enklast en bit krympslang träs på, men då ser man inte bladets läge och slangen skadas lätt.
Bättre: Genomskinligt plaströr.
Bäst: Använd en lite bredare mejsel som filas ner lite (kortas) på mitten = skruvens bredd.

Problem: Vid mycket lödarbete t.ex kortmontering, så går det ofta åt någon sek. i onödan för att hitta & få tag i lödtennets ända, för varje ny komponent.
Fix: Linda en gummisnodd några varv runt pekfingret och trä igenom tennet.
Eller använd en bit av avklippt finger från gummihandske.

Författare:  tecno [ 07.58 2014-01-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips & trix. Fyll på med dina!

Citera:
Bäst: Använd en lite bredare mejsel som filas ner lite (kortas) på mitten = skruvens bredd.


Ännu bättre = köp en trimmejsel

Författare:  Miramithe [ 08.07 2014-01-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips & trix. Fyll på med dina!

man kan även måla ett sträck på krympslangen så man vet vilket läge den är i.

Författare:  Eli [ 08.15 2014-01-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips & trix. Fyll på med dina!

På vilket sätt är det bättre att betala >50:- till Elfa? 64-740-01

Författare:  Volvo245GLT [ 14.05 2014-01-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips & trix. Fyll på med dina!

Om man löder på frihand för att exempelvis sätta samman två stycken lysdioder med ett motstånd så är det väldigt smidigt att tejpa upp komponenterna på ett papper först.
Använd vanlig maskeringstejp och arrangera allt så som det ska vara. Sen är det bara att börja löda utan massa pill och jagande av komponenter runt på bordet. :)

Det klassiska tillbehöret "tredje handen" (eller vad nu dessa brukar kallas? http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... mar-p40010) är enligt mig totalt oanvändbart till detta och ungefär allt.

Författare:  Klas-Kenny [ 14.28 2014-01-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips & trix. Fyll på med dina!

Eli skrev:
På vilket sätt är det bättre att betala >50:- till Elfa? 64-740-01


Bättre:
Betala 25:- till electrokit.
http://www.electrokit.com/trimmejsel-spectrol.43388

En sån där är ett måste i varje trimmares verktygslåda, eller helst bröstficka. :D

Författare:  hummel [ 14.40 2014-01-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips & trix. Fyll på med dina!

Eli skrev:
På vilket sätt är det bättre att betala >50:- till Elfa? 64-740-01

Om du en gång testat en trimmejsel så förstår du hur enkelt och smidigt det fungerar.

Författare:  TomasL [ 14.45 2014-01-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips & trix. Fyll på med dina!

Eli skrev:
På vilket sätt är det bättre att betala >50:- till Elfa? 64-740-01

Därför att den är tillverkad av material som inte påverkar till exempelvis resonanskretsar eller liknande.

Författare:  SeniorLemuren [ 16.00 2014-01-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips & trix. Fyll på med dina!

Volvo245GLT skrev:
Det klassiska tillbehöret "tredje handen" (eller vad nu dessa brukar kallas? http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... mar-p40010) är enligt mig totalt oanvändbart till detta och ungefär allt.

Ja du får ju tycka som du vill, men hjälphanden är ett av de tillbehör som har sin givna plats på mitt arbetsbord. Den inte bara håller arbetsmaterialet på plats, den bidrar även med belysning och förstoring om prylarna är små.

På ena bilden nedan löder jag fast en sladd på ett kontaktstift som är endast 5 mm långt, detta är inte lätt att tejpa på bordet när det är så kort. På andra bilden kan man se vad alldeles utmärkt man kan fixera lysdioden till motståndet utan att behöva meka med tape.

Ett anat användningsområde är att man lätt läser riktigt otydliga beteckningar på pyttesmå kretsar via det lilla förstorningsglaset alldeles vid den inbyggda belysningen. Så jag menar nog helt tvärs emot dig, att den är mycket användbart till ungefär det mesta.

Så det får bli mitt tips. Skaffa detta tillbehör.:)
Bilaga:
Hjälphanden_2.jpg

Bilaga:
Hjälphanden_1.jpg

Författare:  hanzibal [ 17.49 2014-01-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips & trix. Fyll på med dina!

Mitt tips får bli att alltid ha en rejäl klump häftmassa till hands!

Perfekt för att tillfälligt fixera saker som skall lödas eller limmas. Ovärderligt för alla hålmonterade grejor och häftmassa "kommer åt" på alla möjliga och omöjliga ställen.

När man t.ex. skall löda en elektrolytkondensator räcker det ofta inte med att bara böja undan benen på kretskortets baksida, då brukar jag trycka dit en klump häftmassa runt kannan på komponentsidan.

Använder det också för att hålla fast kretskort mot bänkskivan när jag ytlöder, funkar suveränt.

Rester av häftmassa tar man sedan bort genom att "dutta" med en större kump häftmassa.

Häftmassa is da shit!

Författare:  adent [ 23.58 2014-01-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Vill man ha en billig AVR-programmerare kan man köpa denna:

33kr inkls frakt: Länk till USB-ASP på ebay

Sen ber man någon som redan har en programmerare att trycka i mjukvara enligt nedan:
http://www.sciencetronics.com/greenphotons/?p=938

Vips har man en programmerare som funkar finfint med avrdude.

MVH: Mikael

Författare:  Eli [ 05.35 2014-01-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Om du fräser eller filar magnetiskt material:
Se till att inte ha några magnetiska verktyg eller magneter i närheten, som gör verktygen magnetiska.

Om de är magnetiska så kommer de att dra till sig spån som står rakt ut från ytan och siktar in sig på att gå in i dina fingrar når du tar tag i verktyget.

Om det inte hjälper att slå bort magnetism ur t.ex skruvmejslar eller filar så kan man tillverka en avmagnetiseringsapparat genom att såga bort en sida av järnkärnan från en nättrafo.

Välj en sida som gör att även mittsektionen kapas. För sedan trafon med strömmen på med cirkulerande rörelser sakta bort från aktuellt föremål.

Författare:  ie [ 18.11 2017-05-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Seeed Studio har släppt en "manual" med massor av nyttig information för mönsterkortstillverkning. (Anpassad för tillverkning hos dem, antar jag, men ändå bra info.)

PCB DFM

/Ingvar

Författare:  sodjan [ 23.43 2017-05-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

> PCB DFM

"Error (429), This account's links are generating too much traffic and have been temporarily disabled!"

Författare:  4kTRB [ 23.53 2017-05-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Vill man etsa ett enkelt kretskort för "Manhattan-style"/HF/RF experiment så
tar man en bokplast över laminatet, ritar linjer med en tuschpenna och skär sedan bort linjerna
med skalpell. Sedan ned i etsbadet.

Författare:  ie [ 10.23 2017-05-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

sodjan skrev:
> PCB DFM

"Error (429), This account's links are generating too much traffic and have been temporarily disabled!"


Funkar för mig. Kan kanske bifoga en alternativ länk senare, men det känns lite tveksamt upphovsrättsligt... Plus att man kanske missar framtida uppdateringar.

Antar att många ladddade ner filen igår, när utskicket om den kom frånn Seeed.

/Ingvar

Författare:  Mr Andersson [ 13.47 2017-05-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Direktlänk till seeedstudios server. https://statics3.seeedstudio.com/fusion/ebook/PCB+DFM+V1.0+.pdf

Kollade igenom den lite snabbt och det verkar mest vara deras egna toleranser för tillverkning och inte så mycket designtips, men det kan vara bra att ha som lathund även vid beställning hos andra tillverkare då den verkar förklara ganska tydligt vad alla olika toleranser innebär.

Författare:  wiklis [ 14.26 2017-11-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips & trixs

Ej elektroniskt men bra
Ska du ta bort kontaktlimmad nålfilt tex från en trapp.
Häll på kokhett vatten, då går det lätt.
Annars är det ett :evil:

wiklis

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/