tips & trixs

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: tips & trixs

Inlägg av wiklis »

Ej elektroniskt men bra
Ska du ta bort kontaktlimmad nålfilt tex från en trapp.
Häll på kokhett vatten, då går det lätt.
Annars är det ett :evil:

wiklis
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: tips & trixs

Inlägg av JimmyAndersson »

Trött på att verktyg eller annat åker omkring i lådan/hyllan?

Budgetval:
Halkskyddsmatta! :)
Jag hade sanslöst bråttom och köpte två rullar på Jula.

Den jag valde fungerar perfekt.

Märke Axley.
Streckkod: 7 330571 294984.
”Item no. 000-955”.
(Svarta gummiliknande ca 4x4 mm fyrkanter i ett schackmönster.)

45 x 125 cm. Räckte i mitt fall till 3st lådor.
Jättelätt att klippa till rätt storlek.
Tror rullen kostade en 50-lapp.

Dessutom blev det snyggt.
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: tips & trixs

Inlägg av _R_ »

Hej alla !
Mitt första inlägg här... Intressant tråd, synd att den stannat av, men jag kanske kan blåsa liv i den igen.

Jag bodde tidigare på landet och hade problem med möss. Satte ut ett antal klassiska trä-fällor med varierande resultat. Det hände tex att osten var borta men fällan hade inte slagit igen ! Skickligt gjort, men hur försiktigt kan man pilla loss betet undrade jag, så jag gillrade fällorna med "ostbrickan" lite nedtryckt (A), precis på håret så att den slog igen bara man andades på den. Vad förvånad jag blev sedan när osten var borta, men ostbrickan var i en mycket högre position än innan, långt ifrån trig-läget. Här har alltså musen tryckt upp plattan med tassarna, käkat upp osten och gått därifrån, beundransvärt. Men inte i mitt garage. Så jag moddade en fälla (B) så att den inte gick att gillra utan att den slog igen, genom att böja den långa lås-bygeln som stoppas in i hålet på ostbrickan. Sedan dit med en avbruten tändsticka som hindrar brickan att falla ned.
Hade ingen riktig bild så detta är bara slarvigt photoshoppat :
Untitled-2.jpg
Lyfter man upp brickan så tändstickan faller är det kört - bara en sista måltid som återstår.
Hur gick det då ? Jo den funkade, men efter en tid stod även den moddade fällan utan bete eller mus. Då har alltså brickan inte lyfts upp, men troligen tryckts ned mot stödpinnen. Så mitt motdrag var att sätta ut fällorna parvis, en omoddad bredvid en moddad, det var rätt effektivt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: tips & trixs

Inlägg av Mizzarrogh »

Dessa använder jag, fungerar perfekt, men man måste välja den kraftigare modellen, annars tar den inte ihjäl mössen.
(Näbbmöss tillhör inte gnagarsläktet utan lever av insekter så de brukar jag låta leva :) )
Bild

Tips och tix, hmmm...

Senaste är väl att bromsrör av koppar börjar bli litet som gaffers tape om man sysslar mad ånga...
(passar dock inte rakt av i brittiska kopplingar).

Vad mer... hmmm...gamla 48V isolationstransformatorer för fläktstyrning verkar fungera perfekt som isolationstransformatorer till riktigt gamla modelltåg...
Skriv svar