tips & trixs

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Tips & trix. Fyll på med dina!

Inlägg av Miramithe »

man kan även måla ett sträck på krympslangen så man vet vilket läge den är i.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Tips & trix. Fyll på med dina!

Inlägg av Eli »

På vilket sätt är det bättre att betala >50:- till Elfa? 64-740-01
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Inlägg: 413
Blev medlem: 9 januari 2012, 17:11:48
Ort: Gävleborg
Kontakt:

Re: Tips & trix. Fyll på med dina!

Inlägg av Volvo245GLT »

Om man löder på frihand för att exempelvis sätta samman två stycken lysdioder med ett motstånd så är det väldigt smidigt att tejpa upp komponenterna på ett papper först.
Använd vanlig maskeringstejp och arrangera allt så som det ska vara. Sen är det bara att börja löda utan massa pill och jagande av komponenter runt på bordet. :)

Det klassiska tillbehöret "tredje handen" (eller vad nu dessa brukar kallas? http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... mar-p40010) är enligt mig totalt oanvändbart till detta och ungefär allt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Tips & trix. Fyll på med dina!

Inlägg av Klas-Kenny »

Eli skrev:På vilket sätt är det bättre att betala >50:- till Elfa? 64-740-01
Bättre:
Betala 25:- till electrokit.
http://www.electrokit.com/trimmejsel-spectrol.43388

En sån där är ett måste i varje trimmares verktygslåda, eller helst bröstficka. :D
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Tips & trix. Fyll på med dina!

Inlägg av hummel »

Eli skrev:På vilket sätt är det bättre att betala >50:- till Elfa? 64-740-01
Om du en gång testat en trimmejsel så förstår du hur enkelt och smidigt det fungerar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tips & trix. Fyll på med dina!

Inlägg av TomasL »

Eli skrev:På vilket sätt är det bättre att betala >50:- till Elfa? 64-740-01
Därför att den är tillverkad av material som inte påverkar till exempelvis resonanskretsar eller liknande.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tips & trix. Fyll på med dina!

Inlägg av SeniorLemuren »

Volvo245GLT skrev: Det klassiska tillbehöret "tredje handen" (eller vad nu dessa brukar kallas? http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... mar-p40010) är enligt mig totalt oanvändbart till detta och ungefär allt.
Ja du får ju tycka som du vill, men hjälphanden är ett av de tillbehör som har sin givna plats på mitt arbetsbord. Den inte bara håller arbetsmaterialet på plats, den bidrar även med belysning och förstoring om prylarna är små.

På ena bilden nedan löder jag fast en sladd på ett kontaktstift som är endast 5 mm långt, detta är inte lätt att tejpa på bordet när det är så kort. På andra bilden kan man se vad alldeles utmärkt man kan fixera lysdioden till motståndet utan att behöva meka med tape.

Ett anat användningsområde är att man lätt läser riktigt otydliga beteckningar på pyttesmå kretsar via det lilla förstorningsglaset alldeles vid den inbyggda belysningen. Så jag menar nog helt tvärs emot dig, att den är mycket användbart till ungefär det mesta.

Så det får bli mitt tips. Skaffa detta tillbehör.:)
Hjälphanden_2.jpg
Hjälphanden_1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Tips & trix. Fyll på med dina!

Inlägg av hanzibal »

Mitt tips får bli att alltid ha en rejäl klump häftmassa till hands!

Perfekt för att tillfälligt fixera saker som skall lödas eller limmas. Ovärderligt för alla hålmonterade grejor och häftmassa "kommer åt" på alla möjliga och omöjliga ställen.

När man t.ex. skall löda en elektrolytkondensator räcker det ofta inte med att bara böja undan benen på kretskortets baksida, då brukar jag trycka dit en klump häftmassa runt kannan på komponentsidan.

Använder det också för att hålla fast kretskort mot bänkskivan när jag ytlöder, funkar suveränt.

Rester av häftmassa tar man sedan bort genom att "dutta" med en större kump häftmassa.

Häftmassa is da shit!
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: tips & trixs

Inlägg av adent »

Vill man ha en billig AVR-programmerare kan man köpa denna:

33kr inkls frakt: Länk till USB-ASP på ebay

Sen ber man någon som redan har en programmerare att trycka i mjukvara enligt nedan:
http://www.sciencetronics.com/greenphotons/?p=938

Vips har man en programmerare som funkar finfint med avrdude.

MVH: Mikael
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: tips & trixs

Inlägg av Eli »

Om du fräser eller filar magnetiskt material:
Se till att inte ha några magnetiska verktyg eller magneter i närheten, som gör verktygen magnetiska.

Om de är magnetiska så kommer de att dra till sig spån som står rakt ut från ytan och siktar in sig på att gå in i dina fingrar når du tar tag i verktyget.

Om det inte hjälper att slå bort magnetism ur t.ex skruvmejslar eller filar så kan man tillverka en avmagnetiseringsapparat genom att såga bort en sida av järnkärnan från en nättrafo.

Välj en sida som gör att även mittsektionen kapas. För sedan trafon med strömmen på med cirkulerande rörelser sakta bort från aktuellt föremål.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: tips & trixs

Inlägg av ie »

Seeed Studio har släppt en "manual" med massor av nyttig information för mönsterkortstillverkning. (Anpassad för tillverkning hos dem, antar jag, men ändå bra info.)

PCB DFM

/Ingvar
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: tips & trixs

Inlägg av sodjan »

> PCB DFM

"Error (429), This account's links are generating too much traffic and have been temporarily disabled!"
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: tips & trixs

Inlägg av 4kTRB »

Vill man etsa ett enkelt kretskort för "Manhattan-style"/HF/RF experiment så
tar man en bokplast över laminatet, ritar linjer med en tuschpenna och skär sedan bort linjerna
med skalpell. Sedan ned i etsbadet.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: tips & trixs

Inlägg av ie »

sodjan skrev:> PCB DFM

"Error (429), This account's links are generating too much traffic and have been temporarily disabled!"
Funkar för mig. Kan kanske bifoga en alternativ länk senare, men det känns lite tveksamt upphovsrättsligt... Plus att man kanske missar framtida uppdateringar.

Antar att många ladddade ner filen igår, när utskicket om den kom frånn Seeed.

/Ingvar
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: tips & trixs

Inlägg av Mr Andersson »

Direktlänk till seeedstudios server. https://statics3.seeedstudio.com/fusion ... +V1.0+.pdf

Kollade igenom den lite snabbt och det verkar mest vara deras egna toleranser för tillverkning och inte så mycket designtips, men det kan vara bra att ha som lathund även vid beställning hos andra tillverkare då den verkar förklara ganska tydligt vad alla olika toleranser innebär.
Skriv svar