tips & trixs

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

provade conrads förtenningspulver, funkade bra
bara till att lösa upp i kokhett vatten och sedan lägga i korten när det svalnat
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Japp , jag har också provat det och det funkar, men jag provade att hälla upp det på flaska för att spara det som var kvar till senare men efter ett par dagar så hade vätskan skickat sig och allt låg på botten av flaskan.
Någon som vet om man kan hetta upp den igen och använda eller om det bara är att slänga. :?:
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

För att förtenna kan man ju också göra som den här tysken Thomas Pfeifer med hjälp av lödpasta och en värmepistol. Gå in på Trickkiste. Där har han också tips om bortlödning av stora kretsar mha strykjärn.
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Ett tips; Istället för att använda dyra "Lödspetsrengörare" med metallspån, eller "lödsvampar" så går det utmärkt att ta och blöta hushållspapper och krama ur det. Funkar utmärkt och är skitbilligt :D
Användarvisningsbild
sky_eye
Inlägg: 244
Blev medlem: 11 april 2006, 09:29:12
Ort: Lapplands Väsby
Kontakt:

Inlägg av sky_eye »

Fingertoppen funkar också, om man är lite snabb.
Jag har också ett antal jeans med brännränder på benen.

Mer seriöst, Wettextrasa funkar utmärkt.

\\Sky
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

håller inte riktigt med med papper för lödspetsar, tycker inte man får rent det ordentligt
däremot så har jag dom senaste åren kört med grytsvampar i rostfrispånnboll med utmärkt resultat, trycker man till lite får man bort all belegning från flussmedel med, rekomenderas
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Vissa tillverkare varnar numera för att använda blöt svamp då detta skulle förkorta livet på lödspetsarna iaf när man kör RoHS godkännt tenn med lite högre temperaturer. Vet into om det ligger något i det, men metallspånsprylar fungerar bra iaf - fast kör vidare med blöt svamp på jobbet ;)
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Grym: För mig funkar blöt hushållspapper bättre än en wettextrasa, wettextrasan skulle bara lukta och ha sig hela tiden.

Pappret funkar kanon, så länge du inte kört ner den i en plastbit eller nånting så det blir riktigt skitigt.
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Jag gjorde just en sladd med 2 lysdioder för att enkelt se om en pinne är hög eller låg på en PIC (eller annan krets med lämpliga nivåer). Om pinnen är låg lyser den röda dioden, medan den gröna lyser om den är hög. Det underlättar när man är nybörjare och skall felsöka någonting och inte heller har tillgång till oscilloskop.

Lite blider då :)

Bild
Lödningar...

Bild
Och sen på med lite (för stor) krympslang.

Bild
Färdigt!

Man kopplar alltså den svarta sladden till jord, den röda till matningsspänningen, och den vita/genomskinliga till pinnen man vill analysera.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

När det gäller lödspetsrengöring så använde jag tidigare svinto.
Tvättade ur, formade till en boll och placerade i en låg aluminiumburk. Fungerade riktigt bra. Nu har jag återvänt till den klassiska svampen eftersom det följde med en sådan till lödstationen. :)

Min gamla lödpenna har fått nytt användsområde:
Spetsen är ganska sliten så jag använder den till att snygga till frästa/borrade kanter på chassin. Fungerar helt ok och blir jämnt och snyggt. Nackdelen är förstås att det luktar lite på vissa plaster, men det är bara att hålla andan en stund. Men inte längre än 5-10 minuter.. . .. :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

idiotdea du har byggt en logikprobe - rätt smart för kan vara svårt att skilja HÖG ifrån WPU och låg ifrån High-Z så en probe är inte någn dum idé... Man borde nästan ha en sådan på labbbänken istället för att vara där att nosa med oscilloscopprben när man felsöker. Idé... Man borde modda en probe till oscilloscopet så att den lastar både till Vcc och GND med ungefär 10kOhm. Så man kan se direkt om det är Hög, låg, high-z eller WPU... Hmmm.. skall nog bygga en sådan. Tack för embryot till idén ! (kommer i projekttråden)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Slut på krympslang?
Trä på en större kabelisolering på sladden, en bit ifrån där den ska sitta. Gegga på lite smältlim där isoleringen ska sitta och dra över kabelisoleringen.
Gjorde så på sladden/lödningen till en 2pols molex-hane (avsedd för kretskort). Fungerar fint.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

några småsaker till

vp eller elinstaltionsrör går att annvända som teleflexstyrningar om annat inte finns att tillgå i dom storlekarna

glasfiberstång finns i varningsflaggor till småbarnscycklar

och pilbågspils ämnen är även det bra råmaterial, finns ju i kolfivber och duralaluminiumrör
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Litet o-elektriskt tips:

Om man bränner sig och smetar på lite Idominsalva (såndär gul/vit tub) så försvinner smärtan väldigt fort. Det läks mycket fortare också.

Provade det senast när jag gjorde våfflor... :eh:
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jag brukar bryta av en bit av min Aloe-kaktus och smeta på innanmätet om jag bränner mig, mycket effektivt.
Skriv svar