[Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av jesse »

>Eftersom inget av det har ett smack med Arduino att göra,

Klart det har. Det tyder ju på en viss vana vid logiskt tänkande och att man klarar av att räkna enkel matematik, något som en del annars kan ha enormt svårt för.

Har man lärt sig java så går det ju dessutom ganska snabbt att lära sig C.

Men till frågan... förslag på vad? Vilken Arduino du ska köpa, hemsidor med tutorials eller?
Du kanske får en del att fundera över om du läser den här tråden.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av ToPNoTCH »

sebgus skrev:Förstår inte riktigt hatet mot Arduino btw, är ju kalasbra för hobbyprojekt!
Visst är det märkligt.

Att gilla en ATMega2560 är hardcore, men om någon köper den med en spänningsregulator och tre stiftlister på ett kretskort, så blir det plötsligt en leksak.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av jesse »

Det beror väl på hur man använder den. Arduino är för mig ett begrepp och en utvecklingsmiljö främst, inte bara ett kretskort. Klart att det går att köpa kortet och använda det om det är fördelaktigt. Sedan är det inte "dåligt" med Arduino, men det har sina för- och nackdelar när det gäller hur man lär sig mikrocontrollers och hur man kan utvecklas och gå vidare. För vissa ger jag rådet att köpa en Arduino, men för andra (t.ex. ingenjörer) ger jag andra råd, helt enkelt för att jag tror det ger dem mer att börja med något annat.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av sodjan »

> > Eftersom inget av det har ett smack med Arduino att göra,
>
> Klart det har.

Spelar ingen roll hur mycket FysikB, Java eller matte man kan, är man
nybörjare på Ardunio så är man. Visst, man kanske inte helt saknar
förutsättningar för att förstå det, men nybörjare på *Arduino* är
man lika fullt. :-)
agneos
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 maj 2012, 05:12:05

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av agneos »

sodjan skrev:> jag har läst fysik B, java programmering och mycket matte så jag vet inte hur mycket nybörjare jag är !!!

Eftersom inget av det har ett smack med Arduino att göra, så ser jag inte
hur det påverkar vilken grad av nybörjade du är.

Förslag? Tja, varför inte köra med Arduino eftersom det är det som du har hittat.
Eftersom det finns noll information om vad du vill göra så går det ju inte
att komma med några andra förslag i alla fall.
med all respekt så håller jag inte med dig, för att det är skilland på nybörjare som har aldrig läst matte, fysik och vet ingenting om elektroniska komponenter och enheter och den som har läst och vet och åtminstone lite vad han/hon håller på med. Jag tycker det är viktigt att jag skriver vad jag kan så jag får bättre hjälp eftersom du kan ingen om mig och vet inte ens hur gammal jag är.
agneos
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 maj 2012, 05:12:05

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av agneos »

jesse skrev:>Eftersom inget av det har ett smack med Arduino att göra,

Klart det har. Det tyder ju på en viss vana vid logiskt tänkande och att man klarar av att räkna enkel matematik, något som en del annars kan ha enormt svårt för.

Har man lärt sig java så går det ju dessutom ganska snabbt att lära sig C.

Men till frågan... förslag på vad? Vilken Arduino du ska köpa, hemsidor med tutorials eller?
Du kanske får en del att fundera över om du läser den här tråden.
jag vill veta är arduino den rätta Mikroprocessorer för en ny börjare och om ja vilken ska jag köpa och vad ska jag köpa till den.

jag vill massa saker tex dörrlås med refid, en bil, bluetooth enhet och andra saker.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av jesse »

Googla på tre olika saker:

1) Arduino tutorial for beginners
2) AVR tutorial for beginners
3) PIC tutorial for beginners

Dessa är de tre allra vanligaste typerna man kan börja med som nybörjare. (Arduino är ettt färdigt koncept mer egen programmeringsmiljö och några olika varianter av kretskort med en AVR-microcontroller monterad på kortet, så till viss del hör den till "AVR" också)

Sedan får du själv avgöra vilken du fastnar för. Själv valde jag mellan AVR och PIC en gång i tiden. (Arduino brydde jag mig inte om, då mitt mål var att kunna göra egna kretskort, inte köpa färdiga). Det råkade bli AVR, eftersom jag stötte på en mycket bra sida som förklararade hur just AVR fungerar. Jag köpte en bok om AVR och AVR-assembler på svenska, köpte en programmerare och satte igång.

Fundera också på vilket programspråk du vill använda. Vanligast är C eller assembler, men det finns också basic.

Förutom att börja direkt med att skriva program så bör man lära sig lite om uppbyggnaden av en microcontroller. Hur minnen, I/O-portar och andra enheter är arrangerade, så att man förstår vad det är man håller på med. En bra bok i det avseendet är Mikroprocessorteknik avPer Foyer. Den innehåller dessutom en bra nybörjarkurs i assemblerprogrammering (för AVR).

Bild
Uppbyggnad av typisk microcontroller. Detta är nästan detsamma oavsett om du väljer Arduino, AVR, PIC eller något annat.

EDIT: En annan mycket bra nybörjarbok är Mikrocontrollers : från assembler till RTOS av Lars Bengtsson. Den fokuserar på PIC microcontrollers och programmering i C.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av sodjan »

> jag vill veta är arduino den rätta Mikroprocessorer för en ny börjare...

("Nybörjare" ?)

Alla som köper sin första Arduino är nybörjare (på Arduino), som sagt... :-)
Om man sen sedan tidigare har hållit på med digital elektronik och/eller
mikrokontrollers så är det så klart bara en fördel.

> ...och om ja vilken ska jag köpa och vad ska jag köpa till den.

Varför inte ta den som passar för dina behov ?
Omöjligt att svara på om Ardunino är "rätt" för just dig, det
måste du känna av själv. Välj efter pris/funktion/kapacitet/behov.

> ...jag vill massa saker tex dörrlås med refid, en bil, bluetooth enhet och andra saker.

Om det har gjorts med Arduino sedan tidigare så finns det ganska ofta
på Arduino sidorna, det finns massor av exempel på applikationer där.
agneos
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 maj 2012, 05:12:05

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av agneos »

jesse skrev:Googla på tre olika saker:

1) Arduino tutorial for beginners
2) AVR tutorial for beginners
3) PIC tutorial for beginners

Dessa är de tre allra vanligaste typerna man kan börja med som nybörjare. (Arduino är ettt färdigt koncept mer egen programmeringsmiljö och några olika varianter av kretskort med en AVR-microcontroller monterad på kortet, så till viss del hör den till "AVR" också)

Sedan får du själv avgöra vilken du fastnar för. Själv valde jag mellan AVR och PIC en gång i tiden. (Arduino brydde jag mig inte om, då mitt mål var att kunna göra egna kretskort, inte köpa färdiga). Det råkade bli AVR, eftersom jag stötte på en mycket bra sida som förklararade hur just AVR fungerar. Jag köpte en bok om AVR och AVR-assembler på svenska, köpte en programmerare och satte igång.


Fundera också på vilket programspråk du vill använda. Vanligast är C eller assembler, men det finns också basic.

Förutom att börja direkt med att skriva program så bör man lära sig lite om uppbyggnaden av en microcontroller. Hur minnen, I/O-portar och andra enheter är arrangerade, så att man förstår vad det är man håller på med. En bra bok i det avseendet är Mikroprocessorteknik avPer Foyer. Den innehåller dessutom en bra nybörjarkurs i assemblerprogrammering (för AVR).

Bild
Uppbyggnad av typisk microcontroller. Detta är nästan detsamma oavsett om du väljer Arduino, AVR, PIC eller något annat.

EDIT: En annan mycket bra nybörjarbok är Mikrocontrollers : från assembler till RTOS av Lars Bengtsson. Den fokuserar på PIC microcontrollers och programmering i C.
varje gång jag läser mer och mer blir mer intresserad först villle jag bara göra små saker och skita i att lära mig, nu så vill gärna lära mig jag tänkte ta nåt som vi kommer att läsa i framtiden och jag blev chockad eftersom nästa termin kommer vi läsa datorteknik och där läser vi om arm cortex-m3 arkitekturen och använder assembler, blir det svårt och börja med cortex-m3? om ja vilken av de nämnda är mer likt ARM?

tack för svar??

edit: kurs plan http://hh.se/sitevision/proxy/utbildnin ... format=pdf
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av sodjan »

> om ja vilken av de nämnda är mer likt ARM?

ARM spelar i en helt annan division, så att säga, än både
PIC och AVR (ja, förrutom PIC32 och AVR32 som kanske har
en del likheter).

Och "ARM" är en processor och en "arm" sitter på kroppen...

Men, du går alltså en kurs, då får du ju lära dig allt du
behöver veta av prodessionella lärare. :-)
agneos
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 maj 2012, 05:12:05

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av agneos »

jag har bestämd mig för arduino men frågan är vilken ska jag köpa och var finns det billigt? jag vill börja och göra en liten robot bil som rullar av sig själv och krockar inte med väggar vilken arduino board behöver jag???
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av sodjan »

> jag har bestämd mig för arduino men frågan är vilken ska jag köpa...

Köp en som räcker till till det du ska göra.

> och var finns det billigt?

Finns väl flera/många som säljer Arduino.

> jag vill börja och göra en liten robot bil som rullar av sig själv och
> krockar inte med väggar vilken arduino board behöver jag???

Som sagt, en som "räcker till". Du får väl börja i rätt ände av det hela,
bestäm hur din robot bil ska fungera, vilka sensorer du ska ha, drivning
o.s.v. *SEN* kan du välja en Arduino som passar till det.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av Melkutt »

Billigast är nog ebay.
Jag har byggt en liten robot med en Uno, det sitter endast en ultraljuds sensor som mäter avståndet, en h-brygga och ett servo (kommer mera i framtiden).
Så en Uno duger gott om du inte behöver ett överflöd av digitala och analoga in/utgångar.

EDIT: Var för slö, Sodjan hant före.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av ToPNoTCH »

Varför inte köra på cortex-m3, om du ändå vet att du kommer tvingas lära dig den arkitekturen ??
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av psynoise »

Jag håller med. Kör på med någon ARM Cortex direkt istället om en M3:a ändå är slutmålet. För mig var det Freescale HC08 som jag först lärde mig ordentligt. Men det är klart, vill man ha igång en display och en massa annat på en dag är kanske Arduino bra. Men då kan man även fråga sig hur mycket man egentligen lärt sig.
Skriv svar