[Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av sodjan »

Jag tänker också på sådant som att kretsarna kommer att
gå att köpa under en lång tid (för reparationer och eventuella
efterserier) och att man inte tvingas till dyra om-konstruktioner
i onödan av redan färdiga och fungerande konstruktioner.
kasfrosk
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 maj 2011, 22:10:22

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av kasfrosk »

Oops, glömde kolla upp responsen här.
Och jag måste erkänna att:
a) Jag var sannolikt full
b) Jag hade sannolikt behövt rädda ännu ett ruttet jävla PIC-program skrivet av en total nybörjare, nyligen
c) Jag trollade lite också

Men faktum kvarstår att det är missriktad snällhet att rekommendera nåt till nybörjare som är så utdaterat och så uselt, när dom kan få nåt som är nytt, bra, snabbt och faktiskt till och med folk betalar för att du kan, för rätt så lika penning.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av jesse »

kasfrosk skrev:Men nu för tiden så kan man få skitsnabba utvecklingskort för Cortex-processorer för en billig penning.
Ok. vilka skulle du rekommendera för nybörjare, som är billga? Är de lika lätta att lära sig som en PIC , anser du?
kasfrosk
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 maj 2011, 22:10:22

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av kasfrosk »

Jag skulle vilja säga att dom är lika lätta att lära sig, men det vore att ljuga.
Att programmera ARMar är riktigt lätt att lära sig, och marginellt svårare än PIC-skiten. När man väl har fått igång utvecklingen så vinner man istället på att ARM anställer bra mycket smartare personer än Microchip (som bara kopierar gamla stordatorer från 70-talet), och har alltså underlättat saker du brukar göra som van programmerare av inbyggda system.

Dessutom är dom mycket svårare än det där katastrofala BASIC Stamp-möget. Men seriöst, det enda existensberättingandet för den skiten är att totala nykomlingar kan skriva program som nästan funkar utan att ha nån koll alls.

Och, skit också, jag kan inte komma ihåg var jag såg alla dom där utvecklingskorten. Texas (d v s ti.com) har ett helt gäng som är rätt skapliga, men jag har för mig att jag såg ett helt stim med andra som funkar minst lika bra och är billigare.

Edit: Nu har jag har sovit på saken och hjärnan har slutat låsa sig, så jag kom till slut på vad jag skulle söka efter. Går till och med att hitta här på forumet: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =7&t=51244
Senast redigerad av kasfrosk 1 juli 2011, 12:03:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av AndLi »

sodjan skrev:Jag tänker också på sådant som att kretsarna kommer att
gå att köpa under en lång tid (för reparationer och eventuella
efterserier) och att man inte tvingas till dyra om-konstruktioner
i onödan av redan färdiga och fungerande konstruktioner.
Ja, det var inte det jag la in i begreppet support, men helt klart är lång kvarvarande livstid viktig, produkter har en himla förmåga att leva betydligt längre än man mnågonsin kunnat tro...

Men det är ju sällan ett nybörjarproblem :)
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av jesse »

kasfrosk: tack för info :tumupp:

edit: Menar du att alla ARM-processorer är bra (= fungerar ungefär likadant) eller ska man välja / välja bort något särskilt. Jag har ju jobbat med Atmel's 8 bitars AVR och då känns det naturligt att fortsätta med Atmel's ARM-processorer.
Atmel AT91SAM Flash MCUs — The AT91SAM Flash MCUs are based on the Cortex™-M3, ARM926EJ™ and ARM7TDMI® processors. Flash memory options range up to 512k Bytes, with a roadmap to 1MB in 2011 and operate at up to 200 MHz. To maximize performance, innovative DMA and memory implementations permit high-speed data transfers while freeing the processor for the application.

Atmel AT91SAM Embedded MPUs — Based on the ARM926 CPU, with operating frequencies up to 400 MHz, a large set of high-performance peripherals, DDR2 and NANDFlash support, the AT91SAM eMPUs are optimized for reduced system cost in industrial applications. SAM9 devices come with a free Linux® and Android distribution and Microsoft® Windows® Embedded CE BSP.
kasfrosk
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 maj 2011, 22:10:22

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av kasfrosk »

Alla är i princip likvärdiga funktionsmässigt (ja, dom nya i alla fall, d v s Cortexarna). Välj efter vilken I/O du behöver, vilka som har dom bästa användarmanualerna, eller kanske framför allt när man gör det hemma, vilka utvecklingskit som är billigast.

Jag har använts Atmels flera gånger, och det är inget fel på dom. Numera kör jag oftast ARMar från NXP, dom har en väldigt användbar bootloader förprogrammerad i en skyddad sektor i flashet, så att man kan programma om dom via serieporten hur lätt som helst.

Edit: Fast NXP är lite fula, dom försöker lite för ofta mörka fel i processorerna tills dom är publikt överbevisade. Men, men, ingen tillverkare är perfekt, NXP brukar i alla fall hålla kretsar igång i rätt många år innan dom lägger ner tillverkningen. Vilket är rätt viktigt för det jag bygger just nu, en av dom senaste ersätter en produkt som har tillverkats i princip på samma sätt i 40 år(!).
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av Swech »

Det finns användingsområden för alla de olika familjerna och typerna.
med ARM får man verkligen valuta för pengarna.

Men för nybörjare är det oftast välkommet med mindre avancerade rackare som
kommer i DIP kapslingar så att man kan pyssla med dem hemma i köket/garaget.
Både PIC/AVR kan vara lagom besvärligt att börja med.


Swech
kasfrosk
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 maj 2011, 22:10:22

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av kasfrosk »

AVR, helt OK.
Men det där med att det skulle vara bättre med DIP-kapsel för totala nybörjare går jag inte med på.
Totala nybörjare behöver ett färdigt kort, skit samma vilken kapsel mikrokontrollern är i. Och det där stadiet när man går från köpekort till att göra kort själv brukar passeras rätt fort, numera, ofta utan att passera labbplattestadiet.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av sodjan »

För många är det själva labbandet som är grejen, det finns inte alltid
behov av att det ska "bli något". Mycket tillfredställelse har uppkommit
kring enkla koppling på just labbplattor.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av Icecap »

Nu är det en del år sedan men mitt största ögonblick i µC-världen var då jag kopplade bussen på min NewBrain till en 8255 (portkrets) och kunde få LED'n som jag hade kopplat på en pinne att blinka under programkommando! Och det var med kopplingsplatta som bas.

Efter den tid har mycket pulande varit kul men inte lika tillfredsställande. Grejen var att jag hade kollat datablad som en idiot, klurat ut adresseringslogiken, kollat på läs- och skriv-timingen på bussen och kretsen för att se om allt kunde fungera och det var en stort steg att ta - och det fungerade!

Så att det är viktigt för en nybörjare att kunde skaffa ett färdigt kretskort så det bara är att tuta o köra är i mina ögon skitsnack! Det kan vara bra om man är så pass erfaren att man ska fixa en funktion och sedan göra annat men just nybörjare brukar använda en del tid på att utgå ifrån µC'n och sedan expandera universum därifrån och då är ett färdigt kort knappast en större hjälp.
Användarvisningsbild
sebgus
Inlägg: 408
Blev medlem: 11 december 2007, 09:51:17
Ort: Göteborg

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av sebgus »

Förstår inte riktigt hatet mot Arduino btw, är ju kalasbra för hobbyprojekt!

Ex: vår segway vi byggde som kandidatarbete


Användarvisningsbild
Borgen
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 januari 2009, 17:50:43
Skype: henrikborg
Ort: Botkyrka
Kontakt:

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av Borgen »

Det är för många av stor nytta att få koppla ihop komponenterna för hand. Det bl.a. för att ta bort det magiska som sker på kretskortet. I takt med att de stöter på problem med ihopkopplandet av komponenterna och löser desamma så ökar förståelsen av vad som faktiskt händer på komponentnivå. Denna grundläggande kunskap är mycket bra att ha när man senare går över till att utveckla med färdiga kretskort, speciellt när man senare ofta behöver bygga ett extrakort att koppla ihop med det färdigköpta kortet. Likaså är det bra att ha en grundläggande förståelse för interaktionen mellan komponenter när man läser databladet för det färdigköpta kortet, inte minst för att databladet förutsätter att man kan en del om dessa saker.

För att kunna labba på ett enkelt och relativt billigt vis är de bra med ett kopplingsdäck, tråd och enklare kretsar och därmed är det mycket trevligt att använda sig av DIL/DIP-kapslar. Har sett många misshandlade komponenter när nybörjare labbat. Vad är enklast: att byta krets på kopplingsdäck eller att felsöka efter och byta krets på det färdigköpta kortet? Vad är enklast: att testa en ny koppling på kopplingsdäcket eller på det färdigköpta kortet eller att koppla in ett eget extrakort till det färdigköpta kortet?

Slutsats:
Man kan lära sig mycket med att labba med kopplingsdäck och enklare kretsar, inte bara PIC/AVR utan även med logiska kretsar (74-serien m.fl). Ens självförtroende för elektronik kan därmed stärkas. Denna kunskap kan visa sig mycket värdefull när man senare sätter sig och leker med färdigköpta kort. Var sak har sina fördelar och nackdelar.



Själv använder jag PIC till en del saker, ARM/x86 till andra och FPGA till ett tredje område. Även enkla small PLD och EPROM tjänar sina syften. Man måste inte ta till granatgeväret Carl Gustav när man ska jaga knott.


Edit: Litet förtydligande
agneos
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 maj 2012, 05:12:05

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av agneos »

Hej!

jag är helt nybörjare och vill börja och leka lite med microprocessor, jag gick naturvetenskap programmet i gymnasiet och nu går jag första år dataingenjör programmet, jag har kollat lite och tänkt på arduino eftersom den verkar vara populärt och ganska lätt och leka med. Jag vill veta vad har ni för förslag? och var kan man få tag på billigt?

jag har läst fysik B, java programmering och mycket matte så jag vet inte hur mycket nybörjare jag är !!!:D

Tack för alla Svar:D
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: [Mikroprocessorer] Bra tips till nybörjare

Inlägg av sodjan »

> jag har läst fysik B, java programmering och mycket matte så jag vet inte hur mycket nybörjare jag är !!!

Eftersom inget av det har ett smack med Arduino att göra, så ser jag inte
hur det påverkar vilken grad av nybörjade du är.

Förslag? Tja, varför inte köra med Arduino eftersom det är det som du har hittat.
Eftersom det finns noll information om vad du vill göra så går det ju inte
att komma med några andra förslag i alla fall.
Skriv svar