Engelsk OP-förstärkarguide

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Engelsk OP-förstärkarguide

Inlägg av Fritzell »

Hittade en rätt bra sida om op förstärkare

http://web.telia.com/~u85920178/begin/opamp00.htm

Vi kanske borde skriva ihop en enkel op förstärkar guide på svenska kanske? Man har ju stor nytta av Op förstärkare inom många områden. Den är både liten, billig och relativt okomplicerad
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Ja det tycker jag ni ska göra.. så kanske jag lär mig nåt! :D
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Den där guiden var riktigt bra - en svensk version vore inte helt fel faktiskt.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Man kan nog hitta en svensk version på vilket bibliotek som helst.
Och då får man information färdigutskriven och inbunden i ett praktiskt omslag... :D
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Om man kollar längst ner på sidan ser man att det är en svensk som skrivit det :lol:

Edit: Har inte så mycket att göra just nu så jag kanske översätter den eller i alla fall en bit av den, meddelar senare hur det går.
Användarvisningsbild
BER
Inlägg: 395
Blev medlem: 9 mars 2005, 00:02:10
Ort: Östergötland

Inlägg av BER »

Har läst på flertalet ställen i denna tråd att ni framkallar fotoresisten i kaustiksoda (Natriumhydoxid). Med många fotoresister är det direkt olämpligt att framkalla med natriumhydroxid, natrriumhydroxid används för att strippa dessa resister, dvs att framkallaren kommer att ta på även härdad fotoresist efter en kort tid. Det som används för att framkalla dessa fotoresister är natriumkarbonat (målarsoda, hushållssoda) som finns i välsorterad livsmedelsaffär eller färghandeln. Oavsätt om man använder natriumhydroxid eller natriumkarbonat så kommer korten att strippas efter en viss tid. Dock med natriumkarbonat är denna tid lång samt att marginalerna mellan att ta bort ohärdad respektive härdad resist är mycket större.

Tips för att få bra resultat på framkallningen

1. Förvara fotoresist mörkt och kallt ( fotoresisten självhärdar med tiden och med värme )

2. fotoresisten skall vara rumstempererad vid exponering. ( Viktigt att tänka på om ni har laminerat korten själva)

3. De exponerade korten måste vila innan framkallning. Detta eftersom härdnings processen fortgår på det belysta yterna efteråt. Samt att om flerlagers kort exponeras i omgångar så kommer ojämn värme på korten att medföra ojämn framkallning.

4. Ha rätt koncentration på framkallaren. ( Lätt att säga, men svårare i praktiken)

Hur kan man kontrollera resultatet ?
Man kan kanske inte räkna med att folk hemma kan titrera framkallaren för att se vad den har för koncentration. Men ett kort rätt exponerat skall framkallas ca 1 min med natriumkarbonat framkallare i 40-50°C med riklig aggetering eller sprayning. Detta dock beroende på fotoresist och hur mycket bikarbonat ( rester från tidigare framkallning) som finns i framkallaren. Du kan alltså fortsätta att hälla i ny natriumkarbonat i framkallaren tills bikarbonat halten är för hög eller att den har stått så länge att du fått alger i den.

För att ovanstående råd skall gälla så måste man givetvis ha rätt exponerings tid, samt en bra mönsterfilm. Du kan inte använda dessa råd om du använder en mönsterfilm med låg kontrast vid exponering. Generellt så fungerar inte OH film utskriven på laserskrivare, eftersom densiteten i svärtan är för låg, speciellt på större fält ( inte äns dubbla ). Om man framkallar ett kort som är rätt exponerat så kommer de härdade ytorna inte påverkas av framkallaren. Dätt kan kontrolleras efter att man har framkallat och sköljt kortet i rikligt med vatten. Då skall de härdade ytorna inte var mjuka eller kladdiga. Ytorna kan få vara lite hala men bara lite, resisten kommet ju inte heller att vara stenhård eftersom kortet är blött men det får inte kännas som blött papper.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jättebra men det hör nog hemma i cyr's etsartråd ;)
Användarvisningsbild
BER
Inlägg: 395
Blev medlem: 9 mars 2005, 00:02:10
Ort: Östergötland

Inlägg av BER »

Stämmer vet ej hur jag lyckades få in den här ...
Skriv svar