AVR och Eclipse under ubuntu linux

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
vedderb
Inlägg: 70
Blev medlem: 16 oktober 2010, 11:07:09

AVR och Eclipse under ubuntu linux

Inlägg av vedderb »

För ett tag sedan skrev jag en guide om hur man installerar och ställer in eclipse som utvecklingsmiljö för AVR-mikroprocessorer under Ubuntu-linux. Här är en länk:

http://crf.nu/wiki/artiklar/eclipse_linux

Det bör vara enkelt att följa guiden, även för nybörjare. Allt från installation av avr-gcc och eclipse till inställning av usb-programmerare och uppladdning av ett testprogram finns med.

Hoppas det hjälper någon.
MiSTer
Inlägg: 725
Blev medlem: 26 juli 2007, 03:55:18
Ort: Skene
Kontakt:

Re: AVR och Eclipse under ubuntu linux

Inlägg av MiSTer »

*Perfekt*
Får ta och testa detta!

SuperTack!!! :tumupp:
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: AVR och Eclipse under ubuntu linux

Inlägg av 4kTRB »

Väldigt bra.
Går det ställa om till andra processorer också?
Jag kör i windows.
eqlazer
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 september 2007, 13:53:45
Ort: Göteborg

Re: AVR och Eclipse under ubuntu linux

Inlägg av eqlazer »

Det beror ju helt på hur dess toolchain går att använda.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: AVR och Eclipse under ubuntu linux

Inlägg av MicaelKarlsson »

Ser spännande ut, har i alla fall installerat programvaran. Nu är det bara kvar att snacka med min STK500 och kunna programmera aktuell AVR. Hoppas det går lika enkelt som att installera denna programvara.

Tack för utmärkt skriven artikel. :tumupp:
vedderb
Inlägg: 70
Blev medlem: 16 oktober 2010, 11:07:09

Re: AVR och Eclipse under ubuntu linux

Inlägg av vedderb »

Roligt att höra att artikeln hjälper!

En eventuell ändring du behöver göra för att använda en annan programmerare är någon rad i udev-reglerna för att kunna använda den utan att vara root (och du bör välja rätt programmerare i eclipse-dialogrutan också).
Scorpiion
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 januari 2008, 20:56:06
Ort: Umeå

Re: AVR och Eclipse under ubuntu linux

Inlägg av Scorpiion »

Ser nice ut! :) Funderat på att göra liknande förut men aldrig fått tid...

Kanske du vill/orkar "porta" den till elektrowikin också?
vedderb
Inlägg: 70
Blev medlem: 16 oktober 2010, 11:07:09

Re: AVR och Eclipse under ubuntu linux

Inlägg av vedderb »

Jag provade att redigera en sida på wikin men crfwiki-källkoden. Syntaxen var ganska lik så det såg OK ut, dock inte riktigt bra. Bland annat hittade jag inget sätt att göra en ruta med källkod, vilket är väldigt fördelaktigt att ha när läsaren ska göra copy/paste. Finns den någon sida med en guide för hur man redigerar wikin? Jag kollade lite i de andra artiklarna men såg inte någon som hade gjort en "ruta" med källkod.

Annars kan jag lägga en länk på samlingssidan på AVR-delen som refererar till artikeln jag redan har skrivit. Det vore också smidigare för min del då jag inte behöver hålla två olika versioner av samma artikel uppdaterade (jag redigerar den när nya versioner av ubuntu kommer eller när jag hittar nya saker som kanske borde vara med).
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: AVR och Eclipse under ubuntu linux

Inlägg av MicaelKarlsson »

vedderb: Var bara att följa din guide och köra!

Det enda som jag fann lite irriterande var att man måste spara koden innan man kompilerar om koden. När jag körde WinAVR gjordes det automatiskt vilket var himla trevligt.
Däremot har Eclipse många andra fördelar som snyggare gränssnitt, man slipper AVRStudio, inget meckande med Makefile. Det är helt enkelt bara att tuta och köra.
vedderb
Inlägg: 70
Blev medlem: 16 oktober 2010, 11:07:09

Re: AVR och Eclipse under ubuntu linux

Inlägg av vedderb »

Jag har uppdaterat guiden och beskrivit hur man gör för att den ska kompilera automatiskt när man sparar. Kort beskrivning:

Project → Properties → C/C++ Build → Behaviour. Kryssa i rutan "Build on resource save (Auto build)"
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: AVR och Eclipse under ubuntu linux

Inlägg av sodjan »

> för att den ska kompilera automatiskt när man sparar.

Var det inte tvärtom som önskades ? Alltså "spara automatisk vid/före kompilering" ?
Jag ser inte att man alltid vill kompilera bara för att man sparar...
vedderb
Inlägg: 70
Blev medlem: 16 oktober 2010, 11:07:09

Re: AVR och Eclipse under ubuntu linux

Inlägg av vedderb »

Ja, det var tvärt om som önskades. Det jag vill ha är en operation som kompilerar och sparar på samma gång och det spelar ingen roll om det är spara-knappen eller kompileringsknappen eller ctrl-s eller... Jag antar att det är samma sak som önskades här.

Jag vill alltid kompilera när jag sparar av anledning att jag då direkt ser vad som eventuellt är fel och vilka filer jag eventuellt behöver ändra när jag har ändrat något i en fil. Kompileringen sker extremt snabbt, så jag ser ingen anledning att spara utan att kompilera.
vedderb
Inlägg: 70
Blev medlem: 16 oktober 2010, 11:07:09

Re: AVR och Eclipse under ubuntu linux

Inlägg av vedderb »

Angående att spara automatiskt vid kompilering (hittade det):

Window → Preferences → Workspace. Kryssa i rutan "Save automatically before build"
Skriv svar