Bra lödkurs för nybörjare.

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Bra lödkurs för nybörjare.

Inlägg av jesse »

Hittade en kort och bra lödkurs som alla bör läsa som inte har god vana vid lödning. Här får du reda på hemligheterna varför andra kan göra snygga lödningar men inte du :)

(Enbart för hålmonterade komponenter. Inget om ytmontering.)

Mycket läsvärd.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Bra lödkurs för nybörjare.

Inlägg av victor_passe »

370C? Det låter väldigt högt, själv kör jag "bara" 240-250C
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Bra lödkurs för nybörjare.

Inlägg av jesse »

Hade jag lödat i 250 grader hade jag inte lyckats särskilt bra. Jag måste upp i ca 300 för att det ska fungera bra, gärna mer. (Men tempsensorn sitter väl inte toppen utan lägre in, vilket medger en ganska stor differens, särskilt om spetsen är tunn. Ställer jag in 300 grader kan jag tänka mig att det dippar ganska rejält om jag sätter min 0.5 mm spets mot en padd i jordplanet...
21od005
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mars 2008, 02:36:21
Ort: Umeå

Re: Bra lödkurs för nybörjare.

Inlägg av 21od005 »

Även jag brukar löda i runt 320-370 grader. Då blir lödtennet tillräckligt varmt, så det aldrig blir en kallödning. För såna vill man inte ha.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bra lödkurs för nybörjare.

Inlägg av Glenn »

Kallödning beror väl sällan på lödtemperaturen iofs, men även jag brukar ligga på ca 320 grader när jag löder, för vissa grejer sänker jag, för vissa höjer jag.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Re: Bra lödkurs för nybörjare.

Inlägg av BEEP »

SparkFun har en handledning om hur man löder ytmonterat.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Bra lödkurs för nybörjare.

Inlägg av kankki »

Här är en väldigt informativ och bra video om hur man löder hålmonterat


Och här en hur man löder ytmonterat för hand
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Re: Bra lödkurs för nybörjare.

Inlägg av Jine »

Blyfritt lod kräver högre temperaturer med, tänk på det.
(Medans blyat kräver lägre...)
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Bra lödkurs för nybörjare.

Inlägg av E85 »

På jobbet körde jag med ca 370 grader för blyat och något högre, kanske 380-390 grader för blyfritt...
Men då är det ju riktiga tempreglerade stationer där jag antar att sensorn sitter på rätt ställe osv.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Bra lödkurs för nybörjare.

Inlägg av jesse »

Låter väldigt högt , tycker jag. När jag använder temperaturer över ca 320 grader på blyat så blir tennet fort "kladdigt"... alltså det blir oxiderat och flyter inte ut. Då får man ha massor av flussmedel för att kompensera detta. Särskilt om det ligger lite oxiderat tenn kvar på spetsen från förra lödningen, så är detta helt kasst om man inte får bort precis allt.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Bra lödkurs för nybörjare.

Inlägg av E85 »

Jadu.. då är nånting fel, för alla jag känner till både på den arbetsplatsen med ca 60 anställda och en annan med ca 250 anställda så kör folk med mellan 350 och 400 grader. Antingen visar din lödstation fel eller så behöver du gå en lödkurs. :)
Du ska inte hålla på och kleta med tennet. Blir det kvar mycket på spetsen så torkar du av det innan nästa lödning.

(tusende inlägget :D :shock: )
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Bra lödkurs för nybörjare.

Inlägg av Pajn »

Brukar också löda runt 350 grader, men när jag använder utsug måste jag sänka tempen till 320 för att inte få problem liknande det jesse beskriver.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Bra lödkurs för nybörjare.

Inlägg av Electricguy »

Jag brukar ligga runt 340grader när jag löder. Kan inte fatta att folk kör runt 250grader, tennet smälter ju knappt då!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bra lödkurs för nybörjare.

Inlägg av Glenn »

jesse skrev:Låter väldigt högt , tycker jag. När jag använder temperaturer över ca 320 grader på blyat så blir tennet fort "kladdigt"... alltså det blir oxiderat och flyter inte ut.

Hmm, låter lite som problemen jag fått efter att ha bytt tennsort, kanske skulle labba lite med temperaturen..


Jag brukar f.ö köra med korta lödspetsar också just efterssom långa har en tendens att kylas av snabbare.. annars är det ju praktiskt när man vill komma åt.

Tror jag har sex olika spetsar till min weller, men i 99% av tiden använder jag samma.. en kort mejselformad 1.6mm om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Bra lödkurs för nybörjare.

Inlägg av jesse »

Jag har också märkt att det är stor skillnad på olika tenn. Så det kan bero på det.
(Numera lödar jag faktiskt hellre vid 320-330 grader om det är ytat, högre för hålmonterat)
Skriv svar