Agstu.se Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 21.59 2018-06-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 21.20 2010-01-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.03 2007-09-10
Inlägg: 9070
Ort: Alingsås
Hittade en kort och bra lödkurs som alla bör läsa som inte har god vana vid lödning. Här får du reda på hemligheterna varför andra kan göra snygga lödningar men inte du :)

(Enbart för hålmonterade komponenter. Inget om ytmontering.)

Mycket läsvärd.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.25 2010-01-22 

Blev medlem: 18.45 2007-01-28
Inlägg: 2436
Ort: Kungsbacka
370C? Det låter väldigt högt, själv kör jag "bara" 240-250C


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.47 2010-01-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.03 2007-09-10
Inlägg: 9070
Ort: Alingsås
Hade jag lödat i 250 grader hade jag inte lyckats särskilt bra. Jag måste upp i ca 300 för att det ska fungera bra, gärna mer. (Men tempsensorn sitter väl inte toppen utan lägre in, vilket medger en ganska stor differens, särskilt om spetsen är tunn. Ställer jag in 300 grader kan jag tänka mig att det dippar ganska rejält om jag sätter min 0.5 mm spets mot en padd i jordplanet...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 03.54 2010-01-26 

Blev medlem: 02.36 2008-03-17
Inlägg: 6
Ort: Umeå
Även jag brukar löda i runt 320-370 grader. Då blir lödtennet tillräckligt varmt, så det aldrig blir en kallödning. För såna vill man inte ha.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.25 2010-01-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 19755
Ort: Norr om Sthlm
Kallödning beror väl sällan på lödtemperaturen iofs, men även jag brukar ligga på ca 320 grader när jag löder, för vissa grejer sänker jag, för vissa höjer jag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.36 2010-01-26 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.57 2006-01-21
Inlägg: 1589
Ort: Mölndal
SparkFun har en handledning om hur man löder ytmonterat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.23 2010-08-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.05 2010-01-02
Inlägg: 3369
Ort: Nykarleby, Finland
Här är en väldigt informativ och bra video om hur man löder hålmonterat
http://www.youtube.com/watch?v=I_NU2ruzyc4

Och här en hur man löder ytmonterat för hand
http://www.youtube.com/watch?v=3NN7UGWY ... re=channel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.34 2010-08-18 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.25 2004-07-21
Inlägg: 1776
Ort: Skogås, Stockholm
Blyfritt lod kräver högre temperaturer med, tänk på det.
(Medans blyat kräver lägre...)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.40 2010-12-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.24 2007-05-29
Inlägg: 1271
Ort: Övik
På jobbet körde jag med ca 370 grader för blyat och något högre, kanske 380-390 grader för blyfritt...
Men då är det ju riktiga tempreglerade stationer där jag antar att sensorn sitter på rätt ställe osv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.21 2010-12-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.03 2007-09-10
Inlägg: 9070
Ort: Alingsås
Låter väldigt högt , tycker jag. När jag använder temperaturer över ca 320 grader på blyat så blir tennet fort "kladdigt"... alltså det blir oxiderat och flyter inte ut. Då får man ha massor av flussmedel för att kompensera detta. Särskilt om det ligger lite oxiderat tenn kvar på spetsen från förra lödningen, så är detta helt kasst om man inte får bort precis allt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.57 2010-12-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.24 2007-05-29
Inlägg: 1271
Ort: Övik
Jadu.. då är nånting fel, för alla jag känner till både på den arbetsplatsen med ca 60 anställda och en annan med ca 250 anställda så kör folk med mellan 350 och 400 grader. Antingen visar din lödstation fel eller så behöver du gå en lödkurs. :)
Du ska inte hålla på och kleta med tennet. Blir det kvar mycket på spetsen så torkar du av det innan nästa lödning.

(tusende inlägget :D :shock: )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.15 2011-03-13 

Blev medlem: 18.14 2008-06-06
Inlägg: 1115
Ort: Nyköping
Brukar också löda runt 350 grader, men när jag använder utsug måste jag sänka tempen till 320 för att inte få problem liknande det jesse beskriver.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.52 2011-05-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.52 2007-08-15
Inlägg: 11465
Ort: Alsterbro utanför Kalmar
Jag brukar ligga runt 340grader när jag löder. Kan inte fatta att folk kör runt 250grader, tennet smälter ju knappt då!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.15 2011-05-15 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 19755
Ort: Norr om Sthlm
jesse skrev:
Låter väldigt högt , tycker jag. När jag använder temperaturer över ca 320 grader på blyat så blir tennet fort "kladdigt"... alltså det blir oxiderat och flyter inte ut.



Hmm, låter lite som problemen jag fått efter att ha bytt tennsort, kanske skulle labba lite med temperaturen..


Jag brukar f.ö köra med korta lödspetsar också just efterssom långa har en tendens att kylas av snabbare.. annars är det ju praktiskt när man vill komma åt.

Tror jag har sex olika spetsar till min weller, men i 99% av tiden använder jag samma.. en kort mejselformad 1.6mm om jag minns rätt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.01 2011-05-15 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.03 2007-09-10
Inlägg: 9070
Ort: Alingsås
Jag har också märkt att det är stor skillnad på olika tenn. Så det kan bero på det.
(Numera lödar jag faktiskt hellre vid 320-330 grader om det är ytat, högre för hålmonterat)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010