Billig gps-logger i Ubuntu

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Billig gps-logger i Ubuntu

Inlägg av gvs »

Jag har länge letat en GPS logger för att kunna ladda in de turer jag gjort på långfärdsskridskor och med båt i Google Earth. En snabb googling på GPS logger skickade mig till ett prenumerationserbjudande på Aktiv Träning, för 80 kr fick jag två nummer av tidningen och en GPS logger som heter GT-750L (kallas ibland GT-750F, men den har bluetooth). Den är givetvis inte alls anpassad för Ubuntu. Instruktionen och mjukvaran som följer med är rena skämtet. Det visade sig ganska lätt att få fart på det i alla fall.

Det behövdes två program: Skytraq-datalogger & gpsbabel. Båda är kommandoradsprogram. Det första för att prata med loggern och det andra för att konvertera filerna till *.kml-format.

Loggern hittas som en usb till seriekonverter av Ubuntu och lägger sig på dev/ttyUSB0 (i alla fall hos mig). Jag började med att ställa om loggern till att prata NMEA (skytraq-datalogger används för det), efter det var det bara att dumpa minnet med

Kod: Markera allt

skytraq-datalogger --dump
för att få ut spåret där jag varit. Genom att kombinera detta med gpsbabel i följande:

Kod: Markera allt

skytraq-datalogger --dump  | gpsbabel -i gpx -f - -o kml -F track.kml
så dumpas hela spåret i track.kml. För att sedan tömma loggern så jag kan spara nya spår kör jag

Kod: Markera allt

skytraq-datalogger --delete
Det hela fungerar över förväntan, det enda jag har att klaga på är att loggern några gånger har tappat position. Det kan ha att göra med att jag har den inställd på max hastiget == 100 km/h (var så från början har inte ändrat) och jag åkte bil vid tillfället.

Sammanfattningsvis, en rolig leksak för små pengar!
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Re: Billig gps-logger i Ubuntu

Inlägg av 007sweden »

Måste du ha den ansluten till ubuntu-datorn hela tiden, eller är det en fristående sak som du sedan kan dumpa över kilometervis med nmea data från vid valt tillfälle?
larky
Inlägg: 1099
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Billig gps-logger i Ubuntu

Inlägg av larky »

Det är dumpning av minnet i efterhand som avses.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Billig gps-logger i Ubuntu

Inlägg av blueint »

Fungerar det att få kontinuerlig data från den om den är inkopplad?
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Billig gps-logger i Ubuntu

Inlägg av gvs »

Vet inte, jag ska testa efter jullovet (semestern). Känner mig dock tveksam till om det fungerar.
Skriv svar