Nå boot-meny i desktop Pacard Bell Imedia S2870

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Nå boot-meny i desktop Pacard Bell Imedia S2870

Inlägg av Haralt »

Jag har en desktop enl. rubrik, inköpt ca april 2014.
Den har hade förinstallerat 64-bit Windows 8. Har UEFI och secure boot.
Jag hade aldrig behövt gå in i boot-menyn eller i Bios, förrän den nyligen började krångla, eller rättare hårddisken pajade ihop.

Normalt sett när man startar en dator brukar datortillverkaren låtan sin logga flämta till några sekunder på bildskärmen, och då brukar anges vilken tangent(t.ex. F2 eller F10 eller vilken det kan vara) man ska trycka på för att komma till Boot-menyn och Bios. Men icke på min Pacard Bell desktop, utan endast logotypen, Bild A, flämtar till någon sekund. Sedan kommer Bild B, och när man trycker på någon tangent kommer Bild C, där lösenord efterfrågas. Ingen info alls om hur man kommer till boot-menyn och BIOS.

I handboken står tyvärr inget användbart om hur man kommer till Boot-meny och Bios. De nämner att man ska trycka på tanget F12 för att komma till bootmenyn. Men då måste man först aktivera tanget F12, och var gör man det? Ja, tyvärr i boot-menyn.

Har man desktoppen rullande normalt ska man trycka på tangent "Del" och hålla nerstryckt och samtidigt med muspekaren välja omstart, se Bild G och fortsätta hålla del-tangenten nertryckt. Då kommer man till boot-menyn och Bios. Det funkar. Långsökt, men så är det.
Gör man så kommer man in i boot-menyn Bild D, Bild E och Bild F.

Stoppar jag i en bootbar CD(clonezilla live DC) och gör som ovan, dvs håller "del" nertryck och startar om datorn, då kommer bild H. Dvs protest att CDn inte är "signerad" att få bootas med. Kanske försvinner protesten om jag skulle avvaktivera(ställa om till disable) secure boot i Bios-menyn?

Jag har inte ändrat Bios-versionen utan den är original P11.A1 från år 2012.

Kanske kan någon annan förtvivlad dator-mekare ha nytt av detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 3 juni 2017, 11:51:58, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Nå boot-meny i desktop Pacard Bell Imedia S2870

Inlägg av mrfrenzy »

Stäng av datorn helt.
Starta datorn och börja direkt trycka på tangent X
Tryck X 3 gånger per sekund tills något meddelande kommer fram.
Om windows börjar starta, stäng av och börja från början

Testa med följande varianter på X: Esc, Delete, F1, F2, F10, F12

Har ännu inte sett en dator där inte detta fungerar.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Nå boot-meny i desktop Pacard Bell Imedia S2870

Inlägg av Haralt »

Jag lade in litet bilder, alltid bra. Och redigerade och kompletterade texten litet.

Jag vill även säga att nu går det faktiskt att komma till Boot-menyn med "del" tangenten om man trycker flitigt på den vid uppstart.
Men nu har jag ett ominstallerat Windows 8 på en ny hårddisk. Men det går klart också at komma till Boot och Bios menyn med det andra sättet jag nämner ovan.
Skriv svar