KiCad - Skapa ny komponent

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

KiCad - Skapa ny komponent

Inlägg av E85 »

Jag har tänkt visa hur man skapar en ny komponent till EESchema. Guiden är gjord för nybörjare...
Se till att ha språk inställt till engelska för att lättast kunna följa med.

Börja med att skapa ett nytt projekt (File -> New). Här har jag valt att kalla det "demo-projekt". Starta EESchema på knappen längst till vänster av de fyra.
1.PNG
Klicka på knappen "Library editor".
2.PNG

Klicka på "New component".
3.PNG

Skriv in benämning på kretsen under "Name". Jag har valt att rita upp kretsen DS1337 som är en
Real Time Clock IC. Därför låter jag "U" stå kvar under "Reference". Om det varit en diod vi ritat
skulle det varit "D" eller en kontakt "P" (edit: enligt förslag). Ja ni fattar... Klicka sedan på "OK".
4.PNG

Nu skapar vi ett nytt bibliotek (library) och sparar den nya komponenten i den genom att klicka på
den markerade knappen och skriva in ett lämpligt filnamn i dialogen. Jag valde namnet "demo_lib".
5.PNG

Det kommer upp en dialog att vi måste lägga till biblioteket i projektet för att kunna använda
komponenterna som ligger i det. Klicka bort den.

Nu stänger vi "Library editor" så vi kommer tillbaka till EESchema. Där går vi in på "Preferences -> Component Libraries".
Klicka på "Add" och lägg till biblioteket vi nyss sparade. I mitt fall "demo_lib.lib".
Nu ser vi att biblioteket läggs till i listan. Klicka på OK.
8.PNG

Öppna "Library editor" igen och klicka på den inringade knappen, "Select working library".
Välj biblioteket vi nyss skapade och klicka "OK".
9.PNG

Nu när biblioteket är laddat kan man ladda en komponent ur detta. Klicka på "Load component to edit from the current library"
och välj din komponent, sedan "OK".
loadcurrentlib.PNG

Vi vill ha en kvadrat att sätta våra ben på, så välj rektangelverktyget och rita ut en lagom stor
rektangel genom att först klicka där den ska starta, sedan klicka diagonalt där den ska sluta. Här
valde jag att göra den så hög att benen ryms med 0.1 tum mellanrum. Sedan flyttade jag textrutorna
genom att positionera musen över texten, trycka "M" på tangentbordet och sedan klicka där jag
ville ha varje textruta.
12.PNG

Nu är det dags att skapa pinnarna. Så här ser det ut i databladet för kretsen:
ds1337.PNG

Klicka på "Add pins to component" till höger i Libedit och sätt ut din första pinne så att det ser ut på det här viset. Skriv in nummer "1" och namn "X1" i dialogen.
15.PNG

Använd "Insert" på tangentbordet för att skapa tre pinnar till. De kommer hamna på rad under den
första. Vi ser att numren blir rätt.
16.PNG

Håll musen över pinne 3 tryck "E" (som i edit) på tangentbordet och ändra namn till "INTA". Vi ser i databladet att det är en inverterad
utgång så därför kan vi sätta "Pin Shape" till "invert" och "Electrical type" till "output". På pinne 4
som är GND ändrar vi namn och sätter "Electrical type" till "Power In". Nu bör det se ut så här.
17.PNG

Nu gör vi likadant på andra sidan. Skapa pinne 5 enligt dialogen nedan. Observera att "Pin Orient"
ska vara "Left" eftersom de ska peka åt andra hållet.
18.PNG

Tryck insert tre gånger så bör det se ut så här:
19.PNG

Flytta pinnarna genom att trycka "M" på tangentbordet med markören på pinnen.
Gå in och ändra namn på varje pinne och ändra till "Power In" på VCC.
Vill man ha det snyggt kan man sätta ett streck ovanför texten genom att sätta tilde (~) framför och bakom texten.
20.PNG

Nu är kompenenten klar! Klicka "File->Save Current library".
Nu kan vi stänga Libedit.
Ta fram EESchema igen och tryck på "A"-tangenten eller knappen till höger som ser ut som en OCH-grind så kommer en dialog fram där du kan välja din komponent! Klicka OK.
24.PNG

Du får nu placera komponenten i schemat. Klart!
25.PNG
Edit: Lagat bilderna igen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av E85 7 december 2016, 15:40:26, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: KiCad - Skapa ny komponent

Inlägg av ElectricMan »

Härligt med någon riktig guide! :tumupp:
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Re: KiCad - Skapa ny komponent

Inlägg av korp »

Trevlig guide! Tackar! :bravo:
haslish
Inlägg: 132
Blev medlem: 15 februari 2006, 18:47:34
Ort: Huskvarna

Re: KiCad - Skapa ny komponent

Inlägg av haslish »

:tumupp: tack :tumupp:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: KiCad - Skapa ny komponent

Inlägg av JimmyAndersson »

Trots att jag aldrig använt KiCad så kunde jag ändå hänga med.
Bra guide! :tumupp:
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: KiCad - Skapa ny komponent

Inlägg av MicaelKarlsson »

Instämmer helt med Jimmy!!


E85: Du har talang för att skriva handböcker och troligen som lärare!!

Två :tårta: :tårta: från Lilla Paris eller BandyMecka som en del vill att det skall bli.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: KiCad - Skapa ny komponent

Inlägg av bos »

E85: Mycket bra guide!


> eller BandyMecka som en del vill att det skall bli.

Eller "S Anders Larssons fattighjon"...
niroma
Inlägg: 65
Blev medlem: 31 januari 2009, 14:25:13
Ort: Karlstad

Re: KiCad - Skapa ny komponent

Inlägg av niroma »

Bra guide!
Funkar även för Linux-versionen.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: KiCad - Skapa ny komponent

Inlägg av jesse »

Jättebra! :bravo:

Några kommentarer:
* Det är ofta bättre att börja med att göra "paddarna" först och sedan rita "fyrkanten" eller hur nu komponenten ska se ut. Storleken på fyrkanten vet du bäst när paddarna är klara.
* Se till att centrum i din nya krets är i korset (de blå stecken) annars uppstår lustiga effekter om du ska flytta eller rotera komponenten i ditt schema.
* Om du har en komplicerad form eller en som redan finns (fast med andra namn på benen t.ex) så kan du först öppna en komponent från ett befintligt bibliotek, modifiera den och spara den med ett nytt namn i ditt nya bibliotek.
* Jag har sparat mina nya komponenter i de befintliga biblioteken. Det rekommenderas EJ! Bättre att göra som E85 - spara i ett eget bibliotek.
* "Reference" för en kontakt bör kanske vara "P", inte "CONN". VId annotering blir det sedan P1,P2,P3 osv...
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: KiCad - Skapa ny komponent

Inlägg av E85 »

Nu är bilderna lagade. :tumupp:
Nån som har förslag på andra moment i Kicad som skulle behöva en guide?
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Re: KiCad - Skapa ny komponent

Inlägg av korp »

En guide till att skapa en ny 3D-footprint till sin komponent vore trevligt.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: KiCad - Skapa ny komponent

Inlägg av jesse »

Ja, en bra idé, för det kan inte jag. Tror jag laddade ner nåt 3D-program, men lyckades aldrig fatta hur det skulle användas. Det var inte svårt att ta en befintlig pryl och förvränga den , men få till något vettigt kunde jag inte.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: KiCad - Skapa ny komponent

Inlägg av E85 »

Det tog några år men nu är bilderna lagade och uppdaterade för senaste versionen.. Säg till ifall nåt inte stämmer.
Skriv svar