Lysdiodsguide

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Lysdiodsguide

Inlägg av Fritzell »

Slänger väl in min lysdiodsguide för nybörjare här också. Om ni har något att tillägga eller om jag har skrivit fel nånstans är det bara hojta :)

En lysdiod är en halvledarkomponent och är uppbyggd av en PN övergång precis som en vanlig diod (LED=Light Emitting Diode). Dvs man måste koppla + till + och - till - för att den skall fungera. Lysdioden har 2 ben. Ett ben är kortare och den är - och kallas också katod. Det längre benet är + och kallas anod.
Bild

b.la ELFA säljer lysdioder. Där hittar du dom under fliken Optokomponenter

De flesta lysdioder brukar ligga på en spänning runt 2Volt och för att den skall lysa måste en Ström flyta genom lysdioden. Detta åstakommer man helt enkelt genom att koppla den till en spänning. Men det är sällan man har 1.6V till hands. Vanliga spänningar är 3V, 5V 9V, 12V osv. och kopplar man in så hög spänning på lysdioden går den sönder. Även om man skulle ha exakt 1.6V är det lämpligt att begränsa strömmen genom lysdioden för att öka livslängden radikalt, ifall dom överhuvudtaget håller.
Detta sker med hjälp av ett motstånd!

När du tittar i datablad kan vi se många beteckningar, och jag tänkte reda ut dessa:
IFmax: Den maximala strömmen lysdioden klarar innan den går sönder
((If): Rekommenderad ström. Jag har bara sett denna beteckning på ELFA dock
Vf eller V: Lysdiodens spänning. Ex: 1.6V, 2V, 4.9V osv
mA: Milliampere. 1mA=0.001A Ex: Ifmax=30mA

Ok nu till kalkylen.
Vi vill koppla in en lysdiod i datorn. Våran lysdiod ligger på 1.6V och den vill ha 15mA för att fungera korrekt. Vi har tillgång till 12V från datorn. Vi måste på något sätt sänka spänningen till 1.6V och strömmen skall begränsas till 15mA.

Steg1: Hur mycket spänning måste bort innan den når lysdioden?
12V-1.6V=10.4V

10.4V måste "falla" över motståndet vi skall använda. Vi vet nu att spänningen över motståndet är 10.4 Volt. Och enligt Ohms lag (R=U/I) måste vi dela spänningen (10.4) Volt med strömmen vi skall ha för att få fram den resistans som motsåndet skall ha. Och det gör vi nu

Steg2: Hur mycket ström skall vi "släppa fram". 15mA i det här exemplet
10.4/0.015=693 Ohm
Det närmaste vi kommer 693 Ohm blir 680 eller 820 Ohm.

Här har jag kopplat in en Amperemeter för att se att vi har räknat rätt, och det hade vi! Strömmen blev lite högre eftersom vi "bara" hade 680Ohm
Bild

[edit] Gör ett litet tillägg angående seriell och parallellkoppling. Seriekopplar du 10st lysdioder som ligger på 1.6Volt betraktas det som en 16Volts belastning och måste beräknas efter det. Har du bara tillgång till 12V kan man tex sätta 5st LEDs i två rader. Då kommer varje rad behöva 8V.

Då får man beräkna motståndet som skall sänka spänningen från 12V till 8V samt begränsa strömmen. Notera att man måste ha ett motstånd till varje "rad". Koppla sedan in båda raderna till +12V. Kom ihåg att om en radda drar tex 0.1A kommer båda två dra 0.2A från batteriet.

Bild

[edit2] Ett tillägg angående effekt.
Om man handskas med högre spänningar eller strömmar måste man ibland ta hänsyn till effektutveklingen i motståndet. Och detta görs helt enkelt med formeln: Effekt=Spänning*Ström. Om du tex skickar 0.2A genom ett motstånd som har 10V över sig blir effekten i detta motstånd 2Watt, och sätter man dit ett på 1/4W brinner det upp. Så här måste vi köpa ett motstånd på MINST 2W. Kom ihåg att det är spänningen _över_ motståndet som man skall multiplicera med.

Oj vad långt det blev :o Hoppas ni förstog iaf :)
Senast redigerad av Fritzell 18 maj 2005, 22:26:53, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Bra skrivet!
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Bara en liten notis: De vanligaste lysdioderna har väl ändå 2,0-2,1V spänningsfall?

Kanske en liten snutt om strålningsvinkel som kan tillrättavisa högintensiv-LED-galna moddare? Och en snutt om våglängder och ljusflöde?

Annas var det bra gjort! :tumupp:
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Generellt gäller det (rätta mig om jag har fel) att ju kortare våglängd, desto högre spänningsfall över lysdioden. IR-dioder är t.ex. långvågiga (Infrarött betyder ju "under rött", dvs långvågigare än rött), och de vill ha ca 1.5-1.6 volt. Vanliga synliga röda vill ha något högre, kanske 2 volt. Gröna ligger på ca 2.1-2.2 volt, medan de blå ska ha ca 3.5-3.8 volt! Samma gäller för de nya ultravioletta lysdioderna.

Anledningen rent fysiskt till att spänningen ökar med färgen (minskande våglängd), är att din spänning skickar iväg en foton (ljuspartikel) med en energi i princip motsvarande spänningen som ligger över dioden och ju kortare våglängd, desto högre energi och därmed högre spänning.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Tackar tackar! Lite tillägg skulle man kunna göra. Jag är inte så haj på vinklar, högintensiva och sånt så om nån vill skriva ihop nått så vore det kanon :)
Henke_
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 december 2004, 14:49:24
Kontakt:

Inlägg av Henke_ »

Rätta mig om jag har fel men längden på benen behöver inte säga något om plus eller minus,
det är upp till tillverkaren då inget säger att det korta benet behöver var minus, men oftast är det ju så.
Men om man tittar in i kapseln däremot kan man skilja på plus och minus.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har stött på en lysdiod med kapeln bakänges.
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Förutom ett motstånd kan man använda en konstantströmsgenerator.

En sådan gör att ev. fluktuerande spänningar inte påverkar t.ex. lysdiodens intensitet.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Man kan ju även kolla i lysdioden... Den ledaren med större "klump" i glaset/plasten brukar vara katod. Ifall nu någon förstår vad jag menar.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43147
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Några mindre kommenterar till guiden...

Personligen tycker jag att du rör till det lite genom att tala om att "De flesta lysdioder brukar ligga på en spänning runt 2 Volt" och "Lysdiodens spänning." o.s.v. Byt gärna ut "spänning" till "framspänningfall" (eller möjligen "spänningsfall") där det faktiskt är detta som avses. Fokusera istället mer på ett LED's har en "märkström" (eller "maxström") och att det är detta som är det viktiga i sammanhanget.

Enklast att bara skriva :

"Använd aldrig en LED utan ett motstånd."

Framspänningsfallet behöver inte komma in "i bilden" förren
i själva beräkningen av värdet på motstånden, och i fallet
med 12V och en LED knappt då heller eftersom det påverkar
ganska lite.

Ha gärna med framspänningsfallet i formeln för motståndsvärdet. Låt
sedan läsaren sätta in det värde som gäller för just den LED som används.
Och/eller fixa en tabell med "typiska" värden för olika typer ("färger"). Det skilljer sig ju ganska mycket, och vid 5 eller 6 volt påverkar det motståndsvärdet ganska mycket.

I mina öron låter "Vi måste på något sätt sänka spänningen till 1.6V"
lite konstigt. Det är ju LED'en själv som sätter den gränsen...

Petigt kanske, men när det gäller nybörjare så blir missriktad förenkling lätt en björntjänst... :-)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jo det är sant. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Här följde några frågor som jag flyttade hit.

Städade även bort ett flertal exempel på hur man kommer ihåg vilket ben som är anod och katod.
De är nu samlade här:



Bara en liten sak att ha i minnet: Katoden är Kort och Kall (-)

PANK => Postitiv Anod Negativ Katod

Minus-sidan är oftast slipad på lysdioden


Katod - Minus
Anod - Plus

Använder lika många bokstäver.


+ kommer först sen -
A först sen K
Snowgubben
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 december 2008, 16:58:42
Ort: Högsäter

Inlägg av Snowgubben »

Mycket bra förklarat :)

Jag skulle även vilja rekommendera lite sidor för den som är lat :)

http://www.upplyst.se/ledcounter.php

http://www.upplyst.se/info_pages.php?pa ... cc3afb3137

http://led.linear1.org/led.wiz
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Lysdiods guide

Inlägg av blueint »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Lysdiods guide

Inlägg av JimmyAndersson »

Flyttade inlägg med frågor till en egen tråd.

I den här kategorin (Guider/FAQ) ska det *inte* vara några frågor.
Det är därför som det står "Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren."
Skriv svar