Ladda ur en "större" kondensator

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Ladda ur en "större" kondensator

Inlägg av JimmyAndersson »

Oskar skrev en bra förklaring här. Tyckte den texten passade utmärkt i Guider/FAQ också. :)


Enda gångerna jag tycker mig behöva ladda ur filterkondingar är när man till exempel har börjat med ett bygge och fått ihop nätdelen så att den är klar för provkörning. Provkör man då bara nätdelen har man inget som förbrukar ström och laddningen i kondingarna är kvar även efter man stängt av strömmen. Jag brukar då ta en väl isolerad labbsladd med en krokodilklämma i ena änden och ett motstånd på cirka 20k i den andra änden. Den änden av labbsladden med krokodilklämman krokar jag fast på lämpligt ställe i chassit, och sen håller jag andra änden med motståndet mot plusterminalen på kondensatorn som skall tömmas. Observera att det inte är någon bra idé att urladda kondingar genom att sätta en skruvmejsel mellan plusterminalen och chassit. Det är mycke snällare mot kondensatorerna att använda ett motstånd, och man blir mindre rädd :) .. brukar kunna bli en ganska fet smäll om man kör med skruvmejselmetoden.

De andra fallet där man kan få problem med uppladdade kondingar är när något är fel, till exempel så har något motstånd brunnit av så att ingen ström förbrukas ur nätdelen.



En bra början när kondingar skall laddas ur är att koppla in en voltmeter så man ser spänningen och så att man kan se hur kondingen laddas ur när man kopplar in motståndet. Har du ingen voltmeter / multimeter är det steg ett: Skaffa! :)

En bra försäkring mot kvarstående laddning i filterkondingar är att sätta ett lämpligt motstånd parallellt med varje konding. Det bästa är att välja ut ett motstånd som lastar kondingen med cirka 1mA, då laddas kondensatorn ur hyffsat snabbt. Tänk bara på att motståndet kan få elda upp en del effekt, även fast strömmen är så låg, genom att spänningen är så hög över motståndet. Jag brukar sätta dit ett motstånd som tål åtminstone 3W.